"אני לא חושבת שעשיתי התעללות. מה שרואים במצלמה, למעשה דברים נראים אחרת". אחרי שמסרה עדות ראשונית פתוחה ולא באזהרה, הובאה אורלי שרגני (37) ב-29 ביולי לתחנת המשטרה כדי למסור את גרסתה כחשודה בפרשת ההתעללות בגן "טולי" ברמלה. "אמרתי למישהי אחרת שאני לא יכולה לשתוק ושתגיד לעוד סייעת שתעצור את זה", סיפרה שרגני בחקירה שתמליליה הגיעו לידי ynet.
שרגני והסייעות רוחמה סעד (37), נירית שויד (46) וננה (חני) צאצאשווילי (50) הואשמו בתחילת השבוע בבית המשפט המחוזי בלוד בגין ריבוי עבירות של התעללות בקטין ותקיפת קטין על ידי אחראי. לפי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז מרכז, הארבע התעללו, כל אחת לפי חלקה, ב-26 פעוטות תוך שימוש בחפצים שונים.
5 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
הסיעות בעת הגשת כתב האישום
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
(צילום: שמוליק דודפור)
"שמתי לה חיתול בפנים כי ככה היא נרדמת", סיפרה הנאשמת שרגני לחוקריה על אחד המקרים שהוצגו בפניה. "אני רואה לפעמים שסייעת אחרת מביאה כאפות וזורקת משחקים על ילדים. אמרתי למישהי שתגיד לסייעת אחרת שתעצור את זה כי לא ייתכן שזה מה שקורה בתינוקייה".
בתחילת חקירתה באזהרה סיפרה שרגני כי היא עובדת כסייעת בתינוקייה של גן "טולי" זו השנה השנייה ושיש לה 17 שנות ניסיון בתחום. לשאלת החוקר מה תגובתה לחשדות נגדה, השיבה שרגני: "חפה מפשע". על השאלה כיצד מתבטא הקשר שלה עם הילדים בגן, השיבה הסייעת הנאשמת: "בסדר גמור. אני אוהבת אותם והם אותי".
חוקר: "האם יש לך סבלנות לילדים?"
שרגני: "לא סתם אני במקצוע הזה הרבה זמן".
בהמשך נשאלה הסייעת האם נתקלה באלימות של סייעת שעובדת לצדה והשיבה בשלילה. בשלב זה עימתו אותה החוקרים עם סרטוני אלימות שבהם נראו סייעות אחרות. "אני יודעת שזה לא נראה טוב", העידה שרגני. "אני לא זוכרת את זה, נראה נורא".
חוקר: "בסרטון הזה שאני מראה לך, מה את משליכה על הילד?"
שרגני: "אולי העפתי את זה לכיוון הסייעת השנייה, לא זוכרת. זה סוג של בובה, אני פשוט לא זוכרת את זה".
חוקר: "לי זה נראה כמו תחרות קליעה למטרה. כל אחת בתורה זורקת חפץ?"
שרגני: "חס וחלילה, נראה לך? אני לא זוכרת את הדברים הללו".
יום לפני כן, בעדות הפתוחה, נשאלה שרגני בחקירתה בנוגע לנאשמת רוחמה סעד. "היא נותנת יחס, אימהית", אמרה הסייעת שרגני על חברתה לצוות. "היא ותיקה, אישה מקסימה. אני אני בהלם על כל המצב הזה".
חוקר: ראית אותה משתמשת באלימות?
שרגני: "ראיתי את עניין המגבונים. היא הייתה זורקת חבילות על ילדים. לדעתי הילדים לקחו את זה בתור משחק. לא ראיתי אותם בוכים".
ב-9 באוגוסט הוצגו לנאשמת שרגני סרטונים שתיעדו את מעשיה. לפי כתב האישום, שרגני והסייעת צאצאשווילי נהגו בין היתר להאכיל את התינוקות בעודם ישובים בכיסא נענוע נמוך (טרמפולינה), תוך שהן דוחפות את האוכל בכפית לפיהם, בניגוד לרצונם ובהתעלם מבכיים. לאחר מכן, נטען, הן נענעו את הטרמפולינה בחוזקה ואף הטו אותה אחורנית כך שראשם של התינוקות כמעט ונגע ברצפה.
