3 צפייה בגלריה
  יעקב ליצמן ו בנימין נתניהו  ו אריה דרעי
  יעקב ליצמן ו בנימין נתניהו  ו אריה דרעי
יעקב ליצמן, בנימין נתניהו ואריה דרעי
(צילום: עומר מירון, לע"מ, עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אבי מועלם)
מול גוש השינוי המפורר מועלית תדיר הטענה שלפיה בבחירתו של בנימין נתניהו תומכות כלל המפלגות שמכונות "גוש הימין". ראשיהן אף הוחתמו על מסמך שבו התחייבו "להקים יחד ממשלה משותפת כדי לממש הזדמנות מיוחדת להקים ממשלת ימין אמיתית", וקראו להימנע מהצבעה למפלגות אחרות שתביא "לממשלת שמאל בראשות לפיד".
דומה עם זאת כי מבין מפלגות הלוויין של הליכוד, רק מפלגת הציונות הדתית עונה על ההגדרה של מפלגת ימין מדיני, הגם שהורתה במפד"ל, שבמקורה אופיינה במתינות. מה באשר למפלגות החרדיות? אלה נקטו באורח מסורתי קו פוליטי מתון דווקא. כך, למשל, הועברו הסכמי אוסלו הודות להימנעותה של ש"ס בהצבעה. הרב עובדיה יוסף, פטרונה של המפלגה, היה חד-משמעי: "יש לומר זאת בגלוי - ההלכה אינה אוסרת נסיגה משטחים למען השלום. נפש אחת מישראל שקולה כנגד כל השטחים. כולנו מעריכים את מצוות יישוב ארץ ישראל, אך לא יעלה על הדעת להפקיר נשמות בישראל עבור פיסת קרקע כלשהי".
ומה באשר ליהדות התורה? ב-1989 הודיעה ממשלת האחדות בראשות יצחק שמיר על יוזמה לקיום שיחות שלום עם פלסטינים לאחר קיום בחירות ביהודה, שומרון ועזה. מזכיר המדינה האמריקני ג'יימס בייקר דרש מישראל לאפשר השתתפותם של פלסטינים תושבי מזרח ירושלים, וכן לכלול נציגים ממזרח ירושלים וכאלה שגורשו מהשטחים. משדחתה הממשלה את הדרישות רקח שמעון פרס, יחד עם אריה דרעי וסיעת ש"ס, מהלך להפלת ממשלת שמיר שנודע כ"תרגיל המסריח". בהצבעת אי-אמון שהוגשה על ידי סיעות האופוזיציה ונתמכה בידי המערך נפלה ממשלת שמיר כאשר אגודת ישראל תמכה בהצעה ואילו סיעת ש"ס נעדרה.
הנשיא הרצוג הטיל על פרס להקים ממשלה, ובה היו אמורות להיכלל ש"ס ואגודת ישראל יחד עם מפלגות השמאל – התנועה לזכויות האזרח של שולמית אלוני, מפ"ם, שינוי, החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון, הרשימה המתקדמת לשלום הערבית-יהודית והמפלגה הדמוקרטית הערבית.
אם לא מדובר בנושאים מדיניים, ולא באישיותו של נתניהו, עולה כי הצטרפות המפלגות החרדיות לקואליציה שלו נבעה מהשפע שהרעיף עליהן בנושאים אידיאולוגיים כמו הגיוס לצבא והגיור ובמתן תקציבים
ש"ס פרשה מקואליציית פרס המתהווה לפי דרישתו התקיפה של מנהיג הזרם הליטאי אלעזר שך, שכפה דעתו על הרב יוסף. פרס הופתע. הוא ציפה שהרב שך יתמוך בממשלתו ואף יורה למפלגתו דגל התורה להצטרף אליה. הבסיס לתקווה היה העובדה שהרב שך תמך בנסיגה מהשטחים.
