פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ביקר היום (שבת) בפוריידיס יחד עם מחליפו המיועד נחמן אש, ומתח ביקורת קשה על כמות הבדיקות בחברה הערבית. הוא הבטיח שהחל ממחר תגדל משמעותית האכיפה ביישובים הערביים, וקרא לכל התושבים שהשתתפו בהלוויית השייח חסן חלבי במג'דל שמס: "לכו להיבדק".
5 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו בביקור בפוריידיס
פרופ' רוני גמזו בביקור בפוריידיס
"לא רוצה סגר, אבל צעד כזה יכול להציל את כולם". פרופ' גמזו
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בביקור בפוריידיס
פרופ' נחמן אש בביקור בפוריידיס
יחליף את גמזו בקרוב. פרופ' נחמן אש
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
בוקעתא
בוקעתא
האכיפה תגדל. המשטרה מפזרת חתונה בבוקעתא
(צילום: דוברות המשטרה )
5 צפייה בגלריה
אום גנאם
אום גנאם
פיזור חתונה באום גנאם
(צילום: דוברות המשטרה )
לדברי פרופ' גמזו, "אפשר להגיד בצורה ברורה - יש התפרצות מחודשת של הקורונה בחברה הערבית. אנחנו תופסים אותה בהתחלה שלה, חששנו ממנה והיום אנחנו רואים שזה קורה", אמר. "שלא תטעו - גם אם אנחנו מאתרים 250-200 מקרים, יש אלפי מאומתים ביישובים הערבים. רוב האנשים הם ללא סימפטומים. ההתפרצות יכולה לגדול ככה, ולייצר חולים במצב קשה ומקרים רבים של מוות. חייבים למנוע את זה - והדרך הכי טובה היא בדיקות".
"לצערי, אחוז הבדיקות בחברה הערבית לנפש הוא הכי נמוך בשבועיים האחרונים. זה לא חכם לא להיבדק, אני רוצה שכל החברה הערבית תיבדק השבוע. אנחנו מקדישים בשבוע הזה את כל המשאבים שלנו לחברה הערבית. אנחנו נגדיל את החקירות והבדיקות ונבצע הסברה".
הוא מתח ביקורת על הפרת ההנחיות בחברה הערבית: "היום מותר להתקהל עד 20 אנשים, אבל זה לא קורה - במיוחד בחתונות. צריך להבין, אין חתונה בטוחה. זו ההתקהלות המסוכנת ביותר, ואני לא ראיתי עדיין את ההמצאה הזו של 'חתונה בטוחה'. המשטרה צריכה לעשות פעולות אכיפה כדי לסכל את זה".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של השייח הדרוזי חסן חלבי שמת מקורונה
הלוויתו של השייח הדרוזי חסן חלבי שמת מקורונה
"חשש להתפרצות מחודשת ביישובים הדרוזיים". ההלוויה במג'דל שמס
(צילום: פאדי אמון)
פרופ' גמזו תקף: "אני צריך לשכנע את התושבים והחברה הערבית שכשהם מנסים לעשות חתונה מסודרת, זה לא עובד. הם מאוד רוצים, אבל זה לא יכול לעבוד. זה לא עשרים איש, זה כמה עשרות, לפעמים מאות. אתה רוצה קפסולות? זו מילה מאוד יפה בקורונה, כולם רוצים קפסולות. אבל הקפסולות האלה מתמזגות, מתערבבות, נפגשות - ובסוף זה הכל קפסולה אחת גדולה. אני אומר לכם, זה לא עובד. הדבר היחיד שעובד הוא לא לעשות חתונות".
"אני מבין שהציבור לא יכול לעמוד בתנאים וזה מוסיף לתחלואה", אמר. "המצב קשה לכולם, חייבים להמתין עם זה (עם החתונות). צריך עכשיו לשכנע את החברה הערבית".
"המצב מראה שאנחנו לא מאתרים את החולים", טען גמזו. "פיקוד העורף מתואמים עם כל הגורמים כדי שיפעלו בחברה הערבית. אני לא רוצה סגר, אבל צעד כזה יכול להציל את כולם".

הוא הוסיף: "מי שמגיע ממדינה אדומה בחו"ל צריך להיבדק. בחברה הערבית הרבה חוזרים מטורקיה, וחובה שהם יכנסו לבידוד - כולל בדיקה חובה. יש אנשים שלא שומרים על ההוראות האלה ומסתובבים".
פרופ' גמזו אמר כי דיבר עם המשטרה, וממחר תחל להיות אכיפה משמעותית הרבה יותר ביישובים הערביים, כולל הרבה יותר ניידות סיור שיסתובבו לשם הגדלת ההרתעה. בסיום דבריו הוא החמיא לפוריידיס ואמר כי ביישוב ניכרת מגמת ירידה בתחלואה.
פרופ' גמזו התייחס גם להלוויה של השייח חסן חלבי במג'דל שמס, ואמר כי הוא חושש מהתפרצויות ביישובים הדרוזיים בעקבותיה: "כל מי שהיה בהלוויה הזו, שיילך להיבדק. יכול להיות שהיו שם מעגלי הדבקה. אני מבקש מהעדה הדרוזית להגדיל את כמות הבדיקות".
הבוקר, נזכיר, הגיעו אלפים להלוויית השייח חלבי - לאחר שכמאה דרוזים אף חטפו את גופתו מבית החולים זיו בצפת הלילה. ההלוויה התקיימה חרף הסגר המקומי שהוטל במג'דל שמס, ותחת פיקוד של המשטרה ופיקוד העורף, שהתירו רק לתושבים מהגולן להגיע אליה.
המשטרה פיזרה בשבוע האחרון עשרות חתונות ומסיבות ביישובים הערביים בצפון, ובהן חתונה בכפר טמרה זועבייה שבגלבוע בנוכחות 120 משתתפים, חתונה בכפר סולם בנוכחות זמרים, צלמים ועשרות מוזמנים, מסיבת חינה באום אל גאנם בהשתתפות עשרות בני אדם, ומסיבה עם תקליטן בנצרת בהשתתפות כ-100 איש. כל בעלי האירועים זומנו לחקירה במשטרה בחשד להפצת מחלה. באירוע בסולם אף ניתן קנס לנותני השירותים.