שר הביטחון בני גנץ מתנה את שיקומה של רצועת עזה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים, טוען שישראל סימנה "וי" על כל יעדי מבצע "שומר החומות", קורא להפסיק להגיב לקיצוניים ולהקים "ברית של מתונים" – ומשגר איום מפורש לראשי החמאס: גם אחרי הפסקת האש דמכם בראשכם.
בראיון מיוחד שהעניק גנץ ל-ynet שעות אחרי כניסתה לתוקף של הפסקת האש בין ישראל לחמאס, בתום 11 ימי הלחימה הקשים ביותר מאז מבצע צוק איתן ב-2014, מודה גנץ כי סיום סבב הלחימה לא הותנה בהחזרת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ושל השבויים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, אולם הודיע – לפחות מבחינתו – שהסדרה ארוכת טווח ושיקום ההרס הרב שנגרם לתשתיות ברצועה במהלך המבצע מותנים בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים.
12 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון ל-ynet
(צילום: דנה קופל)
12 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הפסקת האש לא הותנתה בהשבתם. השבויים והנעדרים
"אנחנו לא יכולים להתפתח בהסכמים לשיקום רצועת עזה או כל מיני דברים מהסוג הזה ללא שסוגיית השבויים והנעדרים נפתרת", אמר שר הביטחון. הוא נשאל אם משמעות הדבר היא שמדובר בתנאי לשיקום, והשיב: "וודאי".
גנץ הוסיף, בהמשך לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהבטיח "משוואה חדשה" שבמסגרתה ישראל לא תקבל עוד "טפטוף רקטות", כי צה"ל לא יבליג בעתיד על תוקפנות כלשהי כלפי תושבי עוטף עזה, וכמובן גם כלפי יישובים מרוחקים יותר.
-מחר בבוקר יתחיל עוד פעם ירי, מה תעשה אז? "אני רוצה לראות את זה קורה. מה שנקרא 'מייק מיי דיי', אנחנו לא ניתן לתושבי העוטף ולא מעבר לעוטף לחזור למציאות שהייתה קודם".
12 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
(צילום: דנה קופל)
12 צפייה בגלריה
תקיפה בעזה
תקיפה בעזה
הפצצות צה"ל בעזה. "לא נחזור למציאות שהייתה קודם"
(צילום: AFP)
בנוגע ליעדי המבצע, טען גנץ כי הללו הושגו כולם, וכי זו הסיבה שהוחלט לסיים אותו כעת. "כל היעדים שאנחנו כממשלה מתוקנת במשטר דמוקרטי שמגדיר לדרג הצבאי 'תעשו א-ב-ג', 'תפגעו קשה בחמאס', 'תחזקו את ההרתעה', 'תפעלו נגד מפקדיו', 'נגד התשתיות שלו' וכו' – הכול עם צ'קליסטים, וי על הכול. הצבא הביא את כל ההישגים. וברגע שאתה ממצה את כל ההישגים אתה מבין שנכון לחתוך אותו, ולכן חתנו את המבצע".
במהלך 11 ימי הלחימה נורו לעבר ישראל יותר מ-4,300 רקטות ופצצות מרגמה – שיא של כל הזמנים עבור תקופה כה קצרה, וגנץ הודה בריאיון כי איתור היכולות הרקטיות של חמאס היה מבחינה מבצעית ומודיעינית אתגר לא פשוט.

12 צפייה בגלריה
יירוטים מעל אשקלון
יירוטים מעל אשקלון
איתור היכולות הרקטיות - "אתגר לא פשוט"
(צילום: פיודור ספיר)
עם זאת, הוא הוסיף: "גם בתקיפה תשתיתית, גם בתקיפות של פעילים וחוליות שפועלות גם בזה ששללנו את תת-הקרקע, לדעתי זה בסוף משפיע על היכולת שלהם להפעיל בצורה יותר גמישה את האש. כשמישהו בונה תשתית לאורך שנים וגם פעולת הבנייה עצמה נמצאת בשיטה של הסתרה מתמשכת זה בהחלט מאתגר, אבל אני נותן ציון מאוד גבוה למודיעין שלנו. לצידו אני נותן ציון מאוד גבוה גם למערכות ההגנה שלנו, שבסופו של דבר יירטו למעלה מ-90% מהדברים האלה, ונותן גם ציון מאוד גבוה לפיקוד העורף ולמדיניות ההתגוננות שלנו. אני נותן ציון מאוד גבוה לאזרחים שלנו שנשמעים לזה".
-הבטחת שזה יהיה שונה כשתהיה שר הביטחון. אמרת - "זה ייגמר אחרת לגמרי". וזה שוב נגמר בלי הסכם, בלי התחייבות שלהם לא לפתוח מחדש באש. מה השתנה? "לא נכון, אנחנו קודם כל הפגנו עוצמה צבאית ביטחונית גבוהה מאוד במהלך השנה האחרונה, הפגנו עוצמה צבאית ואסטרטגית מאוד גבוהה במהלך המבצע האחרון".
