טלטלה במערכת הפוליטית: שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (א') כי קיבל החלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט. זאת, לדבריו, לאחר שבועות של עבודת מטה שהתקיימה בשבועות האחרונים במשרד הביטחון ובהתאם לסמכותו. בליכוד מיהרו לגנות את הצעד, בעוד בכירים במערכת הפוליטית העריכו הערב כי משמעות הקמת הוועדה היא שהבחירות קרובות מתמיד.
3 צפייה בגלריה
ההחלטה שתטלטל את המערכת הפוליטית? הצוללת אח"י רהב, ארכיון
ההחלטה שתטלטל את המערכת הפוליטית? הצוללת אח"י רהב, ארכיון
ההחלטה שתטלטל את המערכת הפוליטית? הצוללת אח"י רהב, ארכיון
(צילום: רויטרס)

לפי ההודעה שפרסם גנץ, בשבועות האחרונים קיים שר הביטחון התייעצויות רבות עם בכירים לשעבר במערכת המשפטית והביטחונית. לאור התייעצויות אלו ו"המידע העדכני שאליו נחשף", הגיע גנץ למסקנה כי "ועדת בדיקה של משרד הביטחון תוכל לשפוך אור על חלק מהתהליכים שהביאו לרכש הצוללות וכלי השיט, לבחון את הנהלים ואופן ביצוע ההתקשרויות".
גנץ החליט למנות את השופט בדימוס אמנון סטרשנוב לעמוד בראש הוועדה. סטרשנוב כיהן כשופט בבית המשפט המחוזי בת"א, כפרקליט צבאי ראשי וכשופט צבאי. הוא אף כיהן בעבר כנשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית וכיום הוא כנשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל ועוסק בבוררות ובגישורים.
3 צפייה בגלריה
השופט סטרשנוב ובני גנץ
השופט סטרשנוב ובני גנץ
גנץ עם השופט בדימוס סטרשנוב. "בצעו עבודתכם באופן עצמאי, בלי מעורבות פוליטית"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
3 צפייה בגלריה
גנץ וחברי ועדת הבדיקה
גנץ וחברי ועדת הבדיקה
גנץ וחברי ועדת הבדיקה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
החברים הנוספים שימונו לוועדה הם יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.
גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדו"ח הסופי. שר הביטחון הנחה את חברי הוועדה לעבוד מול הדרג המקצועי במשרד הביטחון והדגיש בפניהם, כי הם נדרשים לבצע את עבודתם באופן עצמאי, ללא מעורבות הדרגים הפוליטיים. כמו כן, הדגיש גנץ כי מסקנות הוועדה, לאחר ביצוע עבודת ביטחון המידע הנדרשת, יפורסמו באופן שקוף לציבור.

הוועדה תוכל להזמין כל אדם, לא כולם חייבים להתייצב

לפי כתב המינוי של הוועדה, אלו הנושאים הבאים שהיא תידרש לחקור: הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות; ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש ובהם, מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי; תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון; ומעמדם של מתווכים בעסקאות רכש ובעסקאות ייצוא של מערכת הביטחון.
הוועדה שגנץ הקים כעת היא ועדת בדיקה ממשלתית, שבסמכויותיה לחקור כל נושא ולזמן כל אישיות - אך חובת התייצבות מוטלת רק על אישים מכהנים בתפקידים במשרד הביטחון ובצה"ל. לכן יש הערכה שאישים כדן הראל, אהוד ברק ומשה יעלון יופיעו מרצונם. במערכת הביטחון מעריכים שאם ראש הממשלה בנימין נתניהו יזומן לוועדה ויסרב להופיע בפניה, או מישהו אחר מטעמו, הדבר עלול לפגוע בו כיוון שגרסתו לטענות לא תישמע.

