2 צפייה בגלריה
דדי שמחי
דדי שמחי
נציב שירות הכבאות דדי שמחי
(צילום: עומר שפירא)
תחקיר פנימי מגלה כי נציבות הכבאות הגיעה להסכם פשרה עם ראש הלשכה (רל"ש) של נציב הכבאות דדי שמחי, בסכום של 217 אלף שקל, מבלי ידיעת נציבות המדינה.
ביקורת קשה הופנתה כנגד נציבות הכבאות הארצית בסיכום תחקיר פנימי שהתקיים בעקבות תשלום סכום הפיצויים לראש לשכתו של נציב הכבאות דדי שמחי בגין חתימה על הסכם שגוי ואי החלפתו בחוזה הנכון. יחד עם זאת הוכרע כי בשל העובדה שהכסף הועבר לעובד, לא ניתן להחזירו. ראש הלשכה תבע את מקום עבודתו לפני מספר חודשים והגיע לפשרה עם משרד האוצר בגובה 217 אלף שקל.
מהתחקיר עלה כי הסכם הפשרה לא הובא לאישור נציבות שירות המדינה האמונה על הסכמי שכר. "בכל הנוגע להסכם הפשרה, היה על נציבות הכבאות לנהל את תהליכי הפשרה תוך שיתוף שירות נציבות המדינה ולקבל את אישור הגורמים המוסמכים בנציבות המדינה", נכתב בדו"ח, מה שמעיד כי המהלך נעשה ללא ידיעת איש בנציבות שירות המדינה.
כאמור, למרות הביקורת הקשה, הוחלט כי על אף רצף הטעויות לא ניתן יהיה להשיב את התשלום מהעובד. "על אף שבפועל לא אושרה הפשרה על ידי הגורמים המוסמכים בנציבות שירות המדינה ובפרקליטות", נכתב בהחלטה שהתקבלה, "ומשסכום הפשרה שולם זה מכבר ומשקף בקירוב היקף של 50 שעות נוספות שאושרו על ידי נציב המדינה ונוכח הסיכון המשפטי בתביעה, נראה כי את הנעשה אין להשיב וכל שנותר זה הפקת לקחים על ידי כל הגורמים המעורבים".
כפי שנחשף ב-ynet בחודש שעבר, ראש לשכתו של הנציב שמחי הגיע לפשרה עם המדינה על סכום של 217 אלף שקלים פיצויים בגין שעות נוספות שהוא כביכול היה אמור לקבל בשל חתימה על הסכם העסקה לא נכון.
2 צפייה בגלריה
(אילוסטרציה)

כבר ב-2018 התבקשה נציבות הכבאות לחתום על חוזה חדש

השתלשלות האירועים החלה עם תחילת העסקתו באמצע שנת 2018, אז הוחתם בטעות על חוזה עבודה סטנדרטי של הארגון, חוזה שכלל שכר נוסף על שעות עבודה נוספות כנהוג בכל הסכם. אלא שמשרת ראש הלשכה הינה משרת אמון הדורשת חתימה על הסכם שכר גלובלי, ללא שעות נוספות.
על פי מידע שהגיע לידי ynet ומקבל אישור בתחקיר הפנימי שסיכומו אף הוא הגיע לידינו, עולה כי הרל"ש הבין את הטעות שנעשתה אך לא חתם על החוזה החדש הגלובלי עד לאחרונה, וזאת רק בתמורה לקבלת הסכום שהגיע לו על 85% מסך השעות הנוספות שלדבריו אושרו על ידי הנציב שמחי.
על פי התחקיר כבר ביוני 2018, משהתקבלה ההבנה בשירות נציבות המדינה כי הרל״ש חתם על החוזה הלא נכון, התבקשו בנציבות הכבאות לחתום עמו על חוזה חדש גלובלי. בהחלטה נכתב כי "לאחר בירור הנושא מול נציבות שירות המדינה היא הנחתה ביוני 2018 את נציבות הכבאות להסדיר את הנושא בהקדם ולהחתימו על חוזה שכר כולל כמקובל תוך הבהרה שאין לשלם שעות נוספות על פי החוזה השגוי משמדובר בכפל תשלום".
מהתחקיר עולה כי בקשות אלו מנציבות שירות המדינה לנציבות הכבאות חזרו פעמיים נוספות ביוני 2019 ובפברואר 2020. במיילים אלו, כפי שנכתב בתחקיר, נחשפה מחלוקת בין הצדדים. בעוד בנציבות שירות המדינה סברו כי על אף שחתמו על חוזה שגוי אסור לשלם לעובד שעות נוספות, בנציבות הכבאות סברו כי יש לשלם למרות הטעות.
בתוך כך לידי ynet הגיע לאחרונה חלופת מיילים בין הרל״ש המדובר לראש אגף משאבי אנוש בכבאות ונציגת נציבות המדינה מיוני 2019, ובהם השלושה דנים בדרישות הכספיות של הרל״ש. במייל הראשון שנכתב ב-16 ביוני 2019 מבקש הרל״ש מראש אגף משאבי האנוש לשלום לו עד חמישים שעות נוספות שאושרו לו על ידי הנציב שמחי.
ראש האגף מצרף מייל זה ושולח אותו לנציגת הנציבות ושואל אותה האם התשלום תקין, תוך שהוא מסביר כי לפי אנשי משרדו היות ומדובר במשרת אמון, העובד אינו זכאי לשעות נוספות. במייל התשובה עונה נציגת נציבות שירות המדינה כי היא מסכימה עמו ומוסיפה כי יש להחתים את הרל״ש על חוזה חדש לאלתר שבו הוא מועסק כיועץ או ראש מטה ומכאן שיקבל שכר גלובלי ללא שעות נוספות.
מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה: אין לנו אלא לתמוה על פרסום קמפיין מגמתי וחד צדדי אותו בחרתם להוביל. כפי שהובהר לכם היטב, הסכם הפשרה עם הקצין נחתם על ידי כל הגורמים המורשים מטעם המדינה והוא נסמך על חוות דעת הממונה על הייעוץ המשפטי בנציבות שירות המדינה הקובעת מפורשות כי יש לשלם לקצין 'שעות נוספות, בהתאם לאמור בחוזה'. יתרה מכך, הקצין יזם פניות רבות במרוצת השנים, בכתב ובעל פה, בכדי להסדיר את עניינו תוך שהוא ממשיך בעבודתו במסירות על אף שלא זכה למענה הולם או קיבל פיצוי כספי כמתחייב מהסכם עבודתו. ולראיה בחרו גם באוצר וגם בפרקליטות לאשר את הסכם הפשרה ולהימנע מתשלום מלא לו היה זכאי הקצין על פי כל דין".