ביומו האחרון בתפקיד, ושעות לפני שהוא עוזב את וושינגטון, העניק דונלד טראמפ חנינה ל-73 נאשמים ועבריינים מורשעים. בנוסף טראמפ הקל בעונשם של 70 בני אדם. שורת החנינות כבר הפכה למסורת של נשיאים יוצאים בארה"ב, רגע לפני סיום כהונתם.
בניגוד לספקולציות שעלו לאחרונה טראמפ לא העניק חנינה לעצמו, לבני משפחתו או לעורך דינו רודי ג'וליאני. גורם שבקיא בפרטים אמר שגורמים בבית הלבן טענו שאם טראמפ יחון את עצמו או את אחד מבני משפחתו הדבר ייראה כאילו שהם מודים באשמה בפשעים שטרם הועמדו עליהם לדין. ג'וליאני, שהוביל את המאבק המשפטי לביטול תוצאות הבחירות, לא מואשם בעבירה אך החוקרים בודקים את פעילותו בפרשת "אוקראינה גייט".
עם זאת המשיך טראמפ לחון את מקורביו: האחרון שבהם שקיבל חנינה הוא האסטרטג סטיב באנון, איש הימין הקיצוני ובעבר אחד מיועציו של טראמפ בבית הלבן. באנון היה דמות מרכזית בקמפיין הניצחון של טראמפ ב-2016. בשנה שעברה הואשם בקשירת קשר לביצוע הונאה במסגרת קמפיין אינטרנטי לגיוס כספים לבניית החומה בגבול מקסיקו – שהייתה הבטחת בחירות מרכזית של טראמפ. באותו קמפיין גויס סכום של יותר מ-25 מיליון דולר.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
טראמפ וסטיב באנון. הידקו את היחסים אחרי "גניבת הבחירות"
(צילום: MCT)
לבאנון ולעוד שלושה בני אדם שלקחו חלק בקמפיין יוחס חלק בהונאה של מאות אלפי תורמים, שהאמינו שהכסף יועבר ישירות למאמצים לבניית החומה. באנון, שנטען שלקח לכיסו מאות אלפי דולרים, כפר באישום נגדו.
"באנון היה מנהיג חשוב בתנועה השמרנית וידוע בחריפותו הפוליטית", נמסר בהודעת הבית הלבן. גורם שבקיא בפרטים סיפר לרויטרס שגורמים בבית הלבן המליצו לטראמפ שלא לחון את באנון. לאחרונה נרשמה התחממות ביחסים בין השניים, כשטראמפ חיפש תמיכה בטענות הבלתי מבוססות שלו שהבחירות נגנבו ממנו כתוצאה מהונאה וזיופים.
6 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני עו"ד של דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים ארה"ב
רודי ג'וליאני עו"ד של דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים ארה"ב
רודי ג'וליאני. לא קיבל חנינה
(צילום : MCT)
טראמפ העניק חנינה גם לאליוט ברוידי, מקורב לנשיא ותורם בולט של המפלגה הרפובליקנית. ברוידי לקח חלק בקמפיין של טראמפ ב-2016 והיה חבר בוועדת ההשבעה שלו. באוקטובר הודה שפעל כלוביסט מטעם מדינה זרה, וניסה להשפיע על ממשל טראמפ כדי לקדם אינטרסים סיניים ומלזיים. התובעים טענו שברוידי קיבל מיליוני דולרים מגורמים זרים כדי לנסות להפסיק חקירה נגד קרן השקעות של ממשלת מלזיה.
6 צפייה בגלריה
אביאם סלע
אביאם סלע
אביאם סלע, המפעיל של פולארד
בין מקבלי החנינות נמצאים גם שלושה מחוקקים רפובליקנים לשעבר: ריק רנזי, שריצה שלוש שנות מאסר על שחיתות והלבנת הון, דיוק קנינגהאם, שהורשע בקבלת שוחד של 2.4 מיליון דולר ורוברט הייז, שהודה ב-2019 ששיקר ל-FBI. קן קרסון, מקורב לג'ארד קושנר – חתנו של טראמפ ויועץ בכיר – קיבל חנינה אחרי שבשנה שעברה הואשם ב"סייבר סטוקינג" בזמן הליך גירושים. גם ראש העיר הדמוקרטי לשעבר של דטרויט לשעבר, קוואמי קליפטריק, שנשלח ל-28 שנות מאסר על עבירות שחיתות, קיבל חנינה מהנשיא היוצא.
