יושבת הראש החדשה של מפלגת העבודה ממשיכה לשמור על קו העמימות: שבוע בדיוק אחרי שנבחרה לתפקידה, סירבה הבוקר (יום א') ח"כ מרב מיכאלי לומר למי תחבור לקראת הבחירות לכנסת ה-24, אבל כן הסכימה לומר עם מי לא: "אני לא בדיאלוג עם כחול לבן, אני לא בדיאלוג עם ירון זליכה ואני לא בדיאלוג עם משה יעלון", אמרה מיכאלי בריאיון באולפן ynet.
מיכאלי סיפרה כי מאז ניצחונה בפריימריז לראשות העבודה, ניכר כי מפלגתה מצליחה להתחזק אל מעבר לתוצאות הסקרים שניבאו לה מפלה בבחירות הקרובות: "בפריימריז מחר לקביעת הרשימה נרשמו 61 מועמדים. יש לנו 8,000 מתפקדות ומתפקדים חדשים תוך שבוע".
- נהירה כזאת לא הייתה אצלכם מאז ימי אבי גבאי. "ברוך השם, טפו טפו. מישהו העיר לי שאני אומרת הרבה טפו טפו. בסדר, כן, כי ככה אני באמת לא בשאננות".
- את מעכלת את המעמד החדש שלך? "לא יודעת. את האחריות אני ודאי מעכלת. אני מרגישה אותה בכל כובד משקלה ואני מאוד מרוכזת בזה. עזוב רגע קמפיין, בוא נדבר על החיים עצמם. מתוך הכנסת אני יכולה להגיד לך כמה נזק לדמוקרטיה שלנו גרמה העובדה שיותר מדי חברות וחברי כנסת חייבים דין וחשבון רק לאדם אחד שבחר אותם. העובדה שיש לנו כל כך הרבה רשימות לא דמוקרטיות פגעה ועזרה לשחוק את הדמוקרטיה שלנו".
3 צפייה בגלריה
עפר שלח רון חולדאי וירון זליכה
עפר שלח רון חולדאי וירון זליכה
שלח וחולדאי. אופציית החיבור עמם קיימת
(צילום: מוטי קמחי, נס הפקות )
- יש המון שמות איזוטרים בפריימריז שלכם מחר. "ויש שם גם שמות של חברי כנסת לשעבר ושל דמויות ציבוריות ושל אקטיביסטיות ואקטיביסטים שבאמת פועלם הוא משמעותי מאוד לחברה הישראלית, ואין לי ספק שתהיה רשימה מצוינת. כשהרשימה הזאת תעמוד על הרגליים ומפלגת העבודה מתחזקת - ברור כבר שסימן השאלה בנוגע לאחוז החסימה הוא מאחוריה ברוך השם".
- איזה מספר נותן לך את התחושה שזה בסדר? שישה מנדטים נגיד? "זה לא ככה, זה לא העניין. העניין הוא שזה ברור שהיא עומדת בפני עצמה. היא קיימת, היא חוזרת להיות מפלגה עצמאית. זה מקום שחוזר להיות בית, בית של אמת".
הריאיון עם מיכאלי נערך לפני ששר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן הודיע על החלטתו לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים ולא להתמודד ברשימת הישראלים בראשות רון חולדאי.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי באולפן ynet
מרב מיכאלי באולפן ynet
"אני לא עוסקת במקומות". ח"כ מיכאלי באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
על השאלה האם היא בוחנת חיבור עם חולדאי, השיבה מיכאלי: "אנחנו נגמור את הפריימריז ונראה מה הקונסטלציה הכי נכונה למקסום כוחו של גוש המרכז-שמאל. אני צריכה לחכות למחר בערב בשביל לדעת מה הדבר הנכון ביותר לעשותו. אני מאוד מעריכה את רון חולדאי, הוא איש ציבור חשוב מאוד במדינת ישראל".
- אבל הפרויקט שלו נכשל. "זה לא עושה אותו באופן אישי פחות חשוב וראוי. הוא בא לעשות את הדבר הנכון, זה מאוד מאוד חשוב הדבר הזה בעיניי ויש לו קבלות".
