שנתיים ושבעה חודשים לאחר האסון: שלב ההוכחות בתיק אסון השיטפון בנחל צפית מתחיל היום (שני) בבית המשפט בבאר שבע. כשראש מכינת "בני ציון" יובל כאהן נכנס לבית המשפט, צעקה לעברו יעל כהן, אמא של רומי שנספתה באסון: "תסתכל לי פעם אחת בעיניים, תגיד לי סליחה!". אם אחרת צעקה, בעקבות התנגדות הנאשמים לכניסת ההורים לדיונים: "תרצה או לא תרצה, אנחנו ניכנס לדיון ונשמע את הטענות ההזויות שלך".
רשימת עדי התביעה כוללת 60 עדים, בהם בין היתר חניכי המכינה וחוקרי משטרה מיחידת ההונאה דרום, תחנת דימונה ואגף חקירות. בין העדים גם המדריכה נועם דור ואביה צביקה דור מיחידת החילוץ ערבה.
9 צפייה בגלריה
אילן בר שלום ז"ל עדי רענן ז"ל שני שמיר ז"ל גלי בללי ז"ל מעין ברהום ז"ל אגם לוי ז"ל רומי כהן ז"ל יעל סדן ז"ל אלה אור ז"ל צור אלפי ז"ל
אילן בר שלום ז"ל עדי רענן ז"ל שני שמיר ז"ל גלי בללי ז"ל מעין ברהום ז"ל אגם לוי ז"ל רומי כהן ז"ל יעל סדן ז"ל אלה אור ז"ל צור אלפי ז"ל
הנספים באסון נחל צפית. ההורים טוענים: "עד עכשיו לא סיפרו לנו מה קרה"
9 צפייה בגלריה
יובל כאהן בבית המשפט
יובל כאהן בבית המשפט
יובל כאהן בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)
9 צפייה בגלריה
 אביב ברדיצ'ב בבית המשפט
 אביב ברדיצ'ב בבית המשפט
המדריך אביב ברדיצ'ב
(צילום: חיים הורנשטיין)
יעל, אגב, שוחחה היום עם כתבת ynet על פתיחת המשפט. "זה יום קשה, אבל למרות כל הקושי שאנחנו חווים, חשוב לנו להיות בכל דיון ודיון", אמרה. "אנחנו רוצים לשבת שם ולשמוע את כל העדויות וכל הרגעים, להבין מה קרה שם בדיוק. זה הזוי שהוציאו אותם לנחל, ואנחנו רוצים לשמוע את ההזיה הזאת לפרטים"
לדבריה, "קראנו את כתב ההגנה של הנאשמים, והזדעזענו שהולכים להעביר אותנו מסכת של ייסורים וגיהנום. הם לא הולכים להרכין ראש או להודות באשמה, אלא להמשיך להטיח זה בזה ובכולם האשמות ורק לא לקחת אחריות. זה אנטי-תזה למנהיגות. אנחנו כאן כדי לשמוע בכאב מה קרה לילדים שלנו ברגעים האחרונים שלהם באסון הנוראי הזה. למרות כל האזהרות והניסיונות לעצור אותם, הם הורידו אותם לנחל".
9 צפייה בגלריה
בני משפחת הנערים שנספו בנחל צפית
בני משפחת הנערים שנספו בנחל צפית
"עושים הכל כדי למנוע מאיתנו להיכנס לדיונים". משפחות הנערים בבית המשפט, היום
(צילום: חיים הורנשטיין)
"בכתב האישום כתוב שהאנשים הזחוחים האלה חושבים שהם יודעים יותר טוב מתי יבוא שיטפון ובאיזו עוצמה, ושיש להם שיטות משלהם", הוסיפה יעל. "זה הזיה. הנאשמים עושים הכל כדי שלא ניכנס לדיון באולם בית המשפט, ממש נוקטים בצעדים כדי שלא יתאפשר לנו. קשה להם לראות אותנו כואבים שם לידם. אנחנו בכל מצב נהיה כאן ונילחם על הזכות שלנו כנפגעי העבירה להיכנס לדיון הזה".
