4 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים שנקטע עקב מטח הרקטות, בחודש שעבר
(צילום: EPA)
אחרי שנמנעה עד כה מאישור מצעד הדגלים שמאיים להצית מחדש את המתיחות בירושלים, הודיעה המשטרה כי תאשר את מצעד הדגלים שמתכננים ארגוני ימין במזרח העיר, במועד ובמתווה שיתואם איתה, ותעביר את ההמלצה לדרג המדיני. המשמעות: המשטרה לא אישרה את המסלול והמועד של הצעדה, ביום חמישי, כפי שפרסמו המארגנים. במקביל פנה שר החוץ גבי אשכנזי במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לו למנוע את קיום המצעד.
מהמשטרה נמסר הערב (ראשון): "משטרת ישראל מזה תקופה ארוכה פרוסה במספר רב של משימות וזירות בכל רחבי הארץ, לאור אתגרים מבצעיים. נוכח הערכת מצב מבצעית ומודיעינית, כפי שהוצגה, יאושר המצעד במועד ובמתווה שיתואם עם משטרת ישראל בתקופה הקרובה. המלצה זו תועבר לדרג המדיני". תנועת "אם תרצו" הנמנית עם המארגנים, מסרה בתגובה: "אנו מודים למשטרת ישראל על נכונותה להגן על חופש הביטוי".

4 צפייה בגלריה
פלייר לקראת צעדת דגלים בירושלים
פלייר לקראת צעדת דגלים בירושלים
המודעה על צעדת דגלים בירושלים
בינתיים שר החוץ אשכנזי פנה במכתב דחוף לנתניהו, שבו הזהיר מההשלכות של מצעד הדגלים וקרא שלא לקיימו. "אני מבקש לשוב ולהדגיש את הרגישות האזורית והבינלאומית בנושא בימים אלו, והצורך למנוע הידרדרות והסלמה. לאור זאת, הנני מצטרף לעמדת שר הביטחון וקורא לדחות את מצעד הדגלים המתוכנן ליום חמישי הקרוב".
מנגד, חבר הכנסת איתמר בן גביר, שהמפכ"ל האשים אותו בשיחות סגורות באחריות להצתת הפרעות ולמבצע שומר החומות, אמר כי "אם המשטרה לא תאפשר את ריקוד הדגלים, בכוונתי להפעיל את חסינותי ולצעוד בשמחה עם דגלים. לא ייתכן כי ממשלת ישראל תיכנע לחמאס והוא זה שיכתיב את סדר היום. זכותו של כל יהודי לצעוד ברחבי ירושלים ובדיוק בשל כך נבחרתי לכנסת, כדי לשמור על זכותו של העם היהודי בארץ ישראל".
מפלגת "הציונות הדתית" בראשות בצלאל סמוטריץ' וכן ארגוני ימין, מועצות אזוריות ביהודה ושומרון ותנועות נוער מתכננים לערוך ביום חמישי צעדה ממרכז ירושלים אל הכותל המערבי, דרך שער שכם והרובע המוסלמי בעיר העתיקה. צעדה דומה לפני פחות מחודש, ביום ירושלים, נקטעה במטח רקטות ששיגר חמאס מרצועת עזה לאזור הבירה במה שהוביל לפתיחת מבצע "שומר החומות".
4 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי בתדרוך בקריה לדיפלומטים ונציגי האיחוד האירופי
גבי אשכנזי בתדרוך בקריה לדיפלומטים ונציגי האיחוד האירופי
"אין שום טעם בצעדים שיכולים להביא להסלמה". שר החוץ אשכנזי
(צילום: הדס פרוש)
שר הביטחון בני גנץ קיים אתמול בערב הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, מפקד פיקוד מרכז, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וגורמי ביטחון נוספים, והחליט לדרוש שלא לקיים את המצעד. גנץ אמר כי המצעד עלול לפגוע בתהליכים המדיניים שמתקיימים בתקופה האחרונה.
בדיון הערכת המצב עלו נקודות נוספות שצפויות להתנקז לשבוע הקרוב, בהן הדיון בבג"ץ על שייח ג'ראח שנקבע ליום רביעי, קידום המגעים על דרישת ארה"ב לקיים פסגה בקהיר בעניין הסדרה ארוכת טווח עם חמאס, וסוגיה רגישה נוספת שעל הפרק. בדיון עלה עוד כי המצעד ידרוש כוחות משטרה רבים לצורך אבטחתו וגורמי ביטחון שונים המליצו שלא לקיימו בעיתוי ובמתווה הנוכחי בעיר העתיקה.
מלשכתו נמסר כי "שר הביטחון הדגיש בפני כלל הגורמים את הצורך בהתאמת המתווים ובהתנהלות אחראית, ואמר כי על רקע מצבור האירועים הצפויים, יש חובה להתנהל ברגישות מדינית, ביטחונית ואזרחית".
4 צפייה בגלריה
סינוואר וכאמל
סינוואר וכאמל
חמאס איים על ישראל שלא לקיים את המצעד. מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר
(צילום: AFP)
גם הממשל האמריקני הפציר בימים האחרונים בישראל דרך מסרים שהועברו לירושלים להימנע מצעדים שילהיטו את הרוחות בירושלים, כמו גם לתת זמן למאמצי התיווך כדי להגיע לרגיעה כוללת וארוכת טווח ברצועת עזה. אותם מסרים הועברו גם לגנץ בביקורו בשבוע שעבר בוושינגטון, והאמריקנים ביקשו ממנו למנוע את ההתחממות בבירה.
אתמול פרסמו חמאס והג'יהאד האיסאלמי הודעות מאיימות שבהן הזהירו את ישראל מפני קיום מצעד הדגלים. "חמאס מזהיר את הכיבוש מניצול ירושלים כדרך לחמוק מהמשברים הפנימיים במדינה ומהכישלון בפתרון הבעיות הפוליטיות בה", מסר ארגון הטרור. בחמאס קראו לתושבי ירושלים ולערביי ישראל להגיע למסגד אל אקצה ביום חמישי כדי להיאבק ב"אכזריות של הציונים ובמזימות שלהם". הארגון גם קרא לתושבי הגדה המערבית להתעמת עם כוחות צה"ל.
בג'יהאד האסיאלמי מסרו ביחס לצעדת הדגלים: "אנחנו מתייחסים לקריאות הללו כפעולה עוינת נגד העם הפלסטיני והאדמה הפלסטינית. יש להגביר את הנוכחות ברחבת מתחם אל אקצה ולהתעמת נגד כל ניסיון לפרוץ אליו".