אם במסקנות הוועדה יהיו ממצאים שגובלים בפלילים, הם יועברו ליועץ המשפטי לממשלה שיחליט אם להרחיב את הבדיקה לכדי חקירה של ממש, נגד אישים נוספים. על מנת להקנות לוועדה סמכויות של ועדת חקירה, יש צורך באישור של הממשלה. הוועדה יכולה בסיומה להסדיר נהלי עבודה של המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), אך גם להמליץ ליועמ"ש על פתיחת חקירה. בנוסף, היא תוכל לשפוך אור על נושאים שטרם פורסמו ואינם חסויים.
הוועדה תחל בעבודתה בתוך שבועיים, ולאחר שתמנה מזכיר ותסדיר מספר סוגיות ביורוקרטיות, היא תיפגש מספר פעמים בכל שבוע. דיוני הוועדה אשר לא יהיו מסווגים יפורסמו לציבור הרחב.

לקראת בחירות?

גנץ רומז כבר שבועות ארוכים על האפשרות שיקים את ועדת הבדיקה, ובכחול לבן ראו זאת כקלף מיקוח מול נתניהו, בצל המשבר הפוליטי הכמעט-תמידי בממשלת האחדות השברירית. גורמים פוליטיים העריכו הערב כי המשמעות הפוליטית של החלטת גנץ להקים את הוועדה היא פיזור הכנסת ומערכת בחירות חדשה בקרוב, וכי כעת מרחב התמרון לפתרון המשבר בין כחול לבן לליכוד קטן ביותר.

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, מיהר הערב לתקוף את גנץ. "החלטתו להקים ועדת בדיקה בעניין הצוללות היא לא פחות מהתרסה כנגד הליכוד והעומד בראשו", מסר זוהר דקות אחדות לאחר פרסום הודעת שר הביטחון. "למרות שגנץ מודע היטב לכך שאין לנתניהו יד ורגל בסיפור הצוללות הוא פועל כדי להכפיש את שמו תוך כדי סיכון שלמות הקואליציה. היום קיבלנו עוד הוכחה שגנץ גורר בכוח את ישראל לבחירות בעיצומו של משבר עולמי. צר לי כי במקום לסייע לרה"מ במאמצים להביא חיסונים לאזרחי ישראל, גנץ עוסק בניסיון להחזיר אליו מנדטים של כמה שונאי נתניהו".
בליכוד אמרו כי "רק לפני ארבעה חודשים גנץ אמר שאין סיבה לחקור את הנושא מכיוון שאפילו היועץ המשפטי לממשלה 'לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה'. מה נשתנה בארבעה חודשים? גנץ לא מצליח להתרומם מהמצולות בסקרים אז הוא ממחזר צוללות כדי לקושש קולות בזמן שהמפלגה שלו עסוקה במריבות פנימיות. הציבור הישראלי חכם ורואה את התרגילים שלהם. מוטב שכחול לבן תצטרף לראש הממשלה במאמצים למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל והבאת חיסונים למדינה במקום להתעסק בתרגילי סרק פוליטיים".
ההחלטה להקים את ועדת הבדיקה הייתה כאמור צפויה לאור ההודעה בשבוע שעבר של לשכת גנץ, לפיה מערכת הביטחון קיבלה הנחיה לבחון את הקמת הבדיקה. ביוני האחרון אמר גנץ בראיון לאולפן ynet כי הוא לא מתכוון לפעול להקמת ועדת חקירה, מאחר שהוא מסתפק בהחלטת היועמ"ש בנוגע לפרשת הצוללות, בה הועמדו לדין כמה ממקורביו של נתניהו אך הוא עצמו לא נחשד בה, אך לפני כחודש הוא הצהיר באותו אולפן כי הוא שוקל להקים ועדת בדיקה שתעסוק בפרשה. "לא ייתכן שמזה שנים רבות מקבלים החלטות אסטרטגיות בלי היוועצות עם הגורמים המקצועיים", אמר ל-ynet. "נושא הצוללות חמור, ראוי היה שייחקר".