העדים שצפויים להעיד היום הם השוטרים גרגורי ליבמן מיחידת ההונאה, רס"מ שרון אבו והחניך יהב כהן שניצל מהשיטפון, והיום הוא לוחם בצבא. מדובר בעדים שלא נחשבים מהותיים בתיק. העדים שצפוי להיות להם משקל גדול יותר הם חזאי שהעביר מידע מקדים על מזג האוויר, המדריכה דור ואביה מיחידת החילוץ ערבה והנאשמים עצמם. העדויות בבית המשפט יימסרו בחודשים הקרובים, וצפויים להמשיך עד מרץ-אפריל.
זמן רב עבר עד שהפרשה הגיעה לנקודה הזו, של תחילת שלב ההוכחות במשפט. באפריל 2018 אירע השיטפון שגרם למותם של תשע נערות ונער. בחודש פברואר 2019 העבירה פרקליטות מחוז דרום את כתב החשדות נגד מנהל המכינה דאז, יובל כאהן, והמדריך אביב ברדיצ'ב, שלפיו השניים יועמדו לדין בכפוף לשימוע בעבירות של הריגה. באוקטובר הוגש נגדם כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בעבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה. סעיף העבירה שונה מהריגה להמתה בקלות דעת לאחר התיקון לחוק בעבירות ההמתה בישראל.

ניהול התיק הופקד בידיו של השופט אליהו ביתן, שנחשב לשופט קשוח. אלא שהדיונים נגררו והתעכבו, הקורונה הגיעה, והתיק הועבר לידיו של השופט יובל ליבדרו, בהנהלת בתי המשפט הסבירו כי מדובר בניתוב מחדש של תיקים. המשפחות הביעו ביקורת רבה על העיכוב בניהול התיק, אך כעת מקווים כל הצדדים כי שלב ההוכחות יתנהל במהירות.
עו"ד אפרת רייטן, המייצגת את המשפחות השכולות, ביקשה כי יהיו נוכחים באולם כדי לממש את זכותם כנפגעי עבירה. סנגורו של ברדיצ'ב, עורך הדין ציון אמיר, התנגד לבקשה. היום יכריע השופט ליבדרו בנושא.
עד התביעה יהב כהן, שהיה חניך במכינה, היה לצידן של החניכות ברגעים האחרונים שלהן לפני שנסחפו בשיטפון. "פגשתי את יהב, הוא בחור מקסים", סיפרה יעל כהן, אמא של רומי. "הוא היה אחד היחידים שתמך בנו ההורים השכולים. הנחמה היחידה שלי הוא שהגל סחף את רומי והיא ככל הנראה קיבלה מכה בראש, כך שלא סבלה הרבה".
לדברי האם, "מחר יהיה רגע מאוד רציני אחרי שכבר שנתיים מושכים אותנו. הצטערנו שהנאשמים, במקום להרכין ראש ולכפר על חטא, בחרו בעזות מצח לא להודות אלא להפיל אחד על השני את האשמה ולא לקחת אחריות. זו הייתה אכזבה מאוד עמוקה עבורנו. הם מעלו באמון שנתנו בהם. כאב לנו לראות את הזחיחות של עורכי הדין של הנאשמים אל מול ההורים השכולים מאחוריהם. סוף סוף נוכל לשמוע את החרפה שלהם. אני רוצה להבין מה עבר להם בראש".
9 צפייה בגלריה
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
(צילום: משי בן עמי )
איציק אור, אביה של אלה שנספתה באסון, סיפר כי "עברו שנתיים ושבעה חודשים מאז האסון, וזו הפעם הראשונה שנשמע בדיוק מה היה שם. עד עכשיו אף אחד לא סיפר לנו מה קרה. פה ושם שמענו מה קרה, אבל אין לנו תמונה מלאה. אנחנו רוצים לדעת בדיוק מי הוביל את הילדים שלנו למותם, לדעת מי אשם בזה? דיברנו עם חלק מהניצולים, לא כולם עדי תביעה, אבל התמונה שקיבלנו לא מלאה".