12 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
"זה יכול לקרות שוב, ואנחנו מוכנים". גנץ בלשכתו
(צילום: דנה קופל)
12 צפייה בגלריה
איסמעיל הניה
איסמעיל הניה
"דמם של ראשי חמאס בראשם". מנהיג הארגון הנייה
(צילום: AFP)
גנץ טען בנוסף כי ישראל ניסתה "ככל האפשר" לצנן את המתיחות שקדמה להסלמה הביטחונית ולמטח הרקטות שירה חמאס ביום ירושלים לעבר הבירה - המטח שהביא לתחילת המבצע. לדברי גנץ, חמאס עשה טעות קשה כעשה זאת: "הוא נדחק עשרות שנים לאחור ואנחנו נמשיך את העניין הזה".
הוא הוסיף: "הם ירו ראשונים והם אשמים במערכה הזאת ואני חושב שיחיא סינוואר (מנהיג חמאס בעזה) מתחרט חרטה גדולה. עכשיו לא נשמע ממנו. אנחנו נשמע ממנו כנהוג את נאומי הניצחון שלו ואת נאומי העמידה שלו, אבל כשהוא מסתובב ברצועת עזה הוא רואה מה קרה שם ולאן היא הגיעה מהגאונות האסטרטגית שלו. הוא מכיר את המציאות ואני משוכנע שבשיח הפנימי שלהם תהיה מוזיקה אחרת".
גנץ שיגר בדבריו מסר מאיים לסינוואר ולשאר ראשי החמאס, בצל הניסיונות הכושלים של צה"ל לחסלם במערכה: "בשום נקודת זמן, תוך כדי המערכה, לא הפסקנו לרדוף אחריהם, ובשום נקודת זמן לא נפסיק לרדוף אחריהם. אני אומר לראשי החמאס שפועלים כנגד מדינת ישראל ומפעילים את הדברים האלה – דמם בראשם".
12 צפייה בגלריה
סינוואר וההפצצות. "בשיח הפנימי של חמאס המוזיקה אחרת"
סינוואר וההפצצות. "בשיח הפנימי של חמאס המוזיקה אחרת"
סינוואר וההפצצות. "בשיח הפנימי של חמאס המוזיקה אחרת"
(צילום: AFP, רויטרס)
12 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
"הם אשמים במערכה הזאת, סינוואר מתחרט"
(צילום: דנה קופל)
-גם אחרי הפסקת האש? "גם אחרי הפסקת האש, דמם בראשם. אני לא מוכן שמה שהיה פה בשבועות שקדמו למערכה הזאת וכמובן מה שקרה בערב פתיחתה של המערכה, עם הירי לירושלים ולעומקה של מדינת ישראל, לא אתן לדבר הזה לחזור. הפגיעה בהם הייתה מאוד קשה. הם יוצאים עכשיו מהמנהרות, הם יוצאים עכשיו מהבונקרים שלהם, מדירות המסתור שלהם, והם התחילו להסתובב בעזה בצורה כזאת או אחרת, ואגב לא כל כך בטוחה, אבל הם יימצאו את הדרך להסתובב".
-יכול להיות שתהיה כוונת על ראשם למרות הפסקת האש? "אני לא נותן תעודת חסינות לאף אחד מאויבנו בשום מקום".
גנץ חזר בריאיון על דבריו מההצרה הביטחונית בקריה בצהריים לצד נתניהו, אז קרא שלא להחמיץ לאחר הפסקת האש הזדמנות מדינית: "אנחנו מגיבים לצערנו לצעדיהם של קיצונים. הנה, בא סינוואר, גורם קיצוני, יורה לכיוון ירושלים, אנחנו מגיבים, עשינו את מערכת 'שומר החומות' בצורה טובה. הגיע הזמן שנסתכל טיפה יותר רחב וננסה לייצר ברית של מתונים. באזור, במדינת ישראל, עם הרשות הפלסטינית, וננסה לעשות מעשה מדיני אחר, שיאפשר, אני מקווה בכפוף להסדרת השבויים והנעדרים, גם לשקם את רצועת עזה ולייצר מציאות של שכנות".

לדברי גנץ, שבהצהרה שלו בצהריים טען כי שוחח עם גורמים במדינות ערביות שלא מקיימות קשרים עם ישראל, באותה "ברית מתונים" נכללות מדינות כמו איחוד האמירויות, מצרים, ירדן וגם הרשות הפלסטינית. "את המאמץ הזה צריך לעשות אחרת, אנחנו שבויים של הקיצונים כל הזמן".
