לקראת כינוס קבינט הקורונה שידון היום במתווה פתיחת המסחר, סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) אמר הבוקר (ב') בריאיון לאולפן ynet כי "יעילות החיסון מאוד גבוהה, אנחנו רואים את זה גם בנתוני משרד הבריאות וזה אומר שהמספרים של פייזר גם מוכחים בשטח. זו בשורה מאוד טובה. מצד שני, התחלואה בישראל עדיין גבוהה".
על מתן הקלות נוספות ופתיחת המסחר, אמר קיש: "זה בדיוק המקום שבו עלינו לחכות את השבועיים שאנחנו כל כך מקפידים עליהם. היינו בסגר, קצת זלזלו בו, אבל הוא היה אפקטיבי ומשמעותי. היום אנחנו לא בסגר - אבל לפני שהולכים לצעד הבא אנחנו חייבים לראות שהתחלואה עדיין נשלטת ולא מתפרצת".
4 צפייה בגלריה
אילת חיפה ירושלים תל אביב
אילת חיפה ירושלים תל אביב
יוצאים מהסגר. לקראת פתיחת המסחר
(צילום: שלו שלום, דוברות עיריית חיפה, AP, מוטי קמחי)
- אתה חושש ממה שצפוי בקבינט הקורונה? אנחנו שומעים שבכחול לבן וגם שרים בליכוד רוצים לפתוח תרבות, פנאי, מסחר. "לא. אנחנו, כולנו, הבאנו ממשרד הבריאות תוכנית עם תו ירוק לפתיחת התרבות בשבוע הבא, ביום שלישי. זה בוודאי מקובל עלינו".
קיש ציין כי הוא חושש מהקדמת המועד. "התאריך צריך להיות יום שלישי הבא - שבועיים מהפתיחה. התחלנו לצאת מהסגר ביום ראשון, פתחנו לימודים ביום חמישי. עלינו להיערך ולהבין את תוצאות הפתיחה. אני מניח שה-R יעלה קצת, אבל אני מאוד מקווה שהוא לא יעבור את ה-1, ובטח שהוא לא יגיע לרמות של 1.2, 1.25, שיצביעו על התפרצות גדולה. כל עוד נהיה באזור של מקדם הדבקה 1 ומטה - אפשר לפתוח".
- יש מי שטוען שההמתנה פוגעת במערך החיסונים. אם דוחים עוד את הפתיחה אז יש צעירים שאומרים - נמתין עם החיסונים. "אנחנו לא דוחים עוד, אנחנו מדברים על עוד שבוע. בנוסף, אם צעירים שומעים אותי עכשיו אני אומר - הפסדתם את הפתיחה אם לא התחסנתם לפני 3 שבועות, אז אתם כבר לא תגיעו עם תו ירוק לעוד שבוע. כל יום שמחכים - חשופים לתחלואה. זה הדבר הבסיסי צריך להבין את זה. לצערי גם בקרב צעירים יש תחלואה, ותחלואה קשה. מספרים יותר נמוכים אבל היא קיימת"
קיש הוסיף כי אותם צעירים שטרם התחסנו "גם ייכנסו לבידוד כי לא עברו את תקופת ההגנה של שבוע אחרי החיסון השני, הם יהיו מוגבלים בנסיעות לחו"ל עם הבידוד בחזור, ולא יוכלו להשתמש בתו הירוק - כי לא יהיה להם". לכן, הוא אומר, אין טעם להיכנס לדיון הזה של עוד כמה ימים.
- שרים טענו שבכניסה לקניון מי שלא התחסן או שהחלים יאמר שהוא רק צריך את רשתות הפארם. מה התוכנית לגבי המסחר? כאן לא סקנדינביה. "נכון שאנחנו בישראל ולא בסקנדינביה, אבל גם כאן יש הרבה מאוד אנשים שמקפידים על ההוראות והנהלים והחוקים ולא מחפשים איך לתחמן. וכן, יש לנו גם את התחמנים הישראלים והם תמיד ימצאו את הדרך לעקוף. הם לא מבינים שבסוף הם עושים לעצמם נזק ויורים לעצמם ברגל. אז אני לא בא לחנך את התחמנים, אני כן בא ונותן את הכללים המיועדים למיינסטרים, לאנשים שומרי החוק שמבינים שהדברים נעשים בשביל הבריאות שלהם.
"גם אם אני אפתור את הבעיה הספציפית הזאת, אז ימצאו בעיה אחרת ויזייפו תעודות. כן, הדברים האלה יקרו. עדיין יש לתת למסה הגדולה של האנשים הוראות נכונות שישמרו על הבריאות שלהם", אמר קיש.
על ההיערכות לחג הפורים: "הערכה אישית שלי, בלי קשר להחלטת משרד הבריאות? כלי של עוצר לילי יכול להיות מאוד אפקטיבי"
4 צפייה בגלריה
קניון בת ים ריק בזמן הקורונה
קניון בת ים ריק בזמן הקורונה
קניון בת ים ריק. "יהיו תחמנים, יהיו זיופים"
(צילום: שמוליק דודפור)
- איך המסחר ייפתח? בכחול לבן אומרים שנתניהו רוצה לדחות את מועד הפתיחה כך שהוא יתאים למועד הבחירות. להגיד "הנה, פתחנו הכול". "אין שום קשר, העמדה היא של משרד הבריאות, של מומחי משרד הבריאות. הנהלת משרד הבריאות מדברת על ה-23 בחודש, יום שלישי בשבוע הבא - שהוא כשבועיים מהפתיחה הקודמת - אז תתאפשר פתיחת מסחר ותרבות תחת תו ירוק.
"בשלב הבא, שבועיים לאחר מכן ב-9 במרץ, מדברים על פתיחת בתי קפה ומסעדות וגם פתיחה נוספת ורחבה של אירועים תחת תו ירוק. יש פה בשורה עצומה, ישראל חוזרת לחיים. אולי המדינה הראשונה שבהצלחת מבצע החיסונים יכולה להגיע למקום הזה. צריך לעשות את זה בזהירות, תחת בקרה, לשמור על מגבלות, אבל בתקופה הקרובה יש בשורה אמיתית", המשיך סגן שר הבריאות.
- גורמים במשרד הבריאות, גם הפרויקטור, אומרים שיש להתנות כניסה לשווקים ולקניונים בהצגת תעודת מחלים או מתחסן. אתה חושב שזה ריאלי? "זה בכלל הגיע מהקניונים. אנחנו דיברנו על פתיחה קצת יותר מאוחרת ואז באו הקניונים ואמרו - אנחנו נעשה את זה. אני מסכים שיש הבדל גדול בין קניון שהוא כנראה גוף שיותר קל לו לאכוף את העניין הזה, לבין חנויות רחוב או אולי אפילו שווקים. לגבי חנויות רחוב אנחנו לא מדברים על תו ירוק, הן אכן ייפתחו ללא העניין הזה. בנושא השווקים, גם פה צריך לבחון היטב. בסוף אם יש כניסה ויציאה מוגדרים אז ניתן לעשות את זה. ברגע שמדובר באזור פתוח ברור שזה לא רלוונטי".


