1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויוסי כהן
בנימין נתניהו ויוסי כהן
בנימין נתניהו ויוסי כהן
(צילום: AFP)
על-פי מה שידוע עליו, ד' הוא כנראה מועמד ראוי להיות ראש המוסד הבא. הוא מילא מספר תפקידים, בעיקר בתחום המודיעין האנושי, ואף עמד בראש האגף העוסק בכך עד שמונה לסגנו של יוסי כהן - שגם הוא היה בעברו ראש אגף צומת - העוסק בהפעלת סוכנים. ד' גם כיהן בתפקיד בכיר במערך הטכנולוגי של המוסד, כך שהאיש מנוסה ואפשר להניח שמי שהמליץ עליו כמועמד יחיד להחליף אותו היה יוסי כהן, שכהונתו הוארכה לא מכבר עד יוני 2021.
השאלה היא למה החליט ראש הממשלה לפרסם את החלטתו למנות את ד' לראש המוסד כבר עכשיו, בכפוף, כמובן, לאישורו על-ידי ועדת גולדברג לאישור מינויים בכירים בשירות הציבורי. עד יוני 2021 יש קצת יותר משישה חודשים, וראש הממשלה נתניהו, כידוע, אינו נוהג להזדרז יתר על המידה בהחלטות מסוג זה.
על מינויו של יוסי כהן, למשל, הוא הודיע ברגע האחרון בשידור חי. ממה שקרה מאחורי הקלעים עולה שהוא החליט רק בשעה או בשעות שלפני אותו שידור חי על מינויו של יוסי כהן ולא על מינויו של רם בן ברק לתפקיד.
אפשרות סבירה אחת היא שיוסי כהן יזם את ההודעה על המינוי כדי למנוע מלחמת ירושה בתוך המוסד בין ראשי האגפים כפי שהיה בשתי הפעמים האחרונות שבהן מונו ראשי מוסד אחרי עזיבתו של מאיר דגן ז"ל ואחרי סיום תפקידו של תמיר פרדו, ייבדל לחיים ארוכים.
מינוי ראש מוסד חצי שנה לפני כניסת המינוי לפועל היא מעשה נבון, ובצה"ל הנוהג הזה למנות בכירים שנה לפני שהם נכנסים לתפקיד נהוג מזמן, והוא חוסך הרבה דם רע ויצרים שפוגעים בתפקוד הארגון.
אפשרות אחרת היא שיוסי כהן ביקש מראש הממשלה למנות את מי שיחליפו כל עוד נתניהו מכהן כראש ממשלה ולאור הבחירות שייתכן שיתקיימו במרץ השנה.
יוסי כהן, שמוערך מאוד על ידי נתניהו ויש הטוענים גם שהוא חביב המשפחה בבלפור, רוצה להבטיח – אולי – שנתניהו ימנה את יורשו על-פי המלצתו כדי למנוע אפשרות אחרת שעלולה לצוץ בנסיבות הפוליטיות שייווצרו אחרי הבחירות שכנראה יתקיימו במרץ 2021.