-אז אתה אומר שללא סיומת מדיני זה פספוס? "ללא סיומת מדינית, ברור שנגיע למערכה נוספת ברצועת עזה – שגם אותה ננצח".
-אלה דברי ביקורת על רה"מ. "אלה לא דברי ביקורת".
-אתה מוציא את קטאר מהמשוואה אגב? "אני לא מוציא את אף אחד מהמשוואה, אני מוציא את השיטה. אני לא מוכן לעבוד אצל הקיצוניים, אני רוצה לעבוד עם המתונים".
-מה קורה עם מזוודות הדולרים? ייכנסו מחר בבוקר או לא ייכנסו? "אנחנו נצטרך להסתכל איך אנחנו מעבירים את המשאבים שנדרשים לרצועת עזה. אבל אני חוזר ומדגיש, תבדיל בין טיל הומניטרי של צרכים בסיסיים ביותר כמו תרופות – בואו לא נשכח שחיים שם שני מיליון אנשים – לבין כל דבר שהוא מעבר לעניין הזה. אני חוזר לסוגיית השבויים והנעדרים. את העניין ההומניטרי הבסיסי אנחנו נקיים כי אנחנו בני אדם. זה מה שאנחנו נעשה ונמצא את השיטות".
12 צפייה בגלריה
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה. שיקום? "בתנאי להחזרת השבויים והנעדרים"
(צילום: AFP)
-אתה תומך לפחות בימים הקרובים לתת קצת גזרים אחרי המקלות שנחתו על הרצועה, אולי פועלים, אולי צעד כזה או אחר, כדי להראות להם מחירי הפסד? "תשמע, אנחנו הרבה יותר רחבים מזה. אנחנו מוכנים עם בניית פארק תעשייה באזור ארז, אנחנו מוכנים עם בניית פארק תעשייה באזור קרני, אנחנו מוכנים לבצע פעולות ייצוא וייבוא, אנחנו מוכנים להרבה מאוד דברים – כל זה לא יקרה אם לא תיפתר בעיית השבויים והנעדרים ברצועת עזה".
גנץ הודה בריאיון כי ייתכן שישראל תצטרך לשוב ולהילחם בסבבים עתידיים מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. "אנחנו צריכים להקפיד על שלושה דברים: מדיניות ביטחונית מאוד נוקשה כלפי רצועת עזה, מדיניות אזרחית מאוד מרחיבה ותשתיתית וכלכלית כלפי יישובי העוטף, ומאמץ מדיני ככל האפשר בשביל לשנות את הצורך להילחם מעת לעת. אם יהיה צורך להילחם מעת לעת, וזה דבר שיכול לקרות לנו, אנחנו נהיה שמה, חזקים ונחושים כבעבר".
-כלומר ממשיכים את הסבבים? "זה יכול לקרות, ככל שאפשר רחוק בין סבב לסבב".
גנץ התחייס בריאיון גם לשאלות הפוליטיות שמתעוררות כעת מחדש עם סיום הלחימה, וכשימים מעטים בלבד נותרו למנדט שהוטל על יאיר לפיד להרכיב ממשלה. הוא הכחיש פעם נוספת את הדיווחים שקיים לאחרונה מגעים כלשהם לממשלה עם נתניהו, דיווחים שגברו לאור העבודה הצמודה של גנץ ונתניהו במהלך המבצע הצבאי. גנץ הדגיש כי במהלך המבצע לא עסק כלל בסוגיות פוליטיות, ולדבריו גם לא קיבל הצעות מראש הממשלה.
12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
נתניהו וגנץ במהלך אחד התדרוכים במבצע. "כבר הוליך אותי שולל"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
-אנחנו נכנסים למשחק פוליטי חדש עכשיו. נגמרה המלחמה, צריך להקים ממשלה, האם אתה פרטנר לממשלה כזאת? אומר לך נתניהו "בוא בני אני זז", השנתיים הראשונות שלך. תהיה רה"מ במיידי. "אטילה, הוא כבר אמר את זה, נכון?"
-לא יודע. "אני יודע. הוא כבר אמר את זה".
-לך הוא נתן הצעה כזאת שהוא יזוז לשנתיים? "כן, הייתה הצעה לפני הדבר הזה שאני אהיה הראשון ברוטציה ונעשה ממשלה איתו ולא הלכתי על העניין הזה".
-ואתה לא הולך לעניין הזה? "אני לא הולך לעניין הזה כי מדינת ישראל צריכה דרך חדשה".
-ואתה אומר את זה גם עכשיו? "או שישראל תגיע לשם דרך ממשלת שינוי, או שהיא תגיע לשם דרך בחירות - אני לא אשתף פעולה עם נתניהו. הוא הוליך אותי שולל במגרש הפוליטי ואיני מתכוון לחדש את שיתוף הפעולה איתו".
-כלומר יש איקס על העניין הזה. "נכון".