התקרית הביטחונית בגבול בין ישראל ללבנון מעוררת מחדש קריאות באופוזיציה בביירות לריסון הכוח הצבאי והפוליטי העצום שבו מחזיק חיזבאללה בארץ הארזים. סמיר ג'עג'ע, מנהיג מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית, שידוע בביקורתו כלפי ארגון הטרור המוסלמי-שיעי, קישר היום (ג') בין המצב הביטחוני בארצו לבין המשבר הכלכלי החמור שעמו היא מתמודדת כעת, וטען כי הפתרון היחיד הוא סילוק חיזבאללה מעמדות הכוח בלבנון.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
סמיר ג'עגע' ו חסן נסראללה
סמיר ג'עגע' ו חסן נסראללה
"הביא אותנו לאיפה שאנחנו היום". ג'עג'ע נגד הארגון של נסראללה
(צילום: AP)

בשיחה עם סוכנות הידיעות AP אמר ג'עג'ע כי הפעילות הצבאית של חיזבאללה בגבול עם ישראל היא סימן ברור עבור הממשלה הנוכחית, שבה חיזבאללה שותף ותומך, שאין לה ריבונות בדרום המדינה.
ישראל, נזכיר, הודיעה אתמול כי סיכלה פיגוע שתכנן חיזבאללה כנקמה על מות פעיל שלו בתקיפה שיוחסה לה בדמשק בשבוע שעבר. לפי צה"ל בין שלושה לחמישה פעילי טרור חצו את הגבול הבינלאומי באזור הר דב אך זוהו על ידי תצפיתניות ונסוגו לאחר שכוחות פתחו לעברם באש כבדה. חיזבאללה מכחיש שהיה מעורב אתמול בפעילות כלשהי בגבול, אך טוען שהתגובה למות הפעיל שלו בוא תבוא.
"התקרית אתמול מעידה בבירור על מצב הריבונות של המדינה הלבנונית", אמר ג'עג'ע. "האם זה מקובל?", הוא תהה בראיון טלפוני עם AP. "איזה מדינה ערבית או זרה תרצה להתעסק עם ממשלה שרואה את עצמה כלא-קיימת בזמן שישנה סכנה ביטחונית לאורך הגבול?".
5 צפייה בגלריה
שלט עם פניו של חסן נסראללה בלבנון
שלט עם פניו של חסן נסראללה בלבנון
שלט תמיכה בנסראללה ובחיזבאללה בגבול לבנון-ישראל
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל גבול לבנון
כוחות צה"ל גבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול
(צילום: AP)
הזרוע הפוליטית של חיזבאללה, יצוין, נמצאת כיום בברית עם מפלגת הזרם הפטריוטי החופשי של הנשיא מישל עאון, ויחד הן מחזיקות ברוב בפרלמנט. שתי המפלגות הן התומכות המרכזיות של הממשלה הנוכחית שבראשה עומד חסן דיאב, שהושבע לתפקיד מוקדם יותר השנה. דיאב החליף בתפקיד את סעד אל-חרירי שבו תמכו מעצמות המערב. אל-חרירי התפטר באוקטובר בעקבות ההפגנות ההמוניות שפרצו בשל המשבר הכלכלי, החמור ביותר שחוותה לבנון מאז מלחמת האזרחים שהתחוללה בה בין 1975 ל-1990.
המפגינים זועמים על השחיתות והניהול הכושל של המשבר. גם ממשלתו של חסן דיאב לא מצליחה לענות לדרישותיהם, ולמעשה המצב רק החמיר בחודשים האחרונים, בין היתר בשל משבר הקורונה. במרץ הממשלה השתמטה בפעם הראשונה מתשלום החובות שלה, ועד כה המטבע הלבנוני איבד יותר מ-80% מערכו.
הממשלה ביקשה סיוע מקרן המטבע הבינלאומית, אך המשא ומתן עמה, שהחל במאי, נמצא במבוי סתום על רקע מחלוקות בקרב ההנהגה הלבנונית. במקביל, המדינות העשירות במפרץ הפרסי מסרבות להעניק ללבנון סיוע כספי נוסף, אלא אם תערוך רפורמות משמעותיות במוסדות הממשל שלה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הממשלה ב לבנון ב ביירות עקב המשבר הכלכלי ב 11 ביוני
הפגנה נגד הממשלה ב לבנון ב ביירות עקב המשבר הכלכלי ב 11 ביוני
המשבר הכלכלי רק מחריף. מפגינה בביירות, ביוני
(צילום: AP)
ג'עג'ע, שלמפלגתו 15 חברים בפרלמנט שמונה 128 מושבים, מתלונן על כך שהסיוע הכספי הרב שבעבר קיבלה לבנון ממדינות ערב ומהמערב לא נוצל כראוי, ובוזבז למעשה. לדבריו, רק ממשלה חדשה ועצמאית תוכל לזכות מחדש באמון הקהילה הבינלאומית.
ג'עג'ע אמר עוד כי הברית בין חיזבאללה למפלגתו של הנשיא מישל עאון "הביאה את לבנון למקום שבו היא נמצאת". הממשלה, הוא טען, מנותקת מהעם. "כל עוד הם נמצאים בשלטון המשבר יימשך. זו משוואה פשוטה וברורה מאוד. הם חיים על כוכב לכת אחר".
המנהיג הנוצרי מציין כי מכיוון שההחלטות האסטרטגיות בלבנון נתונות בידי חיזבאללה, היחסים שלה עם שכנותיה הערביות התערערו. גע'ג'ע, שמפלגתו שיחקה תפקיד מרכזי במלחמת האזרחים הלבנונית, הוסיף כי אם חיזבאללה יסיג את לוחמיו מתימן, סוריה ועיראק, ויפסיק לפעול על פי הנחיות מאיראן, מדינות ערב יבחנו מחדש את יחסיהן עם לבנון.