המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעה היום (א') כי בכוונתה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד שוטר ומתנדב במרחב איילון שתועדו ביולי השנה עוצרים באלימות צעיר שהסתובב בחולון ללא מסכת הגנה מפני נגיף הקורונה. מח"ש מייחסת לשני השוטרים עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות.
בתיעוד מהזירה נראים השוטרים מחשמלים את דוד אוראל ביטון (24), מטיחים אגרופים בפניו ואף מכים אותו בקת של אקדח טייזר. במשטרה טענו אז כי ביטון סירב תחילה להזדהות, אולם בהמשך התברר כי הצעיר דווקא הוציא תעודת זהות מכיסו.
4 צפייה בגלריה
שוטרים מכים את דוד אוראל ביטון בחולון
שוטרים מכים את דוד אוראל ביטון בחולון
מתוך תיעוד התקיפה
בהודעת מח"ש היום צוין בין היתר כי "הצעיר שהה עם חבריו בשטח ציבורי בחולון כשאינו עוטה מסכה. השוטרים הורו לו להזדהות אולם הוא התעלם מהוראתם. לאחר שהמתלונן עמד בסירובו, החליטו השוטרים לעצור אותו תוך שימוש בכוח אשר כלל על פי החשד אגרופים, שימוש בטייזר והכאת הצעיר בראשו.
"לאחר חקירת המקרה ובחינת מכלול הנסיבות, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים כי השוטר והמתנדב הפעילו שימוש חריג בכוח ועל כן הוחלט להעמידם לדין בכפוף לשימוע שייערך להם".

"עשו ממני שעיר לעזאזל"

לאחר התקרית פונה ביטון לטיפול בבית החולים וולפסון בחולון. בית משפט השלום בתל אביב שחרר אז את הצעיר למעצר בית, אך המשטרה הגישה ערר בעניינו. בדיון שנערך אחר כך בבית המשפט המחוזי בעיר הסכימה המשטרה לבטל את מעצר הבית ולשחרר את ביטון בערבות.
"עשו ממני שעיר לעזאזל, זה אבסורד", אמר ביטון לאחר המעצר האלים. "איך לעזאזל יצאתי מזה? זה לא ייאמן".
4 צפייה בגלריה
דוד אוראל ביטון
דוד אוראל ביטון
"עשו ממני שעיר לעזאזל". ביטון לאחר המעצר האלים
4 צפייה בגלריה
דוד אוראל ביטון
דוד אוראל ביטון
ביטון הציג את סימני תקיפת השוטרים
עובד, חברו של ביטון שתיעד את האירוע האלים בטלפון הנייד, סיפר אז כי הוא וחבריו היו בדרך למועדון ברחובות. "אם לא הייתי מצלם - לא הייתם פה", סיפר עובד. "זה היה מחוץ לבית שלי, בדיוק היינו בדרך לנסוע למועדון, ידידה שלי הגיעה, ירדה למטה, ראתה את זה והייתה המומה. זה בן אדם שאין לו תיק. הוא לא יודע מה זה מעצר, אמר לשוטר 'קח תעודת זהות' - וישר קיבל חשמל לראש.
"דוד לא הגיב, האירוע קרה ממש מהר. הוא התחיל 13 שניות לפני שצילמתי. אחד השוטרים אמר לו 'בוא לפה' ומשך לו את החולצה. אפילו מחבלים לא עוצרים ככה. חשבתי שיהרגו אותו. אחרי שהפסקתי לצלם, דוד עמד ליד הברזלים, הוא כולו היה עם דם והשוטרים העלו אותו לניידת ומשם לתחנת המשטרה".
4 צפייה בגלריה
דוד אוראל ביטון בועדת ביקורת המדינה
דוד אוראל ביטון בועדת ביקורת המדינה
דוד אוראל ביטון
(צילום: ערוץ הכנסת)
עו"ד אייל אבולפיה, פרקליטו של ביטון, אמר היום: "מדובר בכתב אישום חמור שמייחס לשוטרים עבירת פשע חמורה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות. מח"ש מסכימים כי אין כל משמעות להתנהלות מרשי באירוע, שכן אין כל הצדקה לאלימות הקשה כלפיו גם אם התמהמה במסירת תעודת זהות - אותה ביקש להציג להם לאחר מספר שניות.
"אני רואה בחומרה מצב דברים שבו המשטרה שנחשפה לחומר החקירה בתיק, בחרה שלא להשעות את השוטרים או לפטרם - מה שמעיד על פגם מוסרי חמור אצל מקבלי ההחלטות במשטרה".

ביקורת חמורה על המשטרה

בספטמבר קבע נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט דוד רוזן, כי סירוב המשטרה להציג את מצלמות הגוף של השוטרים בתקרית בבית המשפט היה עלול להטעות ולעוות את הדין - עד כדי הובלת אדם למעצר שווא.
לדברי הנציב, המשטרה נמנעה מלהציג את סרטוני מצלמות הגוף של השוטרים מהאירוע, ואף התנגדה לכך שסנגורו של החשוד יציג סרטים שהיו ברשותו מהתקרית. רוזן קבע כי הימנעות המשטרה מלהציג תמונה עובדתית אובייקטיבית בבית המשפט עלולה להטעות ולעוות את הדין.
לטענת הסנגור, הוא ביקש שוב ושוב להציג בבית המשפט את הסרטון שצילם חברו של החשוד מהאירוע - אך המשטרה התנגדה בתוקף, ובכך נמנעו בית המשפט השלום והמחוזי, כערכאת ערעור, להתייחס לאותו סרטון.
בירור התלונה העלה כי השוטרים שנכחו באירוע היו מצוידים במצלמות גוף שתיעדו את ביצוע המעצר. למרות זאת, אף אחד מהסרטונים האלה לא הובא בפני בתי המשפט על ערכאותיהם השונות, וכל זאת בזמן שהחשוד שהה במעצר של כמה ימים והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו.
הנציב רוזן קבע כי "המשטרה נמנעה מלהציג תמונה עובדתית אובייקטיבית בבית המשפט הנובעת מכליה ואנשיה, שהיא האחרונה, לכאורה, לטעון נגד אמינותם. חרף זאת, היא הסבירה וטענה בבית המשפט כי היא מתנגדת להצגת סרטים שברשות ההגנה, שחשודים לטענתה בעריכה 'לא כשרה'. עם כל הזהירות הנדרשת, מדובר בהתנהלות שעלולה להטעות ולעוות דין, עד הובלת אדם למעצר שווא".