כלי תקשורת איראניים דיווחו הבוקר (יום ד') על ניסיון חבלה ש"סוכל" באחד המתקנים האזרחיים-לכאורה של הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית. בערוץ החדשות הממשלתי PressTV דיווחו כי "הפעולה העוינת" סוכלה וכי התקרית לא גרמה לאובדן בנפש או לנזק ברכוש.
4 צפייה בגלריה
מרכז המחקר הגרעיני בכראג' לרפואה ולחקלאות צילום לוויין כראג' איראן
מרכז המחקר הגרעיני בכראג' לרפואה ולחקלאות צילום לוויין כראג' איראן
מרכז המחקר הגרעיני בכראג', העיר שבה לפי הדיווחים "סוכל ניסיון חבלה"
(צילום: google maps)

לפי הדיווח ב-PressTV, ניסיון החבלה אירע היום בשעות הבוקר המוקדמות, והוא סוכל הודות למה שבדיווח תואר כי "אמצעי אבטחה קפדניים", שאומצו לכאורה בעקבות אירועי חבלה קודמים במתקני גרעין באיראן, וכן בשל חיסולו בנובמבר אשתקד של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, בפעולה שיוחסה לישראל. עוד נטען כי חוקרים איראנים בוחנים את נסיבות התקרית ומנסים לאתר את האחראים לה.
לדיווחים אין לפי שעה אישור רשמי מטהרן, אולם בשיחה עם סוכנות הידיעות AP הפנה גורם רשמי במשטר האייתוללות לדיווח דומה של אתר החדשות "נורוז", שנחשב למקורב לשירותי הביטחון ברפובליקה האיסלאמית. ב"נורוז" דיווחו כי המתקן שהיה היעד לניסיון החבלה-לכאורה נמצא בעיר כראג', כ-40 ק"מ מערבית לטהרן.
ב-AP מציינים כי בכראג' יש שני מתקנים גרעיניים: אתר לאחסון פסולת גרעינית ו"מרכז מחקר גרעיני לרפואה ולחקלאות", שהוקם ב-1974. לפי השלטונות האיראניים המרכז משתמש בטכנולוגיה גרעינית על מנת להגיע לפיתוחים בתחום איכות המים, הקרקע והחקלאות.
4 צפייה בגלריה
הכור בבושהר. הושבת השבוע בגלל "כשל טכני"
הכור בבושהר. הושבת השבוע בגלל "כשל טכני"
הכור בבושהר. הושבת השבוע בגלל "כשל טכני"
(צילום: AP)
למרות הטענות שמדובר במרכז מחקר למטרות אזרחיות, ב-2007 הטילה מועצת הביטחון של האו"ם סנקציות על המרכז הזה, ותיארה אותו כמעורב בתוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים של איראן. המתקן נמצא באזור תעשייתי שבו בין היתר גם מתקני ייצור תרופות - שבהם איראן מייצרת כעת את החיסון המקומי שלה לנגיף הקורונה.
הדיווחים על ניסיון החבלה שסוכל מגיעים כשברקע כמה אירועי חבלה במתקני גרעין איראניים בחודשים האחרונים, בהם שניים שאירעו באתר העשרת האורניום המרכזי של טהרן בנתנז - הראשון ביולי אשתקד והשני באפריל האחרון. שתי הפעולות יוחסו לישראל. ביום ראשון השבוע דיווחה איראן כי הכור הגרעיני שלה בבושהר הושבת לכמה ימים, לכאורה בגלל "כשל טכני" - שאת נסיבותיו היא לא פירטה.
הטענות שנשמעות כעת באיראן מגיעות גם בשעה רגישה במיוחד בכל הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית: בימים אלו מתקיים בווינה משא ומתן לא-ישיר בין איראן לארה"ב על חזרה של שתיהן להסכם הגרעין מ-2015 - שוושינגטון פרשה ממנו ב-2018 תחת דונלד טראמפ והחזירה את הסנקציות החונקות את כלכלתה של טהרן, בעוד זו מפרה כעת את ההסכם במחאה על כך. בהסכם, נזכיר, הסכימה איראן להגביל את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלות משמעותיות בסנקציות, אך כעת היא מעשירה מחדש אורניום ברמות גבוהות בהרבה מאלו שהותרו לה בהסכם, וגם אוגרת יותר אורניום משמותר לה.
