3 צפייה בגלריה
עוצר לילי בפורים
עוצר לילי בפורים
(צילום: דוברות המשטרה)
השרים יאשרו הערב (רביעי) את התקנות לסגר הלילי בסוף השבוע הקרוב כדי למנוע התקהלויות המוניות במהלך חג הפורים. עוד לפני המשאל הטלפוני הופצו לשרים התקנות המעודכנות - מהן עולה כי ההנחיות לא יחולו על יישובים ללא רוב יהודי, קרי ערביים. בינתיים, למרות החגיגות המסורתיות בבירה מדי שנה - הסגר לא יחול בלילה שבין ראשון לשני.
3 צפייה בגלריה
פריסת המחסומים
פריסת המחסומים
פריסת המחסומים
(צילום: דוברות המשטרה )
לפי התקנות שצפויות לעבור, בחמישי, שישי ושבת אסור יהיה להתרחק מהבית למרחק של יותר מקילומטר בין השעות 05:00-20:30. היציאה תאושר רק לעבודה ולצרכים חיוניים, וחל איסור לשהות בבית של אחר. איסור היציאה יחול גם על מי שישהה במועדים הללו בבתי מלון או צימרים. הקנס על הפרת התקנות יעמוד על 500 שקל.
גם בתי עסק יצטרכו לסגור את שעריהם בתחילת הסגר הלילי, התחבורה הציבורית לא תעבוד בקווים הבינעירוניים אחרי תחילתו. בדברי ההסבר לתקנות צוין כי "כל המגבלות הקשורות לחג פורים לא יחולו ביישובים שמרבית תושביהם אינם יהודיים ובאזור מזרח ירושלים".

עוד נכתב כי "חג פורים מתאפיין במפגשים המוניים, כולל תפילות, התוועדויות, עליות לקברי צדיקים, מסיבות פורים ועוד. נוסף לאלה, מסיבות פורים וטקסי החג מאופיינים גם בשתייה רבה עד שיכרות. השילוב של התקהלויות, שתייה, המחייבת חשיפת הפנים, ושיכרות, העלולה להביא לחוסר זהירות, יוצרים כר פורה להפצת הנגיף".
גורמי הבריאות מעריכים כי חגיגות הפורים, בלי מסכות ובלי צעדי ריחוק חברתי, היו גורם מרכזי בהנעת הגל הראשון. "חזרה על תרחיש זה כעת יאיים ללא ספק על הישגי הממשלה בהורדת התחלואה בגל הנוכחי", אמרו.
במשרד הבריאות הזכירו את חג הפורים אשתקד, "שהיה מנוע מרכזי ביצירת גל התחלואה הראשון בישראל". הם כתבו כי "למחרת פורים 2020 מספר החולים היומיים בישראל עמד על 20. כמה ימים לאחר מכן, שיעורי התחלואה החלו לעלות בצורה מעריכית והגיעו ל-729 ביום - שיא של הגל הראשון - כעבור שלושה שבועות".
3 צפייה בגלריה
חגיגות פורים בגבעתיים
חגיגות פורים בגבעתיים
עם מסכות, מסוג אחר: חגיגות פורים בגבעתיים, היום

בדברי ההסבר פורטו הצרכים החיוניים שיוחרגו מהתקנות: רכישת מזון ותרופות, טיפול רפואי, תרומת דם, ביקור של אדם עם מוגבלות, השתתפות בחתונה, הלוויה, טקס דתי לציון בר מצוה או בת מצווה, ברית או טקס דתי של בן משפחה קרוב, יציאת אישה לטבילה במקווה טהרה, העברה של קטין בין הוריו החיים בנפרד, טיפול חיוני בבעל חיים, הגעה למשכן הכנסת, השתתפות בהפגנה, הגעה להליך משפטי, יציאה של אדם מחוץ לישראל ויציאה לצורך פעילות ספורט יחידני.

המשטרה: "נגביר משמעותית אכיפה ופיקוח"

בהודעת המשטרה על היערכותה לחג הפורים תחת הסגר הלילי, נמסר כי "במסגרת מבצע 'אחריות מנצחת' והמאבק הלאומי לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, ובהתאם לתקנות וההגבלות שיכנסו לתוקפן מחר לקראת ערב החג, המשטרה תגביר באופן משמעותי את פעילות הפיקוח והאכיפה ברחבי הארץ, ותפעל לאכוף את התקנות וההגבלות למען שמירה על בריאות הציבור".
צוין כי החל ממחר בערב ולאורך סוף השבוע - בימים חמישי, שישי ושבת - שוטרי אגף התנועה יפרסו 24 מחסומים ברחבי הארץ, שיפעלו מהשעה 20:00 בערב ועד לשעות הבוקר. לצדם, נמסר, "יפעלו מאות שוטרים וניידות בביצוע סריקות על כלל הצירים ברחבי הארץ, תוך חסימות מדלגות לאיתור אזרחים שלא יפעלו על פי התקנות".