- הוא יהיה מספר 2 שלך? את לא תוותרי על הבכורה, נכון? "אני לא עוסקת במקומות, אני בכלל לא נכנסתי לדיון הזה. מרב מיכאלי עוסקת בדבר עצמו, מרב מיכאלי מאמינה שצריך להחזיר למחנה המרכז-שמאל פלטפורמה שהיא יכולה לגדול חזרה ולהיות מפלגת שלטון. כדי שאת כל הדברים הכי בסיסיים של לדאוג לציבור, לפעול למען ביטחון בהסכמים מדיניים, של שוויון במדינת העם היהודי, של דמוקרטיה, צריך לבנות גוף פוליטי שמסוגל לייצר את זה".
- מרב מיכאלי תהיה יו"ר מפלגת העבודה גם עם סגירת הרשימות בסוף השבוע? "אני אגיד ככה - מפלגת העבודה תרוץ כמפלגת העבודה עם הפתק 'אמת', זה בוודאות. באיזו קונסטלציה היא תעשה את זה? נשאר לחכות ולראות. אני יו"ר מפלגת העבודה, זה דבר חדש. בוא נתרגל לזה בשלב הראשון. אנשים רוצים לחזור לא רק בגללי אלא בגלל שהם יודעות ויודעים שהם שומעים אמת".
- ומה לגבי ח"כ עפר שלח? "אנחנו מדברות בהחלט אחד עם השני. מדברות, הערוצים פתוחים".
- למה הוא לא רץ אצלך בפריימריז? "לא יודעת, תשאל אותו. אני חושבת שזה יכול להיות נהדר. הוא פרלמנטר ואיש ציבור ראוי, וכשאנחנו נסיים את הפריימריז - נראה מה הקונסטלציה הנכונה. כשייגמרו הפריימריז ותהיה הרשימה, מפלגת העבודה תחזור להיות מפלגה אמיתית עם רשימה שעומדת על הרגליים".
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי עמיר פרץ
איציק שמולי עמיר פרץ
פרץ ושמולי. "הכניסה לממשלה היא שבר מאוד גדול"
(צילום: אבי מועלם )
- מצד שני, אנשים עכשיו שמים כסף ועושים מאמץ, ובסוף תבוא מרב מיכאלי ותגיד 'זוזו לפה, זוזו לשם, אני צריכה להכניס את שלח ואת חולדאי'. "אני בטוחה שהמועמדות והמועמדים היום בפריימריז מעוניינים בטובת העניין. אני יכולה להעיד על עצמי, אני לא ראיתי פה הזדמנות טובה בשבילי. תמיד חלמתי שארוץ לראשות מפלגת העבודה אחרי שהייתי שרה, זה לא הסתייע. הגיע הרגע שנאלצתי לעשות את הדבר הזה בשביל לעשות את מה שאני מאמינה בו.
"אני אני מאמינה שמחנה המרכז-שמאל המרוסק חייב לבנות חזרה ברצינות, ביסודיות ובסבלנות, תשתית פוליטית שיכולה להיות האוטו שנוסע בזירה הציבורית ומביא למדינת ישראל שלטון שמקים חזרה את מדינת ישראל. שלטון שמחזיר את החזון הציוני, שמביא לפה את הדאגה שצריך לאזרחיות ולאזרחים".
- את שמחה על הפרידה מפרץ ושמולי? "אני לא שמחה על כל מה שקרה. אני חושבת שזה שהם נכנסו לממשלת נתניהו זה שבר מאוד גדול. הם נכנסו לממשלת נתניהו-גנץ האיומה והנוראה, ושברו את האמון בצורה כל כך קשה. עכשיו יש לי את הזכות להחזיר את האמת לבית הזה, לפוליטיקה. אין לי שום דבר אישי נגד עמיר פרץ. יש לי רק בעיה עם המעשה הזה שהיה באמת קו אדום".
- ושמולי הוא לא אבדה? "לא. לא אחרי הכניסה והפניית העורף הזאת להבטחה, להתחייבות הכל-כך עמוקה הזאת לבוחרות ולבוחרים".