4 צפייה בגלריה
זה המתקן שהותקף בכראג'?
זה המתקן שהותקף בכראג'?
זה המתקן שהותקף בכראג'?
(מתוך Google Earth)
מה הותקף בעיר כראג', מי אחראי לכך, איך זה קרה ומה הנזק? השאלות הללו עדיין פתוחות, חצי יממה לאחר שהודו באיראן כי התבצע ניסיון חבלה במתקן גרעיני שאותו כינו "אזרחי", ניסיון שלדבריו הם סיכלו. לפי "אל עין" האמירתי, אמש (רביעי) אישר גם בכיר בזרוע ההגנה האווירית באיראן כי מבנה השייך לארגון לאנרגיה אטומית במדינה הותקף אתמול בבוקר.
על פי דיווחים שונים, מל"ט הוא שתקף את המבנה. בכלי תקשורת בכוויית נטען כי המבנה שהותקף היה בכלל מפעל צנטריפוגות. "זה מפעל הצנטריפוגות היחיד באיראן, ארצות הברית מטילה עליו סנקציות מ-2011", נכתב.
4 צפייה בגלריה
מרכז המחקר הגרעיני בכראג' לרפואה ולחקלאות צילום לוויין כראג' איראן
מרכז המחקר הגרעיני בכראג' לרפואה ולחקלאות צילום לוויין כראג' איראן
המרכז בכראג'. השאלות עדיין פתוחות
(צילום: google maps)
"באל עין" נכתב כי אותו בכיר איראני אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "מהר" כי "המקרה לא היה באחריות ההגנה האווירית". לדבריו, "זה כנראה אירוע ביטחוני ולא מתקפה אווירית על ידי כלי טיס בלתי מאויש. זה קרה מערבית לטהרן, וההגנה האווירית לא קשורה לכך".
על פי הדיווחים בכלי התקשורת האיראניים אתמול, "הפעולה העוינת" סוכלה, והתקרית לא גרמה לאובדן בנפש או לנזק ברכוש. לפי אותם דיווחים, ניסיון החבלה אירע בשעות הבוקר המוקדמות, והוא סוכל הודות למה שבדיווח תואר כ"אמצעי אבטחה קפדניים", שאומצו לכאורה בעקבות אירועי חבלה קודמים במתקני גרעין באיראן, וכן בשל חיסולו בנובמבר אשתקד של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, בפעולה שיוחסה לישראל. עוד נטען כי חוקרים איראנים בוחנים את נסיבות התקרית ומנסים לאתר את האחראים לה.

באתר החדשות "נורוז", שנחשב למקורב לשירותי הביטחון ברפובליקה האיסלאמית, דווח כי המתקן שהיה היעד לניסיון החבלה-לכאורה נמצא בעיר כראג', כ-40 ק"מ מערבית לטהרן. בסוכנות הידיעות AP ציינו כי בכראג' יש שני מתקנים גרעיניים: אתר לאחסון פסולת גרעינית ו"מרכז מחקר גרעיני לרפואה ולחקלאות", שהוקם ב-1974. לפי השלטונות האיראניים המרכז משתמש בטכנולוגיה גרעינית על מנת להגיע לפיתוחים בתחום איכות המים, הקרקע והחקלאות.

למרות הטענות שמדובר במרכז מחקר למטרות אזרחיות, ב-2007 הטילה מועצת הביטחון של האו"ם סנקציות על המרכז הזה, ותיארה אותו כמעורב בתוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים של איראן. המתקן נמצא באזור תעשייתי שבו בין היתר גם מתקני ייצור תרופות - שבהם איראן מייצרת כעת את החיסון המקומי שלה לנגיף הקורונה.
הדיווחים על ניסיון החבלה אירעו בזמן שהרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, נמצא בארצות הברית. אתמול נפגש כוכבי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג׳ייק סאליבן, ודן איתו באתגרים הביטחוניים האזוריים, בראשם ההתבססות האיראנית ברחבי המזרח התיכון והכשלים בהסכם הגרעין הנוכחי.
