הפסקת האש בין ישראל לחמאס נותרת יציבה כבר יותר מיממה, וכעת נשאלת השאלה: מה הלאה? בישראל ובעולם גוברים כעת המגעים בנוגע למאמצי השיקום של רצועת עזה. גם אפשרות של הסדרה ארוכת טווח מול חמאס נשקלת כעת, אם כי הגורמים המעורבים מביעים ברובם פסימיות בנוגע להסכמים מעבר להבנות מצומצמות יחסית.
במסגרת המגעים צפויה להגיע לישראל כבר בימים הקרובים משלחת ביטחונית ממצרים – שתיווכה בהצלחה את הפסקת האש – אחרי שכבר ביקרה אתמול בעזה ונפגשה שם עם הנהגת חמאס. חברי המשלחת המצרית נפגשו שלשום גם עם ראש המל"ל מאיר בן שבת – שמקורב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו – וצפויים להגיע בהמשך לרמאללה. הרעיון הוא קודם כל לבסס את הפסקת האש ולוודא שתישמר, ובהמשך לדון בהבנות כלשהן או בהסכם ארוך טווח.
6 צפייה בגלריה
נתניהו, ביידן, הנייה וא-סיסי. הבנות או הסדרה?
נתניהו, ביידן, הנייה וא-סיסי. הבנות או הסדרה?
נתניהו, ביידן, הנייה וא-סיסי. הבנות או הסדרה?
(צילום: AFP, רויטרס, gettyimages, הדר יואביאן)
6 צפייה בגלריה
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
פלסטינים בחורבות של עזה
(צילום: רויטרס)
שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי קיבל שיחת טלפון משר החוץ גבי אשכנזי, שהודה לשוכרי על המאמצים של מצרים להגיע להפסקת אש. בסוכנות הידיעות המצרית דווח כי אשכנזי הבהיר שהצד הישראלי דבק בשמירה על השקט. עוד נמסר כי השניים דנו בצעדים שיקלו על שיקום עזה בשלב הבא, והדגישו את החשיבות ששתי המדינות יפעלו בתיאום עם הרשות הפלסטינית והשותפים בזירה הבינלאומית – בכל הנוגע להבטחת היציבות או לחידוש ערוצי המגעים לכינון שלום.
הדרך להשגת הבנות כלשהן צפויה להיות סבוכה. לכל צד יש רשימת תנאים ארוכה שלא ברור אם השני יקבל. ישראל מתנה את שיקום רצועת עזה (כמו פרויקטים אזרחיים בתחומי החשמל, המים והתעסוקה) תמורת התחייבות של חמאס לאי-התעצמות ופירוז מנשקו. גם בעבר עלה התנאי הזה אך לא הושגו הבנות – כי חמאס לא היה מוכן להתחייב לכך.
ישראל מתנה גם כל הסדרה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים. כך גם אמר אמש שר הביטחון בני גנץ בריאיון ל-ynet: "אנחנו לא יכולים להתפתח בהסכמים לשיקום רצועת עזה או כל מיני דברים מהסוג הזה ללא שסוגיית השבויים והנעדרים נפתרת". גנץ קרא גם לצאת למהלך מדיני, כשלדבריו יש להפסיק להיגרר על ידי גורמים קיצונים כמו חמאס ולהקים "ברית של מתונים" באזור – כולל הרשות הפלסטינית.
6 צפייה בגלריה
משאיות עם סיוע הומניטרי לעזה
משאיות עם סיוע הומניטרי לעזה
משאיות עם סיוע הומניטרי מגיעות לעזה ממצרים
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
משאיות סיוע לרצועת עזה ממצרים
משאיות סיוע לרצועת עזה ממצרים
משאיות סיוע לרצועת עזה ממצרים
מנגד, חמאס דורש בתנאים שלו התחייבות ישראלית בעניין הר הבית ושייח ג'ראח. בכיר בארגון אף טען אתמול שחמאס התחייבויות בנושא הזה, אולם ישראל מיהרה להכחיש זאת. אמש, בנאום שנשא מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, נשמע מדבריו שבארגון לא קיבלו התחייבות שכזו.
