שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הודיע הערב (יום ב') על עיבוי כוחות הצבא של ארצו במערב המדינה. לדבריו הצבא יקים במחוזות המערביים של רוסיה 20 יחידות צבאיות חדשות עד סוף השנה. הודעתו של שויגו מגיעה בצל המתיחות העמוקה בין מוסקבה למערב, וכשבועיים בלבד לפני הפסגה הראשונה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
9 צפייה בגלריה
מצעד צבאי לציון ה-9 במאי במוסקבה
מצעד צבאי לציון ה-9 במאי במוסקבה
טנקים במצעד צבאי במוסקבה בתחילת החודש. 20 יחידות חדשות במערב רוסיה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
הנשיא פוטין. בכיר בקרמלין איים על "המדינות הלא-ידידותיות"
הנשיא פוטין. בכיר בקרמלין איים על "המדינות הלא-ידידותיות"
הנשיא פוטין. בכיר בקרמלין איים על "המדינות הלא-ידידותיות"
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו
שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו
שר ההגנה סרגיי שויגו. הצבא הזמין עוד 2,000 מערכות נשק למערב רוסיה
(צילום: AP)
שויגו, שמסר את הצהרתו במהלך מפגש עם מפקדיו הבכירים של הצבא הרוסי, הסביר את עיבוי הכוחות במערב המדינה באיום גובר לכאורה מצד כוחות נאט"ו. הוא הצביע בין היתר על עלייה במספר הגיחות של מפציצים אסטרטגיים אמריקניים סמוך לגבולות רוסיה, על פעילותן של ספינות מלחמה השייכות לצבאות של המדינות החברות בברית הצפון-אטלנטית וכן על תרגילים צבאיים תכופים יותר שמבצעים הכוחות הללו.
שויגו טען כי הפעולות הללו "הורסות את מערכת הביטחון הבינלאומית ומחייבות אותנו לנקוט צעדי תגובה". הוא הוסיף כי כוחות הצבא הפועלים במערב רוסיה הזמינו במסגרת התגבור באזור כ-2,000 פריטים של מערכות נשק שונות.
במקביל לדבריו של שר ההגנה הרוסי, בכיר אחר במוסקבה שיגר מסר מאיים למדי למערב. ניקולאי פטרושב, מזכיר מועצת הביטחון הנשיאותית, אמר בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" כי מוסקבה מוכנה להשתמש בכוח על מנת לעצור את מה שהוא תיאר כפעולות "לא-ידידותיות" מצד מדינות אחרות. פטרושב הוסיף כי התגובות הרוסיות יכולות להיות "סימטריות וא-סימטריות", והדגיש כי הן ייעשו בעיקר באמצעים כלכליים – "אך גם בשיטות כוחניות אם זה יידרש", כלשונו.
9 צפייה בגלריה
תרגיל של נאט"ו ב צפון מקדוניה
תרגיל של נאט"ו ב צפון מקדוניה
כוחות מיוחדים של נאט"ו נתלים ממסוק בצפון מקדוניה, במסגרת התרגיל הצבאי הגדול שנערך באירופה ובאוקיינוס האטלנטי
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
תרגיל של נאט"ו ב צפון מקדוניה
תרגיל של נאט"ו ב צפון מקדוניה
התרגיל הצבאי של נאט"ו בצפון מקדוניה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
מטוס קרב F-16 ב תרגיל של נאט"ו ב צפון מקדוניה
מטוס קרב F-16 ב תרגיל של נאט"ו ב צפון מקדוניה
גיחה של F-16 במהלך התרגיל
(צילום: EPA)
ההודעה על עיבוי הכוחות הרוסיים מגיע בשעה שכוחות נאט"ו עורכים תרגיל צבאי גדול באזור האוקיינוס האטלנטי, באירופה ובאזור הים השחור. אלפי חיילים, כמה ספינות מלחמה ועשרות מטוסים לוקחים חלק במשחקי המלחמה שמעוררים את חמתה של מוסקבה, אף שנאט"ו מדגישה כי אינם מכוונים נגדה. במסגרת התרגיל הצבאי הגדול מדמים כוחות המערב תגובה למתקפה על אחת מחברות הברית הצבאית, ובתרגיל נבחנת בין היתר היכולת לשלוח כוחות מארה"ב ולשמור על קווי האספקה פתוחים בתרחיש שכזה.
מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר היום בעקבות ההודעה הרוסית כי מוסקבה השקיעה בשנים האחרונות סכומי כסף גדולים ביכולות צבאיות מודרניות וחדישות – מנשק קונבנציונלי ועד נשק גרעיני. הוא הוסיף כי רוסיה הראתה נכונות להשתמש בכוח הצבאי שלה נגד שכנות כמו גאורגיה ואוקראינה: "זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שנאט"ו שיפרה בשנים האחרונות את רמת המוכנות של הכוחות הצבאיים שלה". סטולטנברג אמר את הדברים בשיחה עם כתבים יום לפני מפגש של שרי החוץ וההגנה של מדינות נאט"ו.
רוסיה נקטה בחודש שעבר צעד משמעותי יותר של עיבוי כוחות סמוך לגבולותיה עם אוקראינה, וכן בחצי האי קרים שאותו היא סיפחה מקייב ב-2014. המהלך הזה הוביל לדאגה רבה במערב מהאפשרות שבכוונת מוסקבה לפלוש לאוקראינה, שבה מתנהל כבר שנים סכסוך דמים בין הממשלה הפרו-מערבית בקייב לבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. רוסיה הסיגה בסופו של דבר חלק מהכוחות שלה מהאזור, אולם שר ההגנה שויגו הורה להם להשאיר מאחור את מערכות הנשק שלהם עבור תרגילים צבאיים שצפויים להיערך שם בספטמבר.

היחסים בין רוסיה למערב הגיעו בשנים האחרונות לשפל חסר תקדים, שכמותו לא ידעו מאז ימי המלחמה הקרה. בין היתר, האיחוד האירופי וארה"ב אוכפים נגד מוסקבה סנקציות בעקבות פלישתה לחצי האי קרים, ובשל הרדיפה של מתנגדי משטר רוסים, בראשם פעיל האופוזיציה אלכסיי נבלני, שמוחזק בכלא הרוסי אחרי שאשתקד ניצל מניסיון התנקשות המיוחס לאנשיו של פוטין.
בשבוע שעבר פרץ משבר נוסף בצל המתיחות בין מוסקבה למערב: בלארוס, בעלת בריתה של מוסקבה, הנחיתה בכפייה מטוס נוסעים שעבר במרחב האווירי שלה ועצרה פעיל אופוזיציה בולט ששהה בו, כל זאת בתואנת שווא לחשד לפצצה על המטוס. במערב טענו שמדובר בחטיפה של ממש, והטילו סנקציות נוספות על משטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו. חברות תעופה ברחבי אירופה נמנעות כעת מלטוס במרחב האווירי של בלארוס.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טקס יום זיכרון לחללים אמריקנים ב בית העלמין הלאומי ב ארלינגטון וירג'יניה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טקס יום זיכרון לחללים אמריקנים ב בית העלמין הלאומי ב ארלינגטון וירג'יניה
ביידן, בטקס היום לזכר החללים האמריקנים. מבטיח להתעמת עם פוטין בפסגה בז'נבה
(צילום: AFP)

מוסקבה התייצבה לצד לוקשנקו, ונראה שהיא מנסה כעת להערים קשיים שונים על חברות תעופה שמחרימות את שמי בלארוס. היום הודיעה חברת התעופה "אייר פראנס" כי נאלצה לבטל שתי טיסות למוסקבה, לאחר שהרשויות ברוסיה לא העניקו אישור למסלול הטיסה המתוקן, ששונה כך שלא יעבור מעל בלארוס. גם בשבוע שעבר נאלצה "אייר פראנס" לבטל שתי טיסות מפריז למוסקבה מאותה סיבה, אולם בהמשך נראה שהבעיה נפתרה: חברת התעופה הצרפתית קיימה שתי טיסות בקו הזה בסוף השבוע.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אתמול למתיחות מול רוסיה בטקס שנערך לקראת יום הזיכרון המצוין היום בארה"ב לזכר החללים האמריקנים. הוא אמר כי בכוונתו ללחוץ על פוטין במהלך המפגש ביניהם בז'נבה, שייערך ב-16 ביוני, בכל הנוגע להפרות זכויות האדם בהן מואשמת מוסקבה. "לא נעמוד מנגד ונניח לו לפגוע בזכויות הללו", אמר ביידן, שלאחר כניסתו לתפקיד הביע בריאיון לתקשורת הסכמה עם האמירה שנשיא רוסיה הוא "רוצח".