ח"כ אסף זמיר, שהתפטר מתפקידו כשר בממשלה מטעם כחול לבן לפני כחודשיים, הצהיר הבוקר (ב') באולפן ynet כי אם תהיה פשרה בין הצדדים שתמנע בחירות "לא אהיה חלק ממנה". לדבריו, "אם מישהו יבוא עם משהו הזוי אז אני אתנגד לו ולא אהיה בקואליציה. הממשלה הזאת לא מתפקדת והדבר הנכון לצערי, לא לשמחתי, הוא לצאת לבחירות. אין לי ספק שבני גנץ לא יתפשר בעניין הזה ואנחנו נלך לבחירות בסופו של דבר".
הוא סייג את דבריו מיד אחרי ואמר כי "אני יודע שעד שהדברים הם לא סופיים אנחנו רואים לפעמים שינויים, כמו עם שאול מופז ה-2012", אך ציין: "אני חושב שכחול לבן וגם גנץ במפורש אמר - אנחנו לא נתפשר על ערכינו. הממשלה הזאת לא מתפקדת, אין ישיבות ממשלה, אין ועדת שרים לחקיקה, אין הסכמה על מינויי בכירים, אין תקציב שהיה אמור לעבור אחרי 100 ימים - גם ל-2020 וגם ל-2021".
3 צפייה בגלריה
אסף זמיר באולפן ynet
אסף זמיר באולפן ynet
"צריך להחליף את נתניהו, תהא זהות המחליף אשר תהא". זמיר באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אם נתניהו יחליט להעביר תקציב זה נהדר, אבל זה לא יקרה"
(צילום: יואב דודקביץ')
הוא הסביר כי אינו רואה היתכנות שמצידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תגיע הפשרה. "אם נתניהו קם מחר, מגלה את האור, מעביר תקציב - זה נהדר, אבל זה לא יקרה. לכן אף אחד לא יקבל פשרה", הבהיר. זמיר סירב להצהיר כי יתפטר מהכנסת במקרה של פשרה: "זה לא רלוונטי, אני חושב שהוכחתי שאני לא מפחד להתפטר. אני לא עוזב למפלגה אחרת, אך סיימתי להיות חלק מקואליציית נתניהו".
"אם אני ארגיש שהדרך לממש את ההשפעה שלי תהיה בהתפטרות מהכנסת זה הדבר שאני אעשה, ואם אני ארגיש שזה להיות אופוזיציה בתוך הקואליציה אז זה הדבר שאני אעשה".
"לראשונה בימין יש קבוצות שהאג'נדה שלהם היא החלפת נתניהו. זה כבר לא 'אירוע' של השמאל"
- אפשר להקים ממשלה אחרת בתוך הכנסת הנוכחית, ללא בחירות? "אני לא חושב שיש אפשרות כזאת, אני אומר את זה בצער". לדבריו, "הייתי תומך בזה לו היה. אין רוב בכנסת שיודע להתכנס מאחורי מועמד אחד ולהגיד אני שם את האינטרסים הפוליטיים בצד וממליכים אותו".
זמיר ציין כי לפי הסקרים האחרונים "אפשר יהיה להקים ממשלה אחרי הבחירות ללא בנימין נתניהו". על הקמת המפלגה בראשות גדעון סער אמר כי "בליכוד רואים שלראשונה, לא רק במרכז שמאל אלא גם בימין יש קבוצות שהאג'נדה שלהם היא להחליף את נתניהו, בתוך הימין. זה כבר לא 'אירוע' של השמאל, כבר אין לו את מי להאשים כלפי חוץ, לכן זאת הזדמנות אמיתית להחליף אותו".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער בנימין נתניהו
נפתלי בנט גדעון סער בנימין נתניהו
זמיר: "החלפת נתניהו? כבר לא 'אירוע' של השמאל"
(צילום: שאול גולן, אבי מועלם, יואב דודקביץ')
הוא חזר לחודשיו כשר התיירות: "אני ישבתי ארבעה חודשים בממשלת ישראל תחתיו, אני אומר לך שחייבים להחליף אותו תהא זהות המחליף אשר תהא. כל האנשים שטוענים לכתר להחלפה שלו לפחות, גם אם האידיאולוגיה שלהם תהיה שונה משלי, יהיו אנשים שיצליחו לנהל בצורה עניינית את רוב הדברים".
- גנץ צריך לקבל החלטה נטולת אגו ולהתאחד תחת מישהו? "אני לא נכנס לזה. בני גנץ הוא יושב ראש כחול לבן, כולם מאוחדים מאחוריו. אני מאמין שבני גנץ בבחירות הבאות צריך שוב לרוץ עם כחול לבן, אני לא יודע איפה נהיה בתוך הצרכים של הגוש. אנחנו הולכים לבחירות שהן בחירות אסטרטגיות, כולם צריכים להסתדר לפי היכולת להחליף את נתניהו".

"נתניהו משעבד את המדינה לצרכיו בציניות, עם להקת מעודדות"

הוא תקף את אופן קבלת ההחלטות של ראש הממשלה: "כשאין תקציב במדינת ישראל ואף אחד והמשרדים לא יכול לעבוד זה חוסר ענייניות. כשאתה לא ממנה פרקליט מדינה בגלל שאתה במשפט זה חוסר ענייניות. כשאתה לא ממנה מנכ"ל למשרד המשפטים זה חוסר ענייניות. כשבשנה אחת לא פוליטיקאים, כל בכירי משרד הבריאות ומשרד האוצר פורשים, זה הבעת חוסר אמון בתהליך קבלת ההחלטות".
זמיר טען: "אני לא ראיתי מעולם ראש ממשלה שמשעבד את צורכי המדינה לצרכיו האישיים בצורה כל כך גלויה, בצורה כל כך צינית עם להקת מעודדות שמחפה על זה ומאפשרת לו בשעת משבר. בשגרה המדינה חזקה והיא יכולה להתגבר, אבל בתקופה שממש צריך לקבל החלטות נורא קשות הוא לא מצליח לקבל אפילו החלטה קלה".
שר התיירות לשעבר התכוון בדבריו למניעת הסגר הלילי בחנוכה בשל התעקשות כחול לבן: "הרי מה אמר הסגר הלילי? אני לא יודע לאכוף בנקודות אדומות כי יש לי קושי פוליטי, ויש חוסר רצון לשתף פעולה עם הממשלה, ולכן אני אעשה עונש קולקטיבי. טוב שזה סוכל".