ישיבת הממשלה שאמורה הייתה להתמקד בפתיחת מערכת החינוך לאחר תום הסגר הפכה לרצף של אמירות קשות מצד ראש הממשלה והמומחים על מצב התחלואה. הדיון הזה הסתיים עם החלטה אחת - לחדש את הישיבה היום (ב'), ביום שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לדיון במשפטו. על פי המסתמן, הלימודים לא יתחדשו ביום שלישי.
"כרגע הלימודים לא ייפתחו ביום שלישי, נדבר על זה בהמשך", אמר נתניהו לשרים עם סיום הישיבה. לפני כן אמר נתניהו כי "הנגיף יפיל גם ילדים, יהיו הרבה הלוויות של צעירים", ולאחר שלוש שעות ביקש לצאת להתייעצות עם שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין, לפני דיון על מתווה החינוך.
דקות ספורות לאחר סיומה של אותה הפסקה התפזרה הישיבה, מבלי לקבל הכרעה בנוגע לחזרת מערכת החינוך. "ככל שחולפות השעות מתברר לכולנו שהמצב מאוד מורכב ושיש לנו שולי ביטחון צרים מאוד", אמר נתניהו. "לכן בעצה אחת עם שר הבריאות ושר הביטחון נקבל החלטה ונבוא מגובשים".

שר הבריאות אדלשטיין אמר לפני ההפסקה הקצרה: "אני לחוץ כי עניין ניהול המגפה מוכר לי היטב. השאלה היא איך שמים ברקס עם המוטציה הזאת. אנחנו כבר פרק זמן ארוך בסגר, הצלחנו לבלום, אבל לא באותה אפקטיביות".
"הבעיה שלי היא לא עם מה שפתחנו הבוקר, אלא עם מה שנפתח בהמשך", הבהיר אדלשטיין את החשש שלו מפתיחת מערכת החינוך. "צריך לקחת בחשבון שני דברים - אם פותחים משהו במערכת החינוך אסור לפתוח שום דבר נוסף בשבועיים הבאים", אמר שר הבריאות והוסיף כי "אי אפשר להתקדם ללא שיתוף פעולה עם הציבור. הציבור משתף פעולה הרבה יותר טוב אם יש סגר"
"הישיבה הזו היא ישיבה של חשבון נפש אישי של כל אחד מאיתנו", אמר על רצף המומחים שמסרו תחזיות קשות. "הדברים מאוד ברורים לכולם, גם אם לוקחים בחשבון את הלך הרוח בציבור".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
אדלשטיין: "אם פותחים את מערכת החינוך - אסור לפתוח שום דבר נוסף בשבועיים הבאים"
(צילום: קובי קואנקס )
גם שר החינוך יואב גלנט, שכבר אתמול אמר כי הוא מיישר קו עם אדלשטיין ונתניהו, לא נשמע אחרת והבהיר: "אין לי דחף לפתוח את החינוך. אני רוצה לומר שמבחינתי הקריטריון העיקרי זו הבריאותי, הוא זה שצריך להוביל. האחריות שלי ושל כולנו היא כלפי הילדים. אנחנו נמצאים גם היום במצב שלא משנה מה נעשה, מקדם ההדבקה יעלה. חלק מהדברים שונים ממה שהיה עד עכשיו. מערכת החינוך היא חלק מזה וצריך להיות זהירים גם בזה".
בסרטון שפרסם מיד בסיום הישיבה אמר גלנט: "אני יודע שמאוד לא קל כשאין לימודים כבר חודש, אפילו יותר. הדבר הראשון ששמתי לנגד עיניי בישיבת הממשלה זה את החשיבות של שמירת בריאות התלמידים. זה הכי חשוב. נשים נושא זה בראש סדר העדיפויות ועכשיו עם המוטציה הבריטית הדבר נהיה הרבה יותר קשה. אנחנו חייבים לחסן את כולם ובמקרה הזה נעשה כל מה שיידרש. זה עלול לעכב את פתיחת הלימודים, אני מצטער ומתנצל על זה".
שרים שנכחו בישיבה אמרו כי הם "לא זוכרים אווירת נכאים כזאת. אווירה מאוד קשה. המומחים דיברו מדם ליבם. המצב אובייקטיבית מסוכן". גורם בממשלה הוסיף: "היה דיון מורכב מאוד, מאתגר מאוד. שמעו את המומחים שהייתה ביניהם הסכמה מוחלטת ששולי הביטחון צרים. צריך לחשוב טוב לפני החלטה".

2 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס: "מסוכן להחזיר לימודים בערים כתומות ואדומות"
(צילום: לע"מ)
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר בתחילת הישיבה: "אנחנו נמצאים בסיטואציה שמחייבת זהירות רבה בפתיחה. אני מאוד מודאג שאם נפעל בחוסר אחריות - נביא לגל נוסף שאנחנו יוצאים מנקודה מאוד גבוהה בתחלואה. אתם מכירים את המצב שהוא באמת נזיל ומאוד שברירי. יש יותר הדבקה בהדבקות ילדים, אבל לא במספר החולים קשה מתוכם".
אחריו דיבר פרופ' רן בליצר שהשמיע דברים קשים: "המשמעות של פתיחה לא אחראית, כאשר מקדם ההדבקה (R) הוא יותר מ-1, זה שנתחיל לקבל גם הלוויות של צעירים". גם ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס הציגה תחזית עגומה ואמרה: "התחלואה בקרב ילדים מאוד מדאיגה אותנו, זה פשוט מסוכן להחזיר אותם ללמידה בערים כתומות ואדומות".
פרופ' אלי וקסמן אמר: "מערכת האשפוז על הקצה, נביא לקריסה של מערכת האשפוז. חלק נכבד מהחולים קשה לא יקבל טיפול ראוי ולכן יותר עלולים למות. אנחנו במצב של אפס שולי ביטחון, אנחנו בקצה היכולת של מערככת האשפוז. אנחנו עלולים להגיע ל-10,000 מתים ו-30 אלף חולים קשים. הפתיחה היום היא צעד לא אחראי שיעביר אותנו מעבר לשוליים".
על כך אמר נתניהו: "הציבור לא מבין שיש פה מצב חדש של נגיף שמשתולל ויפיל צעירים וגם ילדים. זה לא משחק, זה לא קרב תרנגולים, זה קרב על החיים. לא נפקיר אלפים, זה תרחיש סביר של אלפים נוספים (שימותו. א"א). רוב החולים לא יקבלו טיפול, לכן באירופה מדברים על הסגרים עד אפריל".
בהתאם להחלטת הממשלה, מאתמול בשעה 7 בבוקר התאפשר למקומות עבודה שאינם מקבלים קהל ולעסקים שעובדים במתכונת של "אחד על אחד" להיפתח מחדש. בנוסף, למסעדות הותר לעבוד פרט לשירות משלוחים גם באיסוף עצמי, וניתן גם אישור לפתוח צימרים לאירוח של משפחות גרעיניות וכן את שמורות הטבע והגנים באוויר הפתוח. עם סיום הסגר בוטלו מגבלת השהייה של יותר מקילומטר מהבית וכן איסור השהייה בבית של אדם אחר. עם זאת, הגבלת ההתקהלות נמשכת: עד 5 במבנה ועד 10 בשטח פתוח.
פורסם לראשונה: 23:38, 07.02.21