מאפס ל-7 (או 8) בשלושה חודשים: מרב מיכאלי קיבלה מפלגה מרוסקת. עיי חורבות, אפס תקציב, מנגנון מקרטע, סניפים מאובקים ולא רלוונטיים - ורשמה את אחד ההישגים הגדולים של מערכת הבחירות הנוכחית.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
מה שנראה בתחילת המרוץ כמו הישג בדמות מעבר יציב מעל אחוז החסימה, הסתיים - לפי המדגמים - בתוצאה שאפילו במפלגת העבודה מתקשים לעכל.
זה החל ממערכה משפטית מורכבת שניהלה מיכאלי על הזכות לקיים פריימריז לראשות המפלגה ולא לאפשר הצנחת יו"ר מבחוץ, כפי ששאף לעשות היו"ר הקודם, עמיר פרץ; נמשך במסע לניעור האבק, מפקד גדול של 15 אלף מתפקדים חדשים שתואמים את ה-DNA הפוליטי של מיכאלי; והסתיים בקמפיין דל תקציב שהתבסס בעיקר על אמינותה של היו"ר החדשה, ועל סדר היום החברתי והשוויוני שהיא מחזיקה בו מיום כניסתה לפוליטיקה.
המסע של מיכאלי עבר דרך המחוזות המקובלים והמוכרים של מפלגת העבודה, כמו אזור השרון ומרכז תל אביב, והגיע עד מחוזות שהיו מי שהרימו גבה כשביקשה להיכנס אליהם משום שחלקם ידועים כמעוזי ליכוד, בהם שוק התקווה, העיר רחובות וערים בדרום.
1 צפייה בגלריה
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי בסבב ברים לקראת הבחירות
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי בסבב ברים לקראת הבחירות
מיכאלי ואפרת רייטן בפאב ברחובות בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
מיכאלי לא עצרה באדום. היא דיברה בעיקר לנשים וביקשה להתחזק באמצעותן, אך גם ניסתה לפצח התנגדויות וחששות שעלו אצל גברים ביחס אליה. היא רתמה עשרות צעירים, רבים מהם מתנדבים, וחרשה את הארץ לאורכה ולרוחבה.
דמויות מוכרות שיש להן מה לתרום למפלגת העבודה גויסו, בהן עורכת הדין אפרת רייטן וגלעד קריב. מיכאלי יצרה רשימה שוויונית של גברים ונשים בשיטת ריץ'-רץ', רתמה את חבר הכנסת לשעבר מיקי רוזנטל שריכז את כל הצד התקשורתי וההסברתי ובנתה כוורת שמורכבת גם היא כמעט באופן שיווני מגברים ונשים.
גם בשיטת הניהול שהכניסה מיכאלי מאז נבחרה, יש הטוענים שפעלה בצורה לא קונבנציונלית. בטח לא כזה שנפוצה במערכת הפוליטית האכזרית. חברי הרשימה סיפרו בימים האחרונים שהיא נוהגת לדבר איתם, בעיקר עם החדשים ברשימה, לפני כל הופעה תקשורתית חשובה, כדי לחזק תוך חזרה על מסר אחד: "ההצלחה שלכם, הכישלון תמיד יהיה עליי".
בישיבות במהלך הקמפיין, הזכירה מיכאלי לחברי סיעתה יותר מנכ"לית של חברת הייטק מאשר יו"ר מפלגה שנלחמת על שיקומה. המועמדים יצאו לחיק הטבע לישיבת סיעה שחוץ מהם לא נכח בה אף עוזר ודובר. שני קואוצ'רים התלוו לחלק מהישיבה וניהלו שיחות עם אנשי הרשימה.
בהיבט התוכן, לראשונה זה זמן רב מפלגת העבודה העלתה על ראש שמחתה נושאים חברתיים ומשפחתיים כמו חופשת לידה שוויונית לאבות ואימהות ונושאים שלא בהכרח היו בלב הקונצנזוס. לרגעים, ובחסות קמפיין געוואלד מוצלח של מרצ, היה נדמה שמיכאלי משלמת את המחיר המיידי של רצון הבוחרים להציל את מרצ. אלא שעם תוצאות המדגמים מתברר - מיכאלי הביאה גם קהלים אחרים, חדשים, וייתכן שמפה עוד יש לאן לגדול.