הקרבות בין הכוחות הארמניים לאזריים באזור נגורנו-קרבאך, המובלעת הארמנית באזרבייג'ן, נמשכו גם היום. שני הצדדים הצהירו שבכוונתם להמשיך להילחם, למרות קריאה בינלאומית גוברת להפסקת אש.
שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, הגיע לסבב שיחות באזרבייג'ן אחרי שרוסיה, ארה"ב וצרפת קראו אתמול להפסיק את הלחימה "ללא תנאים". המעצמות קראו לטורקיה, בעלת ברית של אזרבייג'ן, לנצל את השפעתה על האזרים כדי להחזיר את השקט לדרום הקווקז אחרי 10 ימים רצופים של קרבות שגבו את חייהם של יותר מ-260 בני אדם.

11 צפייה בגלריה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים בנגורנו-קרבאך. אין הפסקת אש באופק
(צילום: EPA)
הקרבות החלו ב-27 בספטמבר בשטח שהשליטה עליו נמצאת במחלוקת כבר עשרות שנים. שני הצדדים מאשימים זה את זה בחידוש הלחימה. הסבב האחרון הוא הקשה ביותר מאז הפסקת האש שסיימה את המלחמה ב-1994. למרות שהלחימה כבר גלשה מעבר לגבולות המובלעת הארמנית באזרבייג'ן, וגבתה חיים של אזרחים, הצדדים לא מוכנים לסכם על הפסקת אש.
שתי המדינות מסרו שהיום התקיימו קרבות בכמה חזיתות באזור, ומאשימות זו את זו בהפצצת אזורים אזרחיים. בימים האחרונים חלה הסלמה בלחימה כשערים גדולות באזור הופצצו – בהן סטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך, וגנג'ה, העיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן. אחרי כמה סבבים של הפצצות היום חזר השקט לסטפנקרט. לאור המתיחות באזור הרחובות היו ריקים כמעט לגמרי.

11 צפייה בגלריה
חיילים ארמנים ארמניה ירי לעבר כוחות צבא אזרבייג'ן בחזית באזור נגורנו קרבאך
חיילים ארמנים ארמניה ירי לעבר כוחות צבא אזרבייג'ן בחזית באזור נגורנו קרבאך
חיילים ארמנים יורים לעבר אזרבייג'ן
(צילום: EPA)
שר הבריאות של ארמניה, ארסן טורוסיאן, אמר לכתבים בסמוך לגבול שראה רקטה מתפוצצת בקרבת בית החולים הגדול בסטפנקרט. "אני לא שולל אפשרות שמדובר במתקפה מכוונת על מתקנים רפואיים – שזה פשע מלחמה".
משרד ההגנה האזרי טען היום שהבדלנים הארמנים בנגורנו-קרבאך ספגו אבדות רבות בשדה הקרב ונאלצו לסגת מהשטחים שכבשו. בהודעה האזרית נאמר שהכוחות האזריים השמידו מחסן תחמושת בסמוך לסטפנקרט, משגרי טילים וארטילריה.
11 צפייה בגלריה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
תקיפה בבית בסטפנקרט, הבירה של נגורנו-קרבאך
(צילום: gettyimages)
שני הצדדים דיווחו על 265 הרוגים מתחילת הלחימה – בהם 45 אזרחים. ההערכה היא שמניין הקורבנות בפועל גבוה בהרבה. רוב ההרוגים שעליהם ידוע כרגע הם בצד הארמני. הכוחות הארמניים דיווחו על 220 לוחמים בדלנים שנהרגו בקרבות על נגורנו-קרבאך. אזרבייג'ן לא מפרסמת כמה מלוחמיה נהרגו.
בביקור באזרבייג'ן אמר שר החוץ הטורקי צ'בושולו כי "כל העולם צריך להבין שזה לא יכול להימשך ככה". הוא ציין שניסיונות הפיוס הבינלאומיים לא השיגו תוצאות קונקרטיות כבר עשרות שנים - ושהפסקת אש לא מספיקה לפתרון הסכסוך בטווח הארוך. צ'בושולו נפגש עם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, שהודה לטורקיה על המאמצים "לשמור על היציבות באזור". אזרבייג'ן הודיעה שארמניה חייבת לקבוע לוח זמנים מוסדר לנסיגה מנגורנו-קרבאך והשטחים שבשליטתה באזרבייג'ן, ומעוניינת שטורקיה תהיה מעורבת במו"מ.
11 צפייה בגלריה
אזרבייג'ן התקפה על העיר גנג'ה לכאורה ירי מ ארמניה מלחמה נגורנו קרבאך
אזרבייג'ן התקפה על העיר גנג'ה לכאורה ירי מ ארמניה מלחמה נגורנו קרבאך
התקפה על העיר גנג'ה
(צילום: רויטרס)
ארמניה מסרה שהיא תנהל שיחות עם וושינגטון, פריז ומוסקבה על צעדים לקידום הפסקת אש. בסוף השבוע השמיע ראש הממשלה הארמני אמירות לוחמניות כשהציג את הסכסוך כמאבק אזורי והשווה את הקרבות למלחמה של ארצו עם טורקיה העותמנית בתחילת המאה ה-20. "כל אחד מאיתנו צריך להיות מוכן להקדיש את עצמו למטרה אחרת, ששמה הוא הניצחון", אמר ניקול פשיניאן.