4 צפייה בגלריה
כוכבי עם ארדן וסאליבן
כוכבי עם ארדן וסאליבן
הרמטכ"ל עם ארדן וסאליבן. איראן במוקד
(צילום: שמוליק עלמני)
הרמטכ"ל, שמציג בשיחות את הדרכים האפשריות למניעת יכולות גרעיניות צבאיות מאיראן, צפוי להיפגש היום עם ראש ה-CIA ויליאם ברנס ועם ראש המודיעין הלאומי אבריל היינס. אתמול נפגש כוכבי גם עם שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן. גם פגישה זו התמקדה בסוגיית הגרעין האיראני, ההתבססות האיראנית בזירה הצפונית וסוגיית הטילים המדויקים בלבנון. 
ביום ראשון הקרוב ייצא שר החוץ יאיר לפיד לביקור בזק ברומא לפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. זו תהיה הפגישה הראשונה בין השניים. לפיד שוחח ביום חמישי האחרון עם בלינקן והשניים סיכמו להיפגש בקרוב. בנאום הכניסה שלו למשרד החוץ התייחס לפיד ביחס לנושא האיראני: "אנחנו צריכים להיערך מהר מול החזרה להסכם הגרעין עם איראן. זה היה הסכם רע, ואני עדיין מתנגד לו. ננהל את המערכה הזו עם ראש הממשלה בנט, אבל העקרון המסדר הוא אחד: ישראל תמנע בכל דרך את האפשרות שלאיראן יהיה נשק גרעיני".
הדיווחים על ניסיון החבלה שסוכל מגיעים כשברקע כמה אירועי חבלה במתקני גרעין איראניים בחודשים האחרונים, בהם שניים שאירעו באתר העשרת האורניום המרכזי של טהרן בנתנז - הראשון ביולי אשתקד והשני באפריל האחרון. שתי הפעולות יוחסו לישראל. ביום ראשון השבוע דיווחה איראן כי הכור הגרעיני שלה בבושהר הושבת לכמה ימים, לכאורה בגלל "כשל טכני" - שאת נסיבותיו היא לא פירטה.
4 צפייה בגלריה
תמונת לוויין מאתר שיגור של איראן על שם אימאם חומייני במחוז סמנאן לפני 12 ביוני שבו כשל שיגור  ל חלל
תמונת לוויין מאתר שיגור של איראן על שם אימאם חומייני במחוז סמנאן לפני 12 ביוני שבו כשל שיגור  ל חלל
הבוקר נחשף: איראן ביצעה שיגור כושל לחלל
(צילום: AP / Planet Labs Inc)
הטענות שנשמעות כעת באיראן מגיעות גם בשעה רגישה במיוחד בכל הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית: בימים אלו מתקיים בווינה משא ומתן לא-ישיר בין איראן לארה"ב על חזרה של שתיהן להסכם הגרעין מ-2015 - שוושינגטון פרשה ממנו ב-2018 תחת דונלד טראמפ והחזירה את הסנקציות החונקות את כלכלתה של טהרן, בעוד זו מפרה כעת את ההסכם במחאה על כך.
השיחות בווינה נערכות בצל בחירתו של נשיא חדש באיראן: איש הדת השמרן והקיצוני איברהים ראיסי. ראיסי לא התנגד אמנם לשיחות הגרעין, אך אמר שנדרשת לשם כך "ממשלה חזקה". בטהרן טענו לפני הבחירות כי התוצאות לא ישפיעו על עמדתה בכל הנוגע לשיחות בווינה.
בתוך כך, ודקות ספורות לפני הדיווח היום על ניסיון החבלה, בטהרן הזהירו את ארה"ב בעקבות חסימתם של עשרות אתרי חדשות איראניים. במקביל, נחשף אתמול כי איראן ביצעה שיגור כושל לחלל מוקדם יותר החודש, ב-12 ביוני, ונערכת כעת לשיגור נוסף של לוויין בימים או בשבועות הקרובים. בארה"ב ובמערב מודאגים מעצם ניסיונות השיגור של איראן - ורואים בהם כסות לתוכנית שמטרתה לשפר את היכולות של הטילים הבליסטיים שלה.
פורסם לראשונה: 22:34, 23.06.21