4 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
ניצב קובי שבתאי
(קובי שבתאי)
הוסר המכשול האחרון לפני מינוי מפכ"ל קבוע למשטרה, אחרי שנתיים שהתפקיד לא אויש: חברי ועדת גולדברג, המייעצת למינויי בכירים בשירות הציבורי, אישרו היום (רביעי) את מינויו של ניצב קובי שבתאי למפכ"ל משטרת ישראל. ראש הועדה, השופט אלעזר גולדברג היה בדעת מיעוט וסביר שלא הוכח שאין פגם בטוהר המידות של שבתאי. שאר חברי הוועדה - נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, טליה איינהורן ומשה טרי - סברו שלא נפל פגם. בהודעת הסיכום נכתב שהועדה קיבלה את עמדתה ב"רוב קולות", מבלי לפרט מי היה בדעת מיעוט.
הוועדה קבעה כי אין פגם בטוהר המידות של ניצב שבתאי, ולא בטוהר המידות שבשיקולי השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנותו. אותה ועדה הייתה זו שסיכלה את מינויו של משה (צ'יקו) אדרי לתפקיד, לפני שנתיים. בכל אותה עת עמד בראש המשטרה ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, שאמור לסיים מחר את שירותו במשטרה. בנוסף אושר בוועדה גם מינוי גונדר קטי פרי לתפקיד נציבת בתי הסוהר. בניגוד לשבתאי, מינויה של גונדר פרי אושר פה אחד. כעת יועברו המינויים לאישור הממשלה.
4 צפייה בגלריה
אוחנה וניצב שבתאי
אוחנה וניצב שבתאי
אוחנה וניצב שבתאי
4 צפייה בגלריה
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי
(צילום: דוברות שב"ס)
הדיון בנוגע לאישור מינוי שבתאי נמשך כשלוש שעות, ובמהלכו השופט גולדברג אמר בין היתר כי אינו יכול להגיד "קטגורית" שלא נפל פגם בהתנהלותו של שבתאי בנוגע למסירת המידע לניצב בדימוס גבי גל. אולם בסופו של דבר גם הוא הצטרף לדעת שלושת חבריו, ותמך במינוי.
לאחר שהוועדה הודיעה על החלטתה לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה, אמר השר: "אני שמח שגם הוועדה מצאה את מועמדיי, ניצב שבתאי וגונדר פרי, כראויים לראשות הארגונים הביטחוניים החשובים. אביא באופן מיידי הצעת מחליטים לאישורה של הממשלה בדבר המינויים ואני מצפה מכלל חברי הממשלה לאשרם ללא דיחוי. לפתחו של המפכ"ל המיועד מונחות בעיות בוערות, קשות ודחופות לטיפול".
בדיוניה עסקה הוועדה בין השאר בממצאי חקירת מח"ש בנוגע למידע שהוצא ממחשבי המשטרה בתקופה שבה כיהן שבתאי כמפקד מרחב שרון. כמו כן היא עסקה במכתבים שנשלחו אליה נגד מינויו. בוועדה פסלו את מרבית הטענות, מלבד הטענות הנוגעות לחקירה. בוועדה בחנו עדות של שוטרת בפרשה, ואת תיק החקירה עצמו.

4 צפייה בגלריה
מי תמך ומי התנגד למינוי אדרי
מי תמך ומי התנגד למינוי אדרי
(צילומים: Gary Yohler, צביקה טישלר, אלכס קולומויסקי)
הפרשה נחקרה ב-2018, לאחר שלחוקרים הגיע מידע על כך שעובדת הערכה במודיעין של משטרת מרחב שרון העבירה מידע מסווג לניצב בדימוס גבי גל, שעובד באזרחות מול חברות הקשורות לענף הרכב.
שבתאי (56), נשוי ואב לשלושה, מכהן כיום כמפקד משמר הגבול. הוא התגייס למשטרה לפני כ-30 שנה לתפקיד לוחם בימ"מ. מאז שירת בשורת תפקידים ובהם מפקד תחנה, ומפקד של שני מרחבים. ב-1995 הוענק לו עיטור המופת של המשטרה וב-2004 עיטור האומץ על פעולותיו המבצעיות. הוא בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הודיע לפני שבועיים על בחירתו בשבתאי על פני שני המועמדים האחרים - ניצב בדימוס יורם הלוי ומפקד מחוז ירושלים דורון ידיד. "ניצב שבתאי הוא קצין ערכי, יוזם, בעל ניסיון עשיר ועטור צל"שים. הוא האדם המתאים להוביל את המשטרה ולחזק את אמון הציבור בה", אמר עליו אוחנה.