בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע הבוקר (יום ג') את יצחק שפק ברצח פרודתו עליזה שפק ב-2018. כפי שנחשף ב-ynet, שפק הודה במסגרת הסדר טיעון בעבירת רצח "רגילה" ולא בעבירה החמורה ביותר - רצח בנסיבות מחמירות.
הצדדים לא הסכימו על העונש, והוא ייקבע בהמשך על ידי השופט. הפרקליטות צפויה לבקש מאסר עולם. ההסדר הוצג לאחר שבני המשפחה של הנרצחת עודכנו בו והביעו את עמדותיהם לגביו.

"יש רצון שיקבל את העונש המקסימלי"

ורד, אחותה של המנוחה, אמרה ל-ynet בתום הדיון: "שנתיים הדמעות שלי לא זולגות, אחותי נרצחה בדם קר, מוות שתוכנן מראש. עצוב לי מאוד, אין לי מילים. איך ממשיכים? איך חיים בלי דמותה בלי אחותי? כל החיים שלי עצובים לגמרי. אין לנו חיים.
"אין לי ספק שלאדם כזה, שבאכזריות כל כך גדולה תכנן ורץ עם הסכין ורצח אישה שהייתה אמורה להיות סבתא, לא מגיע לראות אור יום. העצב שלנו הוא לכל החיים. לא מגיע לו לחיות, זה קשה מאוד".
5 צפייה בגלריה
עליזה שפק ז"ל
עליזה שפק ז"ל
המנוחה עליזה שפק
5 צפייה בגלריה
יצחק שפק
יצחק שפק
יצחק שפק
(צילום: שאול גולן)
עו"ד רותי אלדר, שמייצגת את משפחת המנוחה מטעם תוכנית סנ"ה לסיוע משפטי לנפגעי עבירות המתה, אמרה: "חווינו חוויות קשות מהתנהלות הנאשם בבית המשפט. היום הסנגוריה והפרקליטות הגיעו להסכמה בדבר הודייתו של הנאשם ברצח בהתאם לרפורמה בחוק ההמתה לפי עבירת הרצח היא עבירה שלא מחייבת מאסר עולם.
עו"ד אלדר הוסיפה: "למשפחה חשוב מאוד שאביהם, שהם סבלו ממנו תקופה מאוד ארוכה עוד בחיי המשפחה בזמן שהיו נשואים, מודה והוא בפירוש אמר שהוא לוקח אחריות על המעשה. יש לך רצון שאדם יקבל את העונש המקסימלי שקבוע בחוק על מעשיו האכזריים מצד אחד, אבל מצד שני שינו את חוק ההמתה שאין חובה למאסר עולם. אנחנו עדיין סמוכים ובטוחים שבית המשפט יגזור על הנאשם מאסר עולם כפי שמתבקש ממעשיו ולא פחות מזה".
5 צפייה בגלריה
ורד אחותה של עליזה שפק ז"ל
ורד אחותה של עליזה שפק ז"ל
"לא מגיע לו לחיות". ורד, אחותה של המנוחה
(צילום: אורי דוידוביץ')
5 צפייה בגלריה
עו"ד רותי אלדר
עו"ד רותי אלדר
"בטוחים שבית המשפט יגזור עליו מאסר עולם". עו"ד רותי אלדר
(צילום: אורי דוידוביץ')
שפק (54) תושב נתניה, הואשם כי דקר למוות את פרודתו עליזה (51) באוקטובר 2018. כתב האישום, שהוגש לבית המשפט חודש לאחר המקרה, כלל עבירה של רצח לפי החוק שהיה קיים טרם רפורמת עבירות ההמתה.
הרשעה בסעיף הרצח לפי השינוי בעבירת ההמתה מחייב עונש של מאסר עולם. ואולם, לפי ההסדר בין פרקליטות מחוז מרכז לסנגורו של שפק, עו"ד גיל גבאי מהסנגוריה הציבורית, שפק הודה ברצח לפי החוק החדש.
בהתאם לחוק זה, שפק הודה ברצח "בכוונה" שאינו נחשב כסעיף החמור ביותר של עבירות ההמתה. במקרה כזה לשופטים ניתן שיקול דעת אם לגזור מאסר עולם או להטיל על הנאשם עונש מופחת.

המנוחה עברה להתגורר בדירה אחרת

לפי כתב האישום המקורי, במהלך חיי הנישואין של הזוג התגלעו ביניהם קשיים שגררו אלימות מילולית ופיזית של הנאשם כלפי המנוחה. עוד צוין כי החל מ-2016, הביעה עליזה בפני יצחק את רצונה להתגרש בעוד הוא ביקש להמשיך בחיי הנישואין.
במאי 2018 עזבה עליזה את הבית ועברה להתגורר בדירה אחרת. כמה שבועות לאחר מכן נחתם בין השניים הסכם גירושין, ונקבע מועד לדיון בבית הדין הרבני לצורך מתן גט. בחודשים שקדמו לדיון, הביע יצחק שוב ושוב את רצונו בשלום בית.

ב-9 באוקטובר 2018 פרץ ויכוח בין השניים במהלך נסיעה ברכב של יצחק. עם הגעתם לדירתה של עליזה, יצחק סילק אותה מהרכב תוך כדי צעקות וקללות. למחרת, כך נטען, הם המשיכו להתווכח בהודעות טקסט, ובהמשך יצחק החליט להביא למותה של עליזה.
באותו הערב נכנס יצחק לדירתה של עליזה מצויד בסכין בשר חדה, ודקר את פרודתו בעוצמה 15 פעמים בפלג גופה העליון. כתוצאה מהדקירות עליזה נפטרה.
יצחק יצא מהדירה, נעל אותה מבחוץ וזרק את המפתחות של הדלת במסתור סמוך. לאחר מכן הוא הלך לבעל הדירה שגר מעל, ביקש ממנו להגיד לארבעת ילדיו שהוא אוהב אותם, ונמלט מהמקום.
בהמשך שב יצחק לביתו, החליף חולצה, ונסע לכיוון מושב אביחיל – שם התחבא מהרשויות. הנאשם התקשר לחברו והודיע לו שרצח את אשתו. החבר הודיע על הרצח למשטרה.
5 צפייה בגלריה
מעצר יצחק שפק
מעצר יצחק שפק
מעצרו של שפק
בעקבות כך החל מבצע סריקות נרחב לאיתור הנאשם, ובלילה שלאחר הרצח אותר רכבו בין המושבים אביחיל וכפר ידידיה. במצלמות האבטחה נצפה יצחק חוצה ברגל את המחסום, והסכין שבאמצעותה בוצע הרצח נמצאה בזירה. חבר בכיתת הכוננות של עמק חפר הבחין ביצחק ובעקבות כך הוא נעצר.
ברקע יצוין כי יצחק הורשע בעבר בתקיפת זוגתו לשעבר. ב-2016 התלוננה עליזה שהוא תקף אותה, ותלונתה התגבשה לכדי כתב אישום. בפברואר השנה הוא הורשע בעבירה ונידון לחצי שנת מאסר על תנאי. בנוסף הוא התחייב לשלם 5,000 שקל אם יחזור על אותה עבירה.
בני הזוג היו בעבר בטיפול זוגי במחלקת הרווחה, אך בגלל התיק הפלילי הטיפול בהם הופסק.