מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) העניק הלילה (בין שבת לראשון) אישור חירום לחיסון של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון נגד קורונה. האישור, שניתן למנה אחת של חיסון מגיל 18 ומעלה, התקבל בהמלצת הוועדה המייעצת ל-FDA שקבעה כי הוא בטוח לשימוש.
3 צפייה בגלריה
חיסוני ג'ונסון אנד ג'ונסון
חיסוני ג'ונסון אנד ג'ונסון
חיסוני ג'ונסון אנד ג'ונסון
את החיסון פיתחה חברת הבת יאנסן הבלגית, בשיתוף עם המרכז הרפואי בית ישראל דיקונס שבבוסטון. להבדיל מהחיסונים של מודרנה ופייזר, המבוססים על מולקולת ה-mRNA, החיסון החדש משתמש ב-DNA של נגיף הקורונה. החיסרון של החיסון הוא שיעילותו נמוכה יחסית, ובמחקר שנערך בקרב 44 אלף נסיינים ברחבי העולם עלה כי הוא מונע ב-66% תסמינים בינוניים וקשים. עם זאת, החברה קבעה כי לא היו מתאשפזים בקרב הנסיינים - וגם לא מתים.
לקריאה נוספת
לפי ג'ונסון אנד ג'ונסון, ישנן מעט מאוד תופעות לוואי - אך גם עדויות ראשוניות שיש פחות נדבקים א-סימפטומטיים. ב-FDA הבהירו כי המחקר עוד נמשך, וכי לא ניתן לקבוע שהחיסון מפחית את שיעור ההדבקה בקרב המחוסנים. משך הזמן שהחיסון נותר יעיל עדיין לא נקבע גם הוא.
3 צפייה בגלריה
כך פועל החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון
כך פועל החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון
כך פועל החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון
(ynet)
המשלוחים הראשונים של החיסונים החדשים ייצאו כבר היום או מחר, וצפויים להגיע למדינות ברחבי העולם בין השאר בשל האפשרות לאחסן ולהעביר את המנות ממקום למקום בטמפרטורות קירור רגילות של בין 8-2 מעלות. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, יותר מ-20 מיליון מנות יופצו בארצות הברית בחודש מרץ, ו-100 מיליון עד סוף יוני.
בממשל האמריקני מתכננים להפיץ 4-3 מיליוני חיסון כבר השבוע בנוסף ל-16 מיליון חיסונים של פייזר ומודרנה שיישלחו גם הם בימים הקרובים. לפי ההערכות, יחד עם המשלוחים מפייזר ומודרנה ניתן יהיה לחסן 130 מיליון בני אדם רק בארצות הברית.
הנשיא ג'ו ביידן בירך על האישור, אך הזהיר את הציבור משאננות. "המצב ככל הנראה יחמיר עם התפשטות המוטציות השונות", אמר הנשיא וקרא לציבור להקפיד על שטיפת ידיים, עטיית מסכות ושמירה על ריחוק חברתי. "יש אור בקצה המנהרה, אבל אי אפשר להסיר את כל ההגנות ולחשוב שהניצחון על המגפה בידינו".
3 צפייה בגלריה
יאנסן ג'ונסון אנד ג'ונסון
יאנסן ג'ונסון אנד ג'ונסון
משרדי החברה שפיתחה את החיסון
(ShutterStock)
בארה"ב לבדה מתו יותר מ-500 אלף בני אדם מסיבוכי הקורונה, ורק 14% הספיקו לקבל לפחות מנת חיסון אחת. המשלוחים מג'ונסון אנד ג'ונסון יוכלו להקל על המדינות שמתחננות לחיסונים לאור ההתפשטות המהירה של הקורונה. האיחוד האירופי בוחן גם הוא את החיסון החדש, שצפוי להצטרף בעוד כחודש למשלוחים מפייזר, מודרנה ואסטרהזניקה. "החיסון עשוי לשחק תפקיד משמעותי מאוד בזכות העובדה שקל להפיץ אותו, ובזכות הצורך במנה אחת בלבד", אמר ד"ר וויליאם שפנר, מומחה לזיהומים מאוניברסיטת ונדרבליט בנאשוויל.