סערת החוק לאיחוד משפחות: ח"כ יואב קיש מהליכוד הבהיר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet כי במפלגתו מתכוונים להצביע נגד הארכתה בשנה של הוראת השעה, שקיימת מראשית שנות ה-2000.
"אני לא חייב שום דבר לבנט ושקד, שני השקרנים הגדולים", תקף קיש, "מה הם בעצם אומרים לי, שבחקיקה של השמאל, שאני נגדה, הם יצביעו בעדה כי הם מחויבים לקואליציה? וכשהם רוצים להעביר חקיקת ימין, ששם בצד השני קשה לקבל, אז 'בואו תעזרו לנו'? לא נעזור להם .אנחנו לא השמיכה שלהם, לא של מוסי רז ולא של מנסור עבאס, הם קואליציה, שילמדו להסתדר".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם איילת שקד
ראש הממשלה נפתלי בנט עם איילת שקד
"שני שקרנים גדולים". קיש תקף את בנט ושקד
(צילום: AFP)
- אז אתה מצביע נגד חוק שנועד למנוע ממחבלים להיכנס לישראל? "בוודאי, אני אצביע, החוק הזה יכול להיות חוק הרבה יותר טוב, אנחנו מגישים יד ביד גם את החוק של ההגירה. אם יש שמונה אנשים ציוניים בקואליציה הזאת, יצביעו איתנו ואנחנו נעביר את החוק הטוב שימנע את הפרצות שיש היום בחוק איחוד משפחות. לא חייבים להם דין וחשבון, נעשה הכל להפיל אותם, לא יעזור להם בשום דבר, זו ממשלה מסוכנת. אנחנו נלחם בהם, הם בישלו דייסה, הם יאכלו אותה".
קיש טען כי בשל היעדר התמיכה של הליכוד בחוק הקואליציה "הולכת לתת עוד יותר למנסור עבאס". בקואליציה קיימו אתמול ישיבה כדי לראות כיצד להגיע להסכמות ולהעביר את החוק: "גם ככה יש חורים בחוק לאיחוד משפחות. ככה מתנהלת הקואליציה בידיים של מפלגה אנטי-ציונית מסוכנת, זו הממשלה שלצערי היום מובילה את מדינת ישראל ואני אומר לך כיואב קיש, אני אעשה הכול בכנסת בשביל להפיל אותם".
6 צפייה בגלריה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
"נצביע נגד החוק במליאה". ח"כ טאהא מרע"מ
(צילום: יריב כץ)
עם זאת, על אף טענותיו של קיש, לפחות בינתיים גם ברע"מ אומרים כי יצביעו נגד החוק. ח"כ וליד טאהא ממפלגתו של עבאס צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "חוק האזרחות הינו חוק גזעני, אנטי דמוקרטי, שאיננו יכול לעבור בשום מקרה ובשום צורה בקולותיהם של חברי הכנסת של רע"מ. אמשיך להתנגד בוועדה המסדרת להעברת החוק לוועדת חוץ וביטחון, ורע"מ תצביע נגד החוק במליאה".
בכל מקרה החוק לא יעלה היום בשל אותן מחלוקות בקואליציה, ובשל העובדה שלא הצליחו לגייס לו רוב. בקואליציה מנסים למצוא פשרות שיאפשרו את העברתו עד התאריך האחרון שבו יפקע החוק הישן - 6 ביולי. היום שרת הפנים איילת שקד אמורה לקיים ישיבה עם גורמי המקצוע סביב החוק שימנע כניסת פלסטינים לארץ. אז גם יוחלט אם להעלות אותו להצבעה ביום רביעי.

"הורוביץ צריך להיות בולדוזר"

קיש שהיה סגן שר הבריאות בממשלה הקודמת התייחס להתפרצות הקורונה המחודשת בישראל – כשבוע לאחר חילופי הממשלות בישראל. "אני חושב שאנחנו העברנו את המקל במצב הכי טוב שיכול להיות. צריך לשאול מה קורה ומה השתנה. בסוף הורוביץ רק נכנס לתפקיד, אבל יש לו את היכולת, הוא צריך להיות עכשיו בולדוזר", אמר.
לדברי קיש, "הוא (שר הבריאות ניצן הורוביץ) לא יכול להיות רכרוכי והוא לא יכול להיות שמרטף, הוא צריך להזיז. המפתח בידיים שלו. אי אפשר לשחק בבריאות אזרחי ישראל, לא יכול להיות שכשהוא רואה את מה שקורה בנתב"ג, אנחנו מתחילים עם העלייה בתחלואה אנחנו מתחילים עם זה שאלפים לא נבדקים, זה דבר שלא קביל". עם זאת קיש הבהיר: "אני לא בדיוק יודע מה היה שם, עוד פעם, אני לא בדיוק במערכת, לא קיבלתי דיווח האם הבעיה היא ברש"ת, במשרד התחבורה, במשרד הבריאות. תוצאה סופית, אפילו שאתה שבוע בתפקיד, זה לא יכול להיות".
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ מסייר במרכז לבריאות הנפש אברבנאל
ניצן הורוביץ מסייר במרכז לבריאות הנפש אברבנאל
"צריך להיות בולדוזר ולא רכרוכי"
(צילום: מוטי קמחי)
סגן השר לשעבר ציין: "אני חושב שנתב"ג זו סוגיה שאנחנו חששנו ממנה. אני יכול לומר לך שאני הייתי בין היוזמים של העברת החקיקה לצימוד הדיגיטלי, שקידמתי אותו בכל הכוח ואתה יודע על זה ולצערי עדיין לא משתמשים בו". יש לציין כי בממשלה בראשות נתניהו השימוש בצמידים לא אושר. קיש הסביר: "לא אישרנו כי בממשלת מעבר, ללא ועדת חוקה, לא ניתן היה לעשות את זה. מהרגע שהוקמה הממשלה הם היו צריכים לעשות את זה הכי מהר שאפשר".
הוא ביקר את הממשלה החדשה: "הם משתהים, הם לא פועלים, ואני יכול להבטיח לך שאת השאלות הנוקבות האלה אנחנו נשאל גם את שר הבריאות וגם את שרת התחבורה, שבסוף המקל אצלם בידיים, והם צריכים להבין שאין להם לא 100 שעות או 100 ימים, אין להם דקה של יכולת לשבת רגל על רגל, ככה, זה המצב".
6 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
"מה שקורה בנתב"ג - לא קביל"
(צילום: עמית שעל )
6 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"צריך להשאירו בתפקיד". קיש על פרופ' לוי
(צילום: עידו ארז)
הוא קרא לשר הבריאות ניצן הורוביץ להשאיר את פרופ' חזי לוי בתפקיד המנכ"ל: "יש לו צוות מנוסה שיודע בדיוק מה לעשות, שייתן להם גיבוי, שייתן להם להוביל והדברים יקרו. יש להם ממשלה, יש להם ועדות, אין שום תירוצים".
לדבריו, "השארנו להם ירושה מדהימה. אפילו הם, שביקרו את חוק הקורונה, העבירו את החוק שלנו. עומד הורוביץ על הבמה ואומר – 'אני צריך את החוק הזה', וזה החוק שהוא לפני כמה חודשים ספורים קרא לו 'חוק פאשיסטי'. אז הם התנהגו ככה, הם הוציאו אנשים להפגנות בשיא התחלואה, היה הרבה יותר חשוב שאנשים יסתובבו מאשר שיישמרו בבתים, הם קראו לסגרים 'סגרים פוליטיים', אז אני אומר לך, הם התנהלו בצורה חסרת אחריות, בצורה מזעזעת, עכשיו המקל אצלם, אין להם רגע פנאי כי הקורונה לא מחכה לאף אחד".
הוא איחל לשר הורוביץ להצליח לבלום את העלייה בתחלואה: "אני מכיר את האתגרים ואני מחזק אותו, שיפעל. שיוציא את הידיים מהכיסים, יש לו את כל הגיבוי לפעול ולהמשיך לנצח את הקורונה".

"הממשלה תעביר תקציב, זו לא תהיה הבעיה שלהם"

חבר הכנסת קיש מהליכוד מתרגל לחיי האופוזיציה וטוען כי יש גם יתרונות לעניין. "כשאתה בממשלה אתה כאילו במגננה כל הזמן, צריך גם לטפל בבעיות, לעשות את כל מה שצריך, וגם בסוף להסביר למה ולמה ולמה. באופוזיציה זה רק 'אתם תסבירו'". קיש הדגיש: "אני מעדיף לעשות. שלא יהיו אי הבנות, אני מעדיף להיות זה שעושה ולא זה ששואל, אבל עכשיו נגזר עליי להיות זה ששואל, זה שבודק, זה שמוודא שהדברים ייעשו ואנחנו נעשה את זה הכי טוב שאנחנו יכולים, נעשה את זה כמה זמן שזה לא ייקח. אני מבטיח, תהיה פה אופוזיציה לוחמת".
6 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
"הבעיה לא תהיה התקציב, אלא עבאס". קיש על הממשלה החדשה
(צילום: AP)
קיש העריך כי הממשלה בראשות נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד תצליח להעביר תקציב במסגרת 145 הימים שהוקצבו לכך. "אני חושב שזו לא תהיה הבעיה, הבעיה תהיה בהמשך ההתנהלות שלהם, בעיקר מול רע"מ. אני לא חושב שהתקציב יהיה נקודת מבחן קשה בשבילם", טען.
"יש להם סעיף שאומר שתוך תשעה חודשים יש להסדיר את הפזורה הבדואית, אירוע הזוי, מכירה מוחלטת של הנגב, אני מקווה שזה לא יקרה, וברגע שזה לא יקרה, באותם חודשים אז יתחיל המשבר הראשון שלהם. את התקציב, הם חילקו כיסאות, הם יושבים טוב שמה על הכיסא של האאודי, רך להם, נוח להם, הם לא יזוזו לשום מקום, לא משנה מה, הם רק יישפכו עוד כסף, עשרות מיליארדים".

"אלקין? התביישתי בו"

קיש התייחס לנאומו של השר זאב אלקין, עד לא מזמן חברו בליכוד, שבו טען השר האחרון כי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שלח בריונים לביתו: "ישבתי שם והתביישתי בשר. זה היה אירוע מבזה מבחינתנו, לתפיסתי, בסדר? מי שמתחבר לדברים שלו שיתחבר, אני אומר לך מה אני הרגשתי".

"זה בן אדם שאת כל הקריירה שלו חייב לנתניהו ומקנאה הוא גם אומר שקרים. כאב לי הלב על הכפיות טובה, על ההתנהלות, אדם שרה"מ לשעבר לקח אותו לשיחות הכי אישיות, הכי סודיות עם פוטין, סמך עליו, קידם אותו, ובסוף מתנהג ככה? בעיניי זה כפיות טובה".
- הוא מדבר על משהו מאוד אישי, אינטימי, אשתו וילדיו חטפו קללות "אני חייב לומר לך, נתניהו לא קשור לאירוע הזה. איפה היה השר אלקין כשראינו את החרפה שהתנהלה בבלפור, שבת אחרי שבת, אז בוא נפסיק לחלק ציונים. יש אנשים לא בסדר, אפשר להפגין ויש דרך. כנראה שהיו מקרים, גם אצל אלקין, בוודאי אצל רה"מ לשעבר שהתנהגו שאסור להתנהג, את הדברים האלה צריך להפסיק, אני לא מגבה אותם, אני מגנה אותם חד וחלק, אבל לבוא ולהאשים את נתניהו בזה? זה פשוט ילדותיות, זה שקר, הוא יודע שזה לא רלוונטי."