5 צפייה בגלריה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
מצלמות בגן תיעדו את ההתעללות
"אתה מסתכל עליה מקיאה", אמרה הנאשמת שרגני לחוקר שהציג לה את אחד הסרטונים. "זו ילדה שרגילה רק למתוקים, אנחנו מנסים להרגיל אותה לאכול". הנאשמת נשאלה בעקבות תיעוד של פעוטה שישבה בצורה לא הגיונית על הטרמפולינה: "לא חשבת להרים אותה?", והשיבה: "הבאתי אותה קדימה. האמת לא. הטרמפולינה במצב ישיבה, לא שכיבה".
בסרטון אחר תועדה שרגני מכה את אחד הפעוטות בגן. "זו הייתה טפיחה רגילה, לא ממש חזקה", אמרה הנאשמת להגנתה. על פעוט אחר שנראה במצב של עילפון ציינה שרגני: "הוא עושה את זה לתשומת לב. אפילו אימא שלו אומרת שהוא עושה את זה ככה".

"לא עונה על יסודות העבירה הפלילית"

עו"ד שלומי ביזק, סנגורה של שרגני, מסר בתגובה: "כפי שטענתי שוב ושוב מעל לכל במה אפשרית, המעשים המיוחסים למרשתי הם ברף הנמוך מבין ארבע הסייעות, והיא אף הפצירה בהם לחדול ממעשיהן ודיווחה על כך. יחד עם זאת ומבלי להקל ראש במעשיה, אני סבור שחלק נכבד מהאשמות נגדה בכתב האישום יימחקו מאחר שאינם עונים על יסודות העבירה הפלילית".
עו"ד ירון פורר, סנגורה של הנאשמת שויד, אמר: "מעצר איננו מקדמה על חשבון העונש. מבלי להתעלם מחומרת העבירות עדיין יש מסוכנות שהסייעות עובדות בגן אך לא כשהן במעצר בית. גם בית המשפט העליון בפרשת כרמל מעודה קבע קביעה זו. אשר על כן, בדעתי לעתור לבית המשפט בישיבה הקרובה לשחרר הסייעות ממעצרן".
5 צפייה בגלריה
עו"ד ירון פורר
עו"ד ירון פורר
עו"ד פורר
(צילום: שאול גולן)
בתוך כך, ביום שלישי הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום לבית משפט השלום ברחובות נגד מטפלת (34) במעון באזור השפלה בגין תקיפת קטינים על ידי אחראי. לפי כתב האישום, המטפלת עבדה במעון במשך קרוב לשנה בין 2018 ל-2019.
ב-7 באוגוסט 2019, כך נטען, השכיבה הנאשמת את ילדי המעון לישון, ניגשה למיטת פעוטה, התיישבה לידה והניחה רגל על השמיכה שמתחתיה שכבה הפעוטה. בעת שהפעוטה זזה, הנאשמת הרימה את רגלה והניחה אותה על מרכז השמיכה, כך שהפעוטה חדלה לזוז במשך כמה דקות.
10 ימים אחר כך אירע מקרה נוסף. הנאשמת שוב השכיבה את הילדים לישון, ניגשה לפעוט שישב במיטתו, דחפה אותו בחוזקה, הרימה אותו, השליכה אותו למיטתו וכיסתה אותו כך שהשמיכה מכסה את ראשו. בשלב זה ניגשה המטפלת לפעוט נוסף ששכב על המיטה, בעטה במיטה, משכה בחוזקה את השמיכה וגרמה לנפילתו ופגיעת ראשו ברצפה.
הדיווח על המטפלת הנאשמת פורסם לראשונה ב"רחובות NEWS".
השתתף בהכנת הכתבה: רועי רובינשטיין