בסרטון שהכין יהב כהן להורים של אלה ליום השנה למותה, הוא סיפר כי "הכרתי את אלה בטיול גיבוש של המכינה, כמה שעות לפני שהאסון קרה. היא הייתה בן אדם מלא בשמחת חיים. מהשיחות הקצרות שהיו לי איתה, הן תמיד היו מלוות בחוש הומור מיוחד במינו, ודרך מיוחדת להסתכל על העולם".
שרית אור אמרה כי "חשוב לי שימצו את הדין עם הנאשמים. אני מאמינה בבית המשפט. אך לצערי אני לא חושבת שרק הם אשמים. כמנהלת בית ספר, הרצתי בראש את מה שקרה בלילה כשהחליטו לשנות את המסלול. אהיה נוכחת כשהמדריכים יעידו על הלילה שלפני. לא מעניין אותי כמה זמן הם יישבו בכלא, אלא שיהיה שינוי. אני מקווה שהפרקליטים ישאלו את השאלות הנכונות, כי יש עוד אנשים שצריכים לקחת אחריות מוסרית".
9 צפייה בגלריה
עו"ד אפרת רייטן
עו"ד אפרת רייטן
"היה מצופה שהנאשמים יקחו אחריות על מחדליהם". עו"ד אפרת רייטן
(צילום: אופיר אייב)
9 צפייה בגלריה
עו"ד ציון אמיר
עו"ד ציון אמיר
"ננהל את ההגנה באופן ענייני". עו"ד ציון אמיר
(צילום: יאיר שגיא)
9 צפייה בגלריה
"בטוח שיובל יזוכה בסוף ההליך". עו"ד אורי קורב
"בטוח שיובל יזוכה בסוף ההליך". עו"ד אורי קורב
"בטוח שיובל יזוכה בסוף ההליך". עו"ד אורי קורב
(צילום: עמית שאבי)
עו"ד רייטן ממשרד גולדפרב זליגמן, שמייצגת את המשפחות השכולות, אמרה כי "הוריהם ומשפחותיהם של תשע הנערות והנער שמצאו את מותם באסון המחריד בנחל צפית, תחת המשמרת של המכינה הקדם צבאית בני ציון, שמים מבטחם במדינת ישראל שהגישה באמצעות פרקליטות דרום כתבי אישום חמורים נגד כאהן וברדיצ׳ב. עם תחילת שלב ההוכחות ושמיעת העדויות, מגיעות המשפחות לדיון דרוכות וכואבות מתוך ציפייה ברורה להיווכח באמת ובנסיבות שהובילו לאסון. היה מצופה משני הנאשמים, שהתיימרו לחנך צעירים למנהיגות, לקחת אחריות על מעשיהם ומחדליהם. משעה שלא עשו זאת, סומכים ההורים השכולים על בית המשפט הנכבד שיעשה את מלאכתו ויוציא את הצדק לאור".
עו"ד אמיר מסר כי "ננהל את ההגנה באופן ענייני בין כותלי בית המשפט". עו"ד אורי קורב, שמייצג את כאהן, אמר כי "אנחנו בטוחים שבסופו של ההליך, לאחר שמיעת הראיות, יזוכה יובל מהמיוחס לו ובית המשפט יקבע כי הבטיחות הייתה בראש מעייניו והוא פעל לשמירת ביטחונם של החניכים, שהיו בבת עיניו. יובל שרוי בצער עמוק מאז האסון, ומשתתף בכאבן של המשפחות. ניתוח הראיות והמסקנות שאליהן הגיעה הפרקליטות מראה שהם שהן שגויות מיסודן, ואנחנו סומכים ידינו על בית המשפט שיעמיד את הדברים על דיוקם".
פורסם לראשונה: 09:46, 23.11.20