התנגדותו של הרב שך לא נבעה מעמדותיו "השמאליות" של פרס. נהפוך הוא. בנאום שנודע כ"נאום השפנים" תקף הרב שך את הסברה שהציונות וכוחה הם שמבטיחים את עתיד העם. הוא נתן גט כריתות לשמאל, ובעיקר לקיבוצים ש"מגדלים שפנים וחזירים... שלא יודעים מה זה יום כיפור, לא יודעים מה זה שבת ולא יודעים מה זה מקווה".
עם פרישת ש"ס נותר פרס עם 60 ח"כים. את האצבע החסרה סיפק אברהם שריר שפרש מהמפלגה לקידום הרעיון הציוני בראשותו של יצחק מודעי. ובכל זאת לא קמה הקואליציה. הרבי מלובביץ' תקף אמנם את הרב שך על שהסתייג מיהודים גם אם הם מהשמאל, אך הורה לא לתמוך בממשלה הדוגלת במסירת שטחים. בעקבות זאת נעדרו שני חברי כנסת המקורבים לחב"ד מהצבעת האמון בממשלת פרס שבעקבות כך לא קמה.
3 צפייה בגלריה
הרב עובדיה יוסף. "ההלכה אינה אוסרת נסיגה משטחים למען השלום"
הרב עובדיה יוסף. "ההלכה אינה אוסרת נסיגה משטחים למען השלום"
הרב עובדיה יוסף. "ההלכה אינה אוסרת נסיגה משטחים למען השלום"
(צילום: ישראל ברדוגו)
מלבד אנשי חב"ד לא היו חוגים חרדיים שהתנגדו להחזרת שטחים. וממילא, גם בחב"ד חלה התקררות מנתניהו. הם תקפו אותו על ש"זמן קצר לאחר שעלה על כיסא הממשלה הוא בגד בתנועת חב"ד והמשיך במסירת שטחים שהחלו קודמיו (הסכמי וואי)". בעקבות כך הכריזו רבני חב"ד על "התנערותם המוחלטת מתמיכה במפלגתו".
המיליונר החב"די יוסף גוטניק, שמימן את קמפיין "נתניהו טוב ליהודים", התאכזב לימים מתמיכתו בהתנתקות ואמר ש"האינטרס הפוליטי האישי הוא שעמד בבסיס החלטתו לתמוך בתוכנית".
אז שמא בכל הקשור למפלגות החרדיות מדובר בימין אידיאולוגי-אמוני? בעקבות מהפך 1977 הליכוד אכן נצבע בצבעים מסורתיים - הן בשל הכבוד שרחש מנחם בגין למסורת והן בשל העובדה שאחוז ניכר מתומכיו היו מסורתיים ממוצא מזרחי. עם זאת, ספק אם נתניהו הינו תאום בגין. בערך עליו באנציקלופדיה חב"דפדיה מצוין שלאחר גירושיו מאשתו הראשונה נישא נתניהו "לגויה שעברה גיור קונסרבטיבי".
ב-2014, בתגובה לידיעה בדבר בת זוגו הנורבגית של הבן יאיר נתניהו, ציין אריה דרעי: "אם זה נכון, זה כבר לא עניין אישי, זה הסמל של העם היהודי". בידיעה בתקשורת שהוכחשה אף נמסר שנתניהו התגאה בזוגיות במפגש עם ראש ממשלת נורבגיה.
אם לא מדובר בנושאים מדיניים, ולא באישיותו של ראש הממשלה, עולה כי הצטרפותן של המפלגות החרדיות לקואליציית נתניהו נבעה מהשפע שהרעיף עליהן, הן בנושאים אידיאולוגיים כמו הגיוס לצבא והן במתן תקציבים.
אם אלה פני הדברים, אין להוציא מכלל אפשרות שבמהלך הזמן תגששנה המפלגות החרדיות את דרכן לקואליציית השינוי, ככל שזו תקום, שאכן תהפוך בכך לממשלת אחדות.
  • פרופ' אשר מעוז הוא דיקן בית הספר למשפטים במרכז האקדמי פרס
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פורסם לראשונה: 07:56, 26.05.21