4 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר ראיסי. ימים רגישים בכל הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית
הנשיא הנבחר ראיסי. ימים רגישים בכל הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית
הנשיא הנבחר ראיסי. ימים רגישים בכל הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית
(צילום: AFP)
המשא ומתן נמשך כבר מאז אפריל, ולמרות התקדמות משמעותית שהושגה בו הצדדים טרם הצליחו להגיע להסכמה על סוגיות מרכזיות. בין היתר, כך ציין פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי, האיראנים דורשים שממשלו של ג'ו ביידן יתחייב שאף נשיא אמריקני לא יפרוש בעתיד מההסכם ויחזיר את הסנקציות כמו שעשה טראמפ - דבר שהאמריקנים אומרים כי אינם יכולים לעשות לאור העובדה שההסכם מעולם לא אושר בקונגרס ברוב של שני שלישים. מנגד, ארה"ב דורשת שאיראן תסכים לאחר החזרה להסכם להיכנס למשא ומתן על הסכם "חזק וארוך יותר", כזה שיכלול אולי גם את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה.
במקביל לדיווחים על סיכול ניסיון החבלה לכאורה, גורם בכיר בממשל האיראני טען היום כי במסגרת ההסכמות שהושגו עד עתה במשא ומתן, ארה"ב נאותה להסיר את כל הסנקציות שטראמפ הטיל על תעשיית הנפט של איראן - אם כי הסכמה שכזו הייתה צפויה. מחמוד ואזי, ראש הסגל של הנשיא היוצא חסן רוחאני, אמר כי סוכם ש-1,040 סנקציות שונות שהוטלו בתקופת טראמפ יבוטלו, וכן כמה סנקציות שהוטלו על בכירים בטהרן, בהם גורמים המקורבים למנהיג העליון עלי חמינאי. למרות דבריו של הבכיר האיראני, בוושינגטון ובמערב מדגישים בימים האחרונים כי הדרך להסכמה סופית בשיחות - שהופסקו בתחילת השבוע - עדיין ארוכה.
השיחות בווינה נערכות בצל בחירתו של נשיא חדש באיראן: איש הדת השמרן והקיצוני איברהים ראיסי. ראיסי לא התנגד אמנם לשיחות הגרעין, אך אמר שנדרשת לשם כך "ממשלה חזקה". בטהרן טענו לפני הבחירות כי התוצאות לא ישפיעו על עמדתה בכל הנוגע לשיחות בווינה. גם אם ראיסי יציב דרישות נוקשות יותר, יש לזכור כי המילה האחרונה בתחומים הללו שמורה למנהיג העליון חמינאי, אם כי ראיסי נחשב ממילא לבעל בריתו הקרוב, ואף מסומן כיורש אפשרי של חמינאי כשזה ילך לעולמו.
4 צפייה בגלריה
ההודעה על אתרי החדשות שנחסמו ע"י ארה"ב. טהרן: "צעד לא קונסטרוקטיבי"
ההודעה על אתרי החדשות שנחסמו ע"י ארה"ב. טהרן: "צעד לא קונסטרוקטיבי"
ההודעה על אתרי החדשות שנחסמו ע"י ארה"ב. טהרן: "צעד לא קונסטרוקטיבי"
בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העריכו כי הסכם בשיחות בווינה יצטרך להמתין להקמת ממשלה חדשה באיראן, וראיסי יושבע לנשיא רק בתחילת אוגוסט - אולם כמה גורמים באיראן העריכו כי ייתכן שטהרן תעדיף להגיע להסכם לפני השבעתו של ראיסי, וכך לספק לו "דף חלק" כשייכנס לארמון הנשיאות.
בתוך כך, ודקות ספורות לפני הדיווח היום על ניסיון החבלה, בטהרן הזהירו את ארה"ב בעקבות חסימתם של עשרות אתרי חדשות איראניים (בהם אגב האתר באנגלית של PressTV, שדיווח על ניסיון החבלה). מחמוד ואזי, ראש הסגל של הנשיא היוצא רוחאני, אמר כי הצעד האמריקני "אינו קונסטרוקטיבי", בשעה שבה מתקיימות שיחות על הסכם הגרעין.
במקביל, נחשף הבוקר כי איראן ביצעה שיגור כושל לחלל מוקדם יותר החודש, ב-12 ביוני, ונערכת כעת לשיגור נוסף של לוויין בימים או בשבועות הקרובים. בארה"ב ובמערב מודאגים מעצם ניסיונות השיגור של איראן - ורואים בהם כסות לתוכנית שמטרתה לשפר את היכולות של הטילים הבליסטיים שלה.