הממשלה הכניסה את ישראל לסגר נוסף - אך הפעם, בניגוד לסגרים קודמים, היא קבעה שמערכת החינוך תפעל במתכונת מצומצמת שכוללת הפעלה של מעונות, גנים, כיתות א'-ד' וי"א-י"ב עד לשעה 13:00 בצהריים. ברקע זאת, ופחות מיממה לאחר המתווה שבו תמך, הודיע לפני הצהריים (יום ה') שר הביטחון בני גנץ כי הוא מתנגד להחלטה ופועל לשנותה.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ גן ילדים
בני גנץ גן ילדים
"החלטה שגויה, פועל כדי לתקן אותה". גנץ
4 צפייה בגלריה
הגננת נעה צור
הגננת נעה צור
"החלטה מנותקת לחלוטין". נעה צור
בפוסט בפייסבוק כתב גנץ: "לאור דרישתי, אנחנו מאפשרים זמן התארגנות סביר ולא סוגרים כבר מחר את המדינה. השארנו חלק ממערכת החינוך פתוח בסגר, ונאפשר למקומות עבודה שאינם מקבלים קהל לפעול. זהו הדבר ההגיוני וזה גם מה שהיה צריך לעשות בסגר הקודם. בנושא שעות פתיחת מערכת החינוך, מדובר בהחלטה שגויה ואני פועל ברגעים אלו בכדי לתקן אותה".
גנץ תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען: "הסגר הוא תוצאה של חוסר יכולת של ראש הממשלה לעמוד בסיכומים. בעוד שמערכת הביטחון הביאה ל-100 אלף בדיקות ביום, השתלטה בתוך ימים על נתב"ג וקוטעת אלפי שרשראות הדבקה, ראש הממשלה מונע מאיתנו לממש את המדיניות הדיפרנציאלית שסיכמנו עליה". לטענתו, "נתניהו מנע את העלאת הקנסות, הסגרים בערים האדומות היו מעטים מדי ורופפים מדי, לא הטלנו מגבלות בערים כתומות כפי שקבעו וגם היום אין מערך הסברה אפקטיבי לציבור".

"לא סתם קוראים לזה מעון יום"

הורים לילדים בגילאי 3-0 ובעלי המסגרות לגיל הרך זועמים על ההחלטה הזו, וטוענים שהממשלה שוב מנותקת מהשטח - שכן במעונות אין חילוף של אנשי צוות במהלך היום, ולכן הסגירה המוקדמת כלל לא תשפיע על כמות הנדבקים.
4 צפייה בגלריה
רויטל בלומפלד עם בנה ינאי בן 4.5
רויטל בלומפלד עם בנה ינאי בן 4.5
"למה לטרטר את ההורים?". רויטל בלומנפלד ובנה
(צילום: מתוך אלבום משפחתי)
"מי שהגיע להחלטה הזו לא רואה את הילדים. זה לא יגן עליהם או על המשפחה שלהם ולא על הצוות מלהידבק בקורונה. אין בזה שום תועלת, רק נזק", אמרה ל-ynet נעה צור, גננת בגן נעה בגבעתיים. "זה יגרום נזק נפשי לילדים. זו התעללות, ומי שהחליט החלטה כזו לא מכיר ילדים ולא אכפת לו מהם. לפעוטות בגילאים האלה יש סדר יום והם ישנים בשעה הזו את שנת הצהריים שלהם, למה לשגע אותם? למה לדפוק להם את סדר היום? למה לקחת אותם ולתלוש אותם מהמקום השפוי היחיד שלהם בתקופה הזו?".
"אותו צוות שנמצא איתם כל יום כל היום, אותה קפסולה", הוסיפה. "אין סיבה להחלטה הזו, אין בה היגיון. היא מנותקת לחלוטין. לא סתם קוראים לזה מעון יום. זה לא בייביסיטר, זה לא חוג, זה מקום שהילדים אמורים להעביר בו את היום שלהם".
"ומה עם הנזק הכלכלי?", הוסיפה. "זה לא יום מלא, אז נצטרך להחזיר כספים או שעות להורים. אנחנו גם ככה בקושי שורדים בעקבות שני הסגרים האחרונים, והממשלה לא נותנת לנו גב כלכלי. זה נזק קשה".

"עקירה של הילדים"

רויטל בלומנפלד, אמא לשלושה ילדים בגילאי גן מכפר סבא, אמרה כי "אין כל היגיון בהחלטת הממשלה. ברוב המקרים מדובר בילדים שנמצאים אחד עם השני בקבוצה אחת לאורך כל שעות היום - אז למה לקטוע להם את היום? למה לטרטר אותנו ההורים באמצע יום העבודה ולקצר לנו את יום העבודה לכמה שעות בודדות ביום? וברור לכולם מה יקרה - תהיה התקהלות בכניסה לגן והתקהלות ביציאה מהגן, אז כל הפתרון הזה עקום מיסודו".
"אני שמחה שהחליטו לאפשר למערכת החינוך לפעול, אבל הדרך שבה עשו זאת מנותקת מהמציאות", הוסיפה. "צריך לאפשר לילדים מסגרות מלאות שהם כה זקוקים להן, ולנו ההורים צריך לתת לעבוד - למען ילדינו ולמעננו".