"ירושלים היא מוקד המאבק", אמר הנייה שיושב בקטאר. "העם הפלסטיני וההתנגדות ימשיכו להיאבק לטובת ירושלים, על ישראל להסיר ממנה את ידיה", הוסיף. "הרצועה היא המגן של ירושלים. מדובר בשיעור שאסור שיישכח".
הנייה דחה את הטענות של ישראל בדבר המכה הקשה שספג ארגונו ב-11 ימי מבצע "שומר החומות", וכצפוי טען שארגונו הוא זה שניצח. "הניצחון הזה הוא ניצחון אסטרטגי – המערכות שיגיעו לאחר המערכה הזו לא יהיו דומות לאלה שהיו לפניה. זוהי נקודת מפנה", אמר.
הנייה הוסיף: "על כולם להבין כי ההתנגדות היא הדרך הקצרה ביותר לחירות. היא סיכלה את עסקת המאה, את החיים לצד ישראל ואת נרמול היחסים של מדינות עם ישראל". הוא הבטיח כי "נבנה את מה שהאויב הרס ונשפר את יכולותינו".

מלבד המצרים גם הקטארים מעורבים במאמצי השיקום של עזה – הם ממילא מספקים לרצועה סיוע כספי של 30 מיליון דולר בחודש. גורם נוסף שמעורב הוא שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד, שחזר מביקור בקטאר ונפגש שם עם בכירים קטארים ועם הנייה.
אבו מאזן מעורב גם הוא בדיונים הללו, וקיים אמש שיחת טלפון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. הקהילה הבינלאומית מעוניינת כעת לראות כניסה של אנשיו לרצועה, אם כי הצעות כאלו עלו גם לאחר "צוק איתן" ב-2014 ודבר לא קרה.
גם הקוורטט מעורב בדיונים לצד שרי חוץ ממדינות אירופה. האיחוד האירופי אמור לסייע כספית לשיקום עזה, אך בכינוס של שרי החוץ השמיעו כמה מהם חוסר נחת ממה שהם רואים כמהלך חסר היגיון של סיוע לעזה והחרבתו בהמשך בהפצצות של הסבב הבא. אותם שרים אירופים אמרו שנמאס להם מכך, וכי הכסף של משלם המיסים האירופי יורד לטמיון.

6 צפייה בגלריה
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ארה"ב צפויה לקחת חלק משמעותי במאמצי השיקום. ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
(צילום: AP)
ארה"ב צפויה לקחת חלק משמעותי במאמצי השיקום של עזה, ולפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" עלויות השיקום בעזה צפויות להגיע למיליארדי דולרים. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר ל"טיימס" כי הסיוע צפוי כנראה להגיע דרך מוסדות האו"ם. הגורם, שנשאר בעילום שם, ציין כי ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן צפוי לבחון יוזמות נוספות בנוגע לישראל והפלסטינים, ואולי אף לבצע "בחינה מחודשת" של סוגיית ההתנחלויות בגדה המערבית. לדבריו, ממשל ביידן יפעל גם לבנות בריתות חדשות בין ישראל למדינות ערב, כחלק מאותו מהלך שקידם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בשלהי כהונתו, שהביא להסכמים עם איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו.
אולם גם גורמים דיפלומטיים זרים אומרים שהם לא אופטימיים בנוגע למגעים. הם מבינים שישראל לא תוכל לקבל תנאיו של חמאס בנוגע לירושלים. עדיין ייתכן שיושגו הבנות מצומצמות יותר. אחד הנושאים המרכזיים בשיחות יהיה הבנות בנוגע לרגיעה מתמשכת. ישראל תבקש התחייבות שחמאס ימנע מעשי תוקפנות כמו הפרחת בלוני נפץ ותבערה לעבר יישובי העוטף.
בישראל משגרים בינתיים מסר מאיים ולפיו גם ללא הבנה שכזו יגיבו בחומרה לפעולות תוקפניות לעבר העוטף. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרה המיוחדת בקריה בתל אביב, שבה הסביר את הפסקת אש, כי מעתה תהיה "משוואה חדשה". לדבריו, "אם חמאס חושב שנסבול טפטוף רקטות – הוא טועה. נגיב בעוצמה אחרת על כל גילוי של תוקפנות נגד יישובי העוטף או כל מקום אחר".
פורסם לראשונה: 22:41, 21.05.21