טעות מביכה, או חשיפה לא-מכוונת? רשת CNN דיווחה הלילה (בין ראשון לשני) כי שלושה שמות הוסרו "באופן מסתורי" מדו"ח המודיעין האמריקני שאותו חשף בסוף השבוע ממשל ביידן, ואשר הטיל את האחריות על רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י על יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן.
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן, ג'מאל חשוקג'י, ג'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן, ג'מאל חשוקג'י, ג'ו ביידן
בן סלמאן, חשוקג'י וביידן. סנקציות על בכירים בריאד, לא על יורש העצר
(צילום: AP, AFP)

על פי רשת החדשות האמריקנית, הסרת השמות של המעורבים ברצח מבקר המשטר בריאד נעשתה רק כמה שעות לאחר שהדו"ח כבר פורסם באתר משרד המודיעין הלאומי. הלינק לגרסה הראשונה שלו הפך ל"מת", וללא כל הודעה על כך הוא הוחלף בקישור לגרסה מעודכנת שבה צומצמה רשימת המעורבים ברצח – באופן ישיר או עקיף – מ-21 ל-18.
בדיווח הודגשה העובדה ששלושת השמות שהוסרו מעולם לא הוזכרו כמעורבים בפרשה, אך במשרד לביטחון לאומי טענו כי הכללתם נעשתה בטעות. "שמנו מסמך מתוקן באתר בגלל שהמקורי כלל בטעות שלושה שמות שלא היו צריכים להיכלל בו", אמר דובר מטעם הסוכנות הממשלתית. גורם בכיר בממשל טען בפני CNN כי הדו"ח שנחשף ביום שישי לא כלל אף מידע חדש, וכי המחוקקים בקונגרס כבר תודרכו לגביו "לפני יותר משנה".
אחד השמות שהוסרו הוא זה של עבדאללה מוחמד אל-חורייני. לפי גורם המעורה באופן פעילות המודיעין הסעודי, מדובר באחיו של הגנרל עבד אל-עזיז מוחמד אל-חורייני, שעומד בראש ארגון בשם "נשיאות הביטחון המדינתי", גוף רב-עוצמה בסעודיה שמפקח על פעילותן של כמה סוכנויות מודיעין. לפי דיווחים סעודיים עבדאללה, האח שמוזכר בדו"ח, משמש כיועץ ליו"ר סוכנות העוסקת במאבק בטרור. זהותם של שני הגורמים האחרים ששמותיהם הוסרו מהדו"ח, יאסר חאלד א-סלאם ואיבראהים א-סלים, לא ברורה לפי שעה.

בדו"ח, נזכיר, מאשים המודיעין האמריקני את יורש העצר מוחמד בן סלמאן – הנחשב לשליט בפועל של הממלכה – באישור מבצע "ללכידתו או הריגתו" של חשוקג'י, שבדו"ח נטען כי בן סלמאן חשש ממנו, לאור הביקורת שזה השמיע כלפי מדיניותו ומשפחת המלוכה.
חשוקג'י, נזכיר, נמנה בעבר עם נאמני בית המלוכה הסעודי, אבל בעשור שעבר עזב לארה"ב והפך למבקר חריף של השליטים בריאד. באוקטובר 2018 הוא פותה לבקר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, אבל אחרי שנכנס אליה – מעולם לא יצא.
תחילה טענה סעודיה כי היא אינה יודעת היכן הוא, אבל בהמשך הודתה כי הוא נרצח בתוך הקונסוליה על-ידי אנשיה. היא טענה כי מדובר היה במצע "סורר" ללכידתו שהסתבך. סעודיה עצרה במסגרת חקירה שניהלה 21 בני אדם ופיטרה חמישה בכירים בממשל שלה, בהם גם אחד מיועציו של בן סלמאן. שלושה נשלחו לכלא ועוד חמישה נידונו למוות, אולם בשנה שעברה עונשם הומתק ל-20 שנות מאסר לאחר שבניו של חשוקג'י "סלחו" להם.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
ידידות עמוקה ועסקאות נשק. טראמפ ובן סלמאן
(צילום: רויטרס)
הרצח של חשוקג'י עורר זעם עולמי כלפי סעודיה, גם בקרב בעלות בריתה במערב, והוליד קריאות לסנקציות על ריאד, אולם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ דחה את הקריאות הללו והמשיך לשמור על קשר ידידותי