הבוקר פנה פורום הגנים הפרטיים בפנייה בהולה לקבינט הקורונה בדרישה לפתוח את גני הילדים מגילאי לידה עד 3 משעה שבע בבוקר עד אחר הצהריים, כפי שקורה היום. לטענתם, "ההחלטה לפתוח את הגנים רק מהשעות 8:00 עד 13:00 היא מנותקת, מופרכת ותגרום נזק חינוכי לילדים ונזק כלכלי לגנים ולהורים העובדים, שבקושי יצליחו לעבוד רבע יום. הילדים ממילא נמצאים באותה קפסולה עם אותה גננת ואותה קבוצת ילדים. אלו ילדים שלא מפוזרים לצהרון".
"ההחלטה תגרום לנזק התפתחותי, פסיכולוגי וחינוכי משמעותי לילדים", הוסיפו. "זוהי ממש 'עקירה' של הילדים בשעה רגישה מאוד ביום, רגע לפני ארוחת הצהריים והשינה. פגיעה בסדר היום שלהם בגיל רך כזה, והוצאתם מהגן באמצע היום לכבישים ולפקקים, אינה הגיונית".
לדברי הפורום, "ההורים יבקשו את כספם היחסי חזרה, והמשמעות היא שגנים יקרסו כלכלית מאחר שלא יצליחו לעמוד בהוצאות השוטפות. הגננות והסייעות לא יהיו מוכנות לעבוד רק חצי יום, הן יבקשו שנוציא אותן לחל"ת. יכול לקרות מצב שאחרי הסגר ייסגרו גנים רבים, תשלומי ההורים יעלו וילדים רבים יישארו בעקבות זאת בבית".

גם בנעמת, המפעילה הגדולה ביותר של מעונות היום המפוקחים לגיל הרך, יצאו הבוקר נגד החלטת הקבינט. "כנראה שלשרים יש מידע לפיו הקורונה הולכת לישון בצהריים", עקצה יו"ר נעמת, חגית פאר. "אשמח שישתפו את הציבור במידע הזה אם כך. מאות אלפי הורים לא יוכלו להתפרנס ולעבוד, גם לא מרחוק, כאשר הם צריכים לאסוף בחזרה את הילדים מהמעונות שעות בודדות לאחר הגעתם. שלא לדבר על הפעוטות עצמם שזקוקים לשגרה חינוכית בשנים הקריטיות ביותר להתפתחותם. הנתונים מצביעים על הדבקה מינימלית בגילאים הללו - אני לא מצליחה להבין את ההיגיון מאחורי ההחלטה הזאת".
יו"ר אמונה, ליאורה מינקה, הוסיפה: "לא שמענו מומחים שמסבירים כי 13:00-08:00 הן שעות הפעילות וההדבקה של הנגיף. שוב הפגיעה היא בעיקר בנשים צעירות עובדות. אי אפשר לעבוד עד 12:30. אי אפשר להטריל את הציבור. או לפתוח את החינוך לגיל הרך, כולל המעונות, הגנים וכיתות א'-ב' - או סגר מוחלט".
4 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
"אשמיע את הזעקה של ההורים והתלמידים". רם שפע
(צילום: שאול גולן)
במועצה לשלום הילד מסרו כי "אנחנו קוראים לחברי קבינט הקורונה להחליט כי מערכת החינוך היא שירות חיוני וכפועל יוצא מכך להשאירה פתוחה, בכל שכבות הגיל, גם בזמן הסגר. אסור לנטוש את הילדים והנוער בישראל ואסור למנוע מהם המשך הגעה למסגרות חינוכיות וחברתיות. חייבים ללמוד מטעויות העבר".
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע מכחול לבן, איים הבוקר לטרפד את החלטת הממשלה לגבי הפעלתה החלקית של מערכת החינוך בסגר השלישי ובפרט את "ההחלטה הלא-ברורה של פתיחת הגנים רק בין 8:00 ל-13:00 שמנוגדת לעמדתי, להיגיון ולצורכי השטח". ביום ראשון יכנס את הוועדה.
יו"ר ועדת החינוך סיפר שקיבל אלפי פניות בשעות הבוקר מהורים ומתלמידים שזועמים על הניתוק בינם לבין מקבלי ההחלטות, "ואני מתכוון לעשות הכול כדי להשמיע את קול זעקתם ולהתאים את התקנות לצורכיהם. אני מקווה מאוד שעד יום ראשון הממשלה תעביר אלינו תקנות הגיוניות שנוכל לאשר".