6 צפייה בגלריה
ג'וזף מלדונדו פסאג' ג'ו האקזוטי בעל גן חיות שלח רוצחים שכירים לפעילת בעלי חיים ארה"ב
ג'וזף מלדונדו פסאג' ג'ו האקזוטי בעל גן חיות שלח רוצחים שכירים לפעילת בעלי חיים ארה"ב
יישאר בכלא. "ג'ו אקזוטיק"
(צילום: AP)
טראמפ חנן את אביאם סלע, הישראלי שהפעיל את המרגל ג'ונתן פולארד שעלה לאחרונה לישראל. לפי ה"ניו יורק טיימס", סלע הואשם ב-1987 בעבירות ריגול, אך ישראל מעולם לא הסכימה להסגיר אותו לוושינגטון, כך שמדובר במהלך סמלי שמנקה אותו מאשמה.
הנשיא היוצא חנן את הראפרים ליל וויין וקודאק בלאק, שהועמדו לדין על עבירות נשק. ליל וויין בן ה-38, ששמו האמיתי הוא דוויין מייקל קרטר, הודה בדצמבר בבית משפט פדרלי באחזקת נשק בניגוד לחוק ועלול היה לרצות עד 10 שנות מאסר. בלאק בן ה-23, ששמו ביל קהאן קפרי, מרצה מאסר בכלא פדרלי אחרי שמסר הצהרה שקרית בניסיון לרכוש נשק. האלבום Bill Israel של בלאק יצא כשהראפר מאחורי הסורגים.
6 צפייה בגלריה
הראפר ליל ווויין קיבל חנינה מדונלד טראמפ
הראפר ליל ווויין קיבל חנינה מדונלד טראמפ
ליל וויין. קיבל חנינה מהנשיא היוצא
(צילום: gettyimages)
גם אנתוני לבנדובסקי, מהנדס לשעבר בגוגל, קיבל חנינה נשיאותית. לבנדובסקי בן ה-40 הורשע בגניבת סודות הרכב האוטונומי של וויימו, חטיבת הרכב של גוגל שאותה ניהל, חודשים לפני שעבר לנהל את חטיבת הרכב האוטונומי של אובר. באוגוסט הוא נידון ל-18 חודשי מאסר אחרי שהודה בעבירות המיוחסות לו.
הבית הלבן אמר שלבנדובסקי הוא "יזם אמריקני שהוביל את המאמצים של גוגל ליצור טכנולוגיית נהיגה אוטונומית". בהודעה נמסר שהוא "שילם מחיר כבד על המעשים שלו ומתכנן לתרום את כישוריו לתועלת הציבור".
6 צפייה בגלריה
הראפר קודאק בלאק קיבל חנינה מדונלד טראמפ
הראפר קודאק בלאק קיבל חנינה מדונלד טראמפ
הראפר קודאק בלאק
(צילום: MCT)
בין מקבלי החנינות נמצאים שני יהודים חרדים: שלום וייס בן ה-66 הורשע בהונאת ענק והוציא במרמה 125 מיליון דולר מחברת ביטוח באורלנדו. הוא נמלט מארה"ב ובשנת 2000 נשפט בהיעדרו ל-845 שנות מאסר – העונש החמור ביותר אי פעם על עבירת צווארון לבן בארה"ב. באותה שנה הוסגר מאוסטריה, וכיום הוא נמצא בכלא בפנסילבניה.
אלן דרשוביץ' וג'י סקולו, שהיו עורכי דינו של טראמפ במהלך הליך ההדחה שנפתח נגדו בעקבות "אוקראינה גייט", שלחו לבית הלבן מכתבי תמיכה בווייס. גם אליהו וינשטיין בן ה-46 קיבל חנינה מהנשיא. בשנת 2014 הוא נידון ליותר מ-20 שנות מאסר על הונאת פונזי בתחום הנדל"ן.
לקראת סיום כהונתו של טראמפ פורסמו דיווחים לפיהם "ג'ו אקזוטיק", שמוכר לצופי נטפליקס מהסדרה "חיות רעות", יקבל גם הוא חנינה מהנשיא. לבסוף טראמפ לא חנן את "ג'ו אקזוטיק", ששמו ג'וזף מלדונדו-פסאג'. הוא מרצה 22 שנות מאסר אחרי שהורשע בניסיון רצח של פעילת זכויות בעלי החיים קרול בסקין שנאבקה בג'ו ובגן החיות שלו.