קיש הדגיש את שעומד לקרות בשלישי הבא, ככל הנראה: "אנחנו מדברים על פתיחה עם תו ירוק למסחר, לכל הקמעונאות בכל מקום - אדום, לא אדום. אנחנו לא מפרידים, מסחר הוא לא חינוך. אנחנו לא יכולים לנהל אותו דיפרנציאלית. זה או שהוא פתוח או שהוא סגור. אז כן, ביום שלישי הבא כל המסחר ייפתח עם תו ירוק, עולם התרבות וההופעות בשלב לאחר מכן, עוד פעם, שבועיים המתנה. אין מה לעשות, אנחנו חייבים להישאר עם הכלל הזה של השבועיים.
"לאחר עוד שבועיים - פתיחה רחבה נוספת שתכלול גם את המסעדות, בתי הקפה וגני אירועים במתווים של תו סגול. זה לא שעכשיו נוכל לשים 1,000 איש במקום סגור ומצומצם, לא. אבל הגמישות תאפשר לנו לפתוח חזרה בתו סגול".

"החינוך בערים אדומות וכתומות יישאר תחת הגבלות קשות"

סגן שר הבריאות התייחס לבלבול השורר בקרב משפחות רבות שגרות למשל בעיר שצבעה היה כתום והשתנה לטובה או לרעה ביום למחרת. "השיטה הייתה פעם ש'חותכים' רמזור פעם בשבוע, ורק פעם בשבוע משנים כדי למנוע את בלבול. ואז לאור הירידה בתחלואה הרבה ערים באו ואמרו -'תראו, אבל אנחנו רק לפני יומיים היינו כתומים, היום אנחנו צהובים, תנו לנו להכניס חזרה את ההורים והילדים למסגרות. ולכן באופן חריג, ואני אומר בפירוש - זה חריג - החליטו אתמול על חיתוך נוסף שיאפשר לקבוצה גדולה של ערים לחזור למסגרות כי התחלואה שם ירדה.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
בבית ספר ברחובות. "ההגבלות בערים אדומות וכתומות יישארו"
(צילום: רויטרס)
"המודל הדיפרנציאלי בחינוך מדבר על כך שבערים הירוקות, צהובות וכתומות-גבוליות שיש בהן גם אחוז חיסונים גבוה, יאפשרו חינוך תחת מגבלות. כרגע מדובר בכיתות א'-ד' ובגנים בהמשך יפתחו י"א, י"ב, ה'-ו' ובסוף, כל מערכת החינוך בערים האלה. אנחנו עדיין נישאר עם הגבלות קשות בערים האדומות והכתומות, גם במערכת החינוך ואני מקווה שעם ירידת התחלואה מדינת ישראל תנוע חזרה לצהוב ולירוק".
- פורים מתקרב. מה עושים כדי שלא נראה מה שראינו בשנה שעברה? "ראשית אני פונה לאנשים, לכל אחד והקהילה שלו, המשפחה שלו - בפורים אי אפשר יהיה לזרוק מעלינו את כל המגבלות ולחשוב שהעולם יהיה בסדר. לא, אנחנו חייבים להמשיך ולהיזהר ובוודאי עם מגבלת ההתקהלות, בארוחות או בחגיגות אחרות. את כל אלה יש לעשות תחת הגבלות. כמשרד הבריאות, עדיין לא החלטנו איך נכון יהיה להתנהל בפורים. אנחנו בוחנים ספקטרום רחב של אפשרויות, מהקיצונית ביותר של סגר, דרך עוצר לילי, דרך אולי מגבלות כאלה או אחרות, עד הצד הקל ביותר. אנחנו מצפים שהציבור יבין ויפעל לפי המגבלות, באחריות אישית ובאמון הציבור למנוע התקהלויות שהיום עדיין מגודרות כאסורות. אני עדיין לא יודע לתת תשובה".
- מכל הספקטרום שתיארת, עוצר לילי הוא ריאלי? "להערכתי מדובר על כל תקופת החג, כנראה עד מוצ"ש ואולי עד יום ראשון. בוודאי שאפשר להגביל את התנועה בלילות. הערכה אישית שלי, ללא קשר להחלטת משרד הבריאות? כלי של עוצר לילי במקרה זה יכול להיות מאוד אפקטיבי".