רוסיה וצרפת מחו על הסיוע שמעניקה טורקיה לאזרבייג'ן, וזועמות עליה מכיוון שהיא שולחת שכירי חרב שמגיעים משטחה לנגורנו-קרבאך – במקום לקדם פתרון מדיני לסכסוך. טורקיה, יריבה היסטורית של ארמניה, הביעה תמיכה נחרצת בזכותה של אזרבייג'ן "לשחרר את השטחים שנכבשו מידיה".
11 צפייה בגלריה
נפל של רקטה ששיגרו כוחות אזרבייג'ן ב נגורנו קרבאך ב קרבות עם ארמניה
נפל של רקטה ששיגרו כוחות אזרבייג'ן ב נגורנו קרבאך ב קרבות עם ארמניה
נפל של רקטה ששיגרו כוחות אזרבייג'ן בקרבות
(צילום: רויטרס)
טורקיה דוחה את הטענות שהיא לוקחת חלק פעיל בלחימה ושולחת לוחמים זרים לאזור. היא ואזרבייג'ן טוענות מנגד שאזרחים ממוצא ארמני מגיעים ממדינות רבות באזור כדי לסייע לכוחות הארמניים.
נשיא סוריה בשאר אסד האשים היום את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באחריות להסלמה בנגורנו-קרבאך. שכירי החרב שלפי הדיווחים מגיעים מסוריה הם לוחמים בארגוני מורדים שנתמכים על ידי טורקיה, שמסייעת למורדים שנלחמים בכוחות אסד במלחמת האזרחים. "ארדואן הוא מחרחר המלחמה והיוזם העיקרי של הקרבות האחרונים בנגורנו-קרבאך בין אזרבייג'ן לארמניה", האשים אסד.
מי שמובילה את המאמצים להגיע להפסקת אש היא רוסיה, שלא רוצה לקחת חלק בלחימה ולערער את היציבות באזור הקווקז. לארמניה הנוצרית יש ברית צבאית עם רוסיה, אך למוסקבה יש קשרים טובים גם עם אזרבייג'ן המוסלמית. בקרמלין אמרו היום שחלה הסלמה בקרבות ושהלחימה חייבת להיפסק.
סרגיי נרישקין, ראש שירות ביון החוץ של רוסיה, אמר היום שהלחימה בין ארמניה לאזרבייג'ן על השליטה במובלעת הארמנית מביאה לאזור אלפי איסלאמיסטיים קיצוניים – שמהווים איום על רוסיה. נרישקין אמר שהסכסוך מושך לאזור "שכירי חרב ומחבלים מהמזרח התיכון". נרישקין ציין שלאזור מגיעים לוחמים מארגונים ג'יהאדיסטים סוריים – כולל מארגון חייאת תחריר א-שאם, שבעבר היה חלק מאל-קאעידה.
11 צפייה בגלריה
נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. שכירי חרב פרו-טורקים בשטח
(צילום: AP, shutterstock)
"אנחנו מדברים על מאות קיצוניים שכבר שם ועל אלפים נוספים שמקווים להרוויח כסף במלחמה החדשה בקרבאך", אמר נרישקין. הוא הביע חשש שדרום הקווקז יהפוך לקן טרור, ושמחבלים יגיעו ממנו למדינות באזור, כולל לרוסיה. נרישקין אמר שמלחמה חדשה באזור אינה מקובלת על מוסקבה. הוא מעריך שבמוקדם או במאוחר הצדדים הלוחמים ייכנעו ללחץ הבינלאומי ויסכימו לשבת בשולחן המו"מ.
יש לציין שגם איראן, שגובלת בשתי המדינות, עוקבת בדאגה אחרי הלחימה. בסוף השבוע היא הזהירה את הצדדים הלוחמים מזליגת ירי לשטחה, אחרי שפצצות מרגמה נפלו בכפרים איראניים לאורך הגבול עם ארמניה ואזרבייג'ן. נשיא איראן חסן רוחאני שוחח היום עם נשיא אזרבייג'ן אלייב, ואמר לו שאיראן מייחסת חשיבות רבה לשלום האזור.
חבל נגורנו-קרבאך, שרוב תושביו הם ארמנים אתניים נוצרים, הכריז על עצמאות מאזרבייג'ן בזמן קריסת ברית המועצות בראשית שנות התשעים. המלחמה בין הארמנים לאזרים על השליטה בנגורנו קרבאך פרצה ב-1991 והסתיימה ב-1994. במלחמה נהרגו כ-30,000 בני אדם. מאז הסכם הפסקת האש השיחות שהתקיימו לפתרון הסכסוך – בתיווך רוסיה, ארה"ב וצרפת – לא הובילו להתקדמות משמעותית.
לפי החוק הבינלאומי נגורנו-קרבאך שייכת לאזרבייג'ן, אך היא נשלטת על ידי הארמניים האתניים ונתמכת על ידי ממשלת ארמניה. אף מדינה לא מכירה בנגורנו-קרבאך כרפובליקה עצמאית. גם לא ארמניה.