החיסול שטלטל את המשטרה: עומר אבו סעלוק, בן 16 בלבד, נרצח הבוקר (יום שני) במחלף נחשונים שבכביש 6 בזמן שמשטרת ישראל אבטחה את הרכב שבו נסע. המשטרה חששה בצדק שעבריינים ינסו לפגוע באבו סעלוק ובמשפחתו כנקמה על חיסול שאירע שעות לפני כן בלוד - אך נכשלה במשימת ההגנה. צעיר נוסף נפצע באורח אנוש בתקרית. כבר כעת ברור כי צבר האירועים בסכסוך החמולות בלוד יגיע גם לפתחו של קצין בודק, שיתחקר את רצף הדברים שהביאו לכישלון המהדהד באבטחת המשטרה.
5 צפייה בגלריה
ערכת מצב- מ"מ מפכ"ל
ערכת מצב- מ"מ מפכ"ל
לאחר ההסחה נותרו בשיירה שני כלי רכב משטרתיים בלבד. הערכת המצב
(צילום: דוברות משטרת ישראל )
הערב הגיעו לאזור לוד ולמחוז מרכז גם ממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן, והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. לכולם ברור – מדובר במחדל ענק של המשטרה, שממצאים ממנו מתחילים לצוץ לאט לאט. כבר עתה מותחים קצינים בכירים ביקורת חריפה על צורת ההתארגנות של המשטרה לאחר הרצח הראשון, האבטחה של שיירת "הנמלטים" מלוד, החיסול מול עיני השוטרים והכי חשוב - העובדה שהמחסלים הצליחו גם לברוח.
הסכסוך בין שתי החמולות מלוד, אזברגה ואבו סעלוק, ידוע ומוכר למשטרה כבר שנים. לכן, כאשר בסביבות 7:30 בבוקר התברר שנרצח אדם נוסף ממשפחת אזברגה, העיניים הופנו מיד לחמולת אבו סעלוק. במשטרה אמרו היו כי בחודשים האחרונים החלו בני החמולה לעזוב את לוד לכיוון כפר קאסם, כחלק מהפרדת כוחות שעודדה המשטרה, ולכן היה ברור שכדאי להבריח מיד את שארית משפחת סעלוק מלוד מחשש לנקמה.
5 צפייה בגלריה
עומר אבו סעלוק
עומר אבו סעלוק
המתנקשים ידעו על השיירה המאובטחת. עומר אבו סעלוק
5 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
המשטרה חששה מפעולת נקמה - שהתרחשה בסוף מול עיניה. הרכב שנורה
אחת השאלות הקשות, שעליה במשטרה מנסים לענות במהירות, היא כיצד ידעו "הנוקמים" על הברחת בני המשפחה האחרונים של חמולת אבו סעלוק. האם עקבו אחרי המשטרה? האם מישהו העביר להם מידע מדויק? איך הצליחו העבריינים להתארגן תוך זמן קצר כל כך ולהוציא לפועל מבצע חיסול שכזה? וכיצד המודיעין לא עלה על כך מיד?
שאלה שנייה שתיבדק היא הדרך שבה המשטרה אבטחה את השיירה. נודע כי בני משפחת אבו סעלוק לקחו איתם כמה דברים מביתם, ולדברי המשטרה ביקשו ליווי. בשלב הזה מי שניהל את האירוע היו עדיין שוטרי תחנת לוד. בשל החשש כי השיירה של המשפחה תהיה יעד לנקמה, החליטו במשטרה להצמיד להם אבטחה של ניידת יס"מ, ניידת בילוש וניידת סיור שילוו אותם עד לכפר קאסם. אם כן, השאלה מדוע כוח כזה לא הצליח למנוע חיסול היא אחת הסוגיות המרכזיות שייבחנו בתחקיר המשטרתי.

5 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
כביש 6 לאחר הירי
(צילום: שאול גולן)
שאלה אחרת קשורה לתרגיל שעשו המתנקשים לשוטרים: סמוך למחלף בן שמן, רכב מסוג רנו הגיח במהירות לעבר השיירה, ונראה כאילו "בא להציק" לבני המשפחה שעזבו. אחת הניידות בשיירה עזבה את משימת האבטחה, והחלה במרדף אחרי הרנו. מדוע בשלב הזה לא דיווחו השוטרים בקשר כי הם צריכים תגבורת? מדוע לא הוקפצו כוחות אחרים לשיירה? כך או כך, הניידת לא הצליחה לתפוס את נוסעי רכב הרנו, שנמצא מאוחר יותר שרוף בכניסה ללוד.
בשלב זה נותרו בשיירה שני רכבי משטרה, ומסיבה שאינה ברורה הסקודה של המתנקשים הצליחה להתקרב לשיירה. המחסלים הגיעו בדיוק לרכב הטויוטה שבו ישבו שני צעירים מבני משפחת אבו סעלוק – וריססו אותם עם נשק ארוך. שתי שאלות צריכות להישאל כאן: הראשונה, כיצד הצליח רכב המתנקשים להתקרב לשיירה? והשנייה, שמהדהדת עוד יותר - כיצד הצליחו המתנקשים להימלט מבלי שייתפסו?

כביש 6 נחשב לכביש ישר מהיר, שהיציאות בו הם ממחלפים גדולים המרוחקים קילומטרים אחד מהשני. כיצד רכב משטרתי שרודף אחר רכב מתנקשים לא מצליח להשיג תגבורת? למה המשטרה לא הצליחה להקים מחסומים בהמשך מסלול הבריחה? וכיצד לא הצליחו השוטרים לאתרו בהמשך?
המשטרה עצרה היום שני צעירים בחשד למעורבות ברצח בכביש 6 - אחים בני 21 ו-23 מלוד. ל-ynet נודע כי השניים מקורבים לסלמאן אזברגה, האדם שנרצח שעות לפני כן בלוד.
מ"מ המפכ"ל כהן קיים הערכת מצב מיוחדת בעקבות הפרשה, ואמר בסיומה כי "אירועי האלימות שהתרחשו ביממה האחרונה חמורים ביותר. מדובר בהסלמה של ממש באירועי הירי במגזר הערבי, ונפעל ככל שיידרש כדי למצות את הדין עם אותם עבריינים אלימים ופורעי חוק. נפעל מולם בנחישות ולא נרפה עד שנביא למעצרם ולהעמדתם לדין". הוא הוסיף כי הורה על תחקיר מבצעי מקיף לבחינת נסיבות האירוע, והורה גם על תגבור כוחות ארציים "תוך שימוש בכלל האמצעים שעומדים לרשות משטרת ישראל".
גם בעבר הודיעה המשטרה על תגבורים כאלה ואחרים בכפרים ערביים - אך מקרי הרצח, האלימות והפשיעה במגזר ממשיכים, ולפי שעה אין למשטרה שום מענה.