החיסול הדרמטי בכביש 6, במהלך ליווי משטרתי כושל, מעורר כעת תגובות מצמרת מערכת אכיפת החוק. ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, קיים אחר הצהריים (ב') תדרוך עם מפקד משטרת מחוז מרכז עמי אשד.
אשד עצמו הזהיר כי החיסול ליד מחלף נחשונים – שבו נרצח הנער בן ה-16 עומר אבו סעלוק, לפי החשד כנקמה על רצח בעיר לוד שעות ספורות לפני כן – מהווה "עליית מדרגה משמעותית" מצד העבריינים. אחר הצהריים עצרה המשטרה שני צעירים המקורבים לנרצח בלוד - אחים בני 21 ו-23 - בחשד למעורבות בחיסול בכביש 6. בסרטון שבפתח הידיעה: האזינו לאיומים שקדמו לחיסול.
"מדובר ברצף אירועים חמור ביותר, כל היבטי האירוע יתוחקרו עד תום", אמר ניצב אשד בתדרוך היום. "לא הייתה לנו השערה שהולכים לפגוע בהם מחוץ לעיר. מדובר בעליית מדרגה משמעותית מאוד בכך שיש עבריינים שרואים כוח משטרתי שמשימתו הרתעה ומניעה, ומבצעים ירי".

6 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
הרכב שנורה בכביש 6. הליווי המשטרתי כשל
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
סימני הירי על הרכב
6 צפייה בגלריה
עומר אבו סעלוק
עומר אבו סעלוק
עומר אבו סעלוק בן ה-16, שנרצח בכביש 6
זמן קצר לפני שמפקד המחוז דיבר, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הורה להזרים "כוחות גדולים" ללוד, שבה פרצו מהומות לאחר החיסול בכביש 6 והרצח שקדם לו באזור התעשייה בעיר, בו חוסל במארב סלימאן א-זבארקה. ביממה הקרובה יוזרמו מאות שוטרי מג"ב ויס"מ לעיר.
מטעם יוזמות אברהם, עמותה יהודית-ערבית לקידום שילוב ושוויון בין אזרחי ישראל, נמסר: "אירועי האלימות הרצחניים בלוד ובכביש 6 מבהירים שממשלת ישראל לא יכולה לדחות ולו ביום אחד נוסף את אישורה של התוכנית הכוללת למיגור האלימות בחברה הערבית.
"המחדל המשטרתי באירוע בכביש 6 ממחיש את אזלת ידה של המשטרה במאבק בארגוני הפשיעה, ומבהיר לאזרחי ישראל הערבים מסר של חולשה שלפיו אין על מי לסמוך", אמרו עוד בעמותה. "בחברה הערבית לא הופתעו מהאירועים, שהם תוצאה של סכסוך דמים מתמשך בין עבריינים, אשר ההסלמה בו הייתה צפויה. ניתן היה למנוע את סדרת מקרי הרצח הזו בפעולת מנע מתואמת בין גורמי האכיפה לקהילה הערבית".

החיסול בכביש 6 התרחש בסביבות השעה 10:00 בבוקר, אז רכבם של המתנקשים פתח באש במהלך נסיעה לעבר שיירת מכוניות שבהן נסעו בני משפחת אבו סעלוק, שלה סכסוך ממושך עם משפחת א-זבארקה בלוד. בני המשפחה כבר עזבו את העיר למקום מבטחים בכפר קאסם עקב הסכסוך, אולם הבוקר חזרו ללוד תחת ליווי משטרתי, כשלפי המשטרה הם ביקשו לקחת משם "ציוד".
על פי ממצאי החקירה הראשוניים, המתנקשים הגיעו בשני כלי רכב. אחד מהם, מסוג רנו, הסיח את דעת השוטרים ביציאה מלוד, ושתי ניידות יצאו למרדף אחריו. כשנשארה ניידת אחת, הגיח הרכב השני, מסוג סקודה, עקף את הניידת שנותרה, נצמד לאחד מכלי הרכב של חמולת אבו סעלוק – ופתח באש עם כלי נשק אוטומטי.
מהירי איבד שליטה אחד הרכבים והתהפך אל צד הדרך. רכב המתנקשים הצליח להימלט מהשוטרים, שחשבו בתחילה כי מדובר בכלל בתאונת דרכים. צוות אחד כנראה הבין את שהתרחש, כיוון שברשת הקשר נשמע אחד מהם צועק: "יורים עלינו!". בהמשך, אגב, איתרו השוטרים בכניסה ללוד את רכב הרנו, זה ששימש להסחת הדעת, כשהוא נטוש ושרוף.
6 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
תרמיל בזירת החיסול
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
(צילום: שאול גולן)
שני נוסעי הרכב שהתהפך נפצעו מהירי לעברם ופונו במצב אנוש לבית החולים בילינסון. בבית החולים עדכנו בהמשך כי אחד הפצועים, עומר אבו סעלוק בן ה-16, מת מפצעיו. הרופאים ממשיכים להילחם על חייו של פצוע נוסף, בן 19.
החיסול בכביש 6 נעשה כאמור כנקמה על רצח מוקדם יותר באזור התעשייה בלוד. בסביבות השעה 05:30, ברחוב הלן קלר בעיר, חוסל במארב סלמאן א-זבארקה, גבר בשנות ה-60 לחייו. הוא נמצא ירוי במכוניתו וצוות מד"א שהוזעקו למקום קבע את מותו. המשטרה עצרה שני חשודים במעורבות ברצח הזה. המעצר של אחד מהם, במתחם של משפחת אבו סעלוק בלוד, לווה בזריקת רימוני הלם ובמהלכו נפצע שוטר אחד באורח קל.
הירי בכביש 6 והרצח שקדם לו בלוד מגיעים בסיומה של שנה רוויה באלימות במגזר הערבי. רק לפני כשבוע וחצי נרצחו שלושה קרובי משפחה בצפון השרון. האחים אחמד ומוחמד שרקייה נורו למוות ברכבם באזור צומת יער חדרה, בזמן שליוו אמבולנס שפינה את קרוב משפחתם אמיר אבו חוסיין בן ה-25 - שנפצע קודם לכן באירוע ירי בבאקה אל-גרבייה. מותו של אבו חוסיין נקבע כעבור שעות ספורות בבית החולים.
מתחילת השנה נרצחו 111 אזרחיות ואזרחים בני החברה הערבית בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה. ב-95% מהמקרים בוצע שימוש בכלי ירי.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הידיעה