בשעה שהזרקורים בחודש האחרון מופנים לרצועת עזה, הגדה המערבית מבעבעת מאלימות. מאז שהחל מבצע "שומר החומות" התגברו באופן משמעותי כמויות הפיגועים, העימותים, ההפגנות והפרות הסדר בגדה בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון. בחינה של העימותים מגלה כי הפריסה שלהם אינה מוגבלת לאזור מסוים, אלא לכלל המחוזות בגדה, מצפון ועד דרום.
הנתון המטריד ביותר הוא שבמהלך החודש האחרון נהרגו 34 פלסטינים בפיגועים ובעימותים עם כוחות הביטחון. מדובר במספר ההרוגים הגבוה ביותר בתוך חודש בשנים האחרונות. לשם השוואה, בחודש אפריל נהרג פלסטיני אחד בלבד בעימותים, במרץ לא היו הרוגים כלל ובפברואר נהרג פלסטיני אחד.
3 צפייה בגלריה
הפגנה ו הטרדה לילית של פלסטינים באזור הכפר ביתא נגד מאחז אביתר
הפגנה ו הטרדה לילית של פלסטינים באזור הכפר ביתא נגד מאחז אביתר
המוקד המשמעותי בתקופה האחרונה: מחאת תושבי ביתא נגד הקמת מאחז אביתר
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
ניסיון פיגוע הדריסה בחיזמא, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
גם כאשר משווים את מספר ההרוגים בחודש האחרון אל מול תקופות שבהן התרחשה הסלמה ביטחונית, ניתן לראות שכמות ההרוגים גבוהה וחריגה מאוד. כך למשל, בשיאו של גל פיגועי הסכינאות והדריסה בשנים 2015-2016, שהיה אירוע ההסלמה המשמעותי ביותר בגדה המערבית בעשור האחרון, נהרגו בממוצע בכל חודש 26 פלסטינים.
מספר ההרוגים הגבוה, העלייה בכמות הפיגועים והפרות הסדר מעידים כולם שהיציבות הביטחונית בגדה המערבית הפכה לשברירית מאוד. הסיבות ל"אינתיפאדה השקטה" מגוונות: הרשות הפלסטינית איבדה חלק ניכר מהלגיטימיות הציבורית שלה בעקבות ביטול הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. פועל יוצא מכך היה עלייה באהדה לחמאס בשטחי הרשות הפלסטינית, כפי שגם השתקף בסקר שפורסם בשבוע שעבר.
נדבך נוסף הוא המתיחות שהייתה סביב מסגד אל-אקצה במהלך חודש הרמדאן והמערכה ברצועת עזה. עם זאת, המתיחות ירדה והמערכה הסתיימה - אך כמויות העימותים והפרות הסדר נותרו גבוהות גם בימים אלו.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. איבד חלק ניכר מהלגיטימיות
(צילום: AP)
המוקד המשמעותי ביותר בימים אלו הוא העימותים היומיים של תושבי הכפר ביתא מדרום לשכם, במחאה על הקמת מאחז אביתר. במוקד זה בלבד נהרגו ארבעה פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון במהלך החודש האחרון. מוקדים אלימים בתקופה האחרונה יש גם במחנה הפליטים אל-פוואר, אזור יריחו, ומעבר סאלם.
מערכת הביטחון הישראלית הגבירה מצידה בשבועות האחרונים את כמות המעצרים נגד פלסטינים בגדה המערבית, כאשר עיקר המעצרים מבוצעים נגד פעילי חמאס ואנשים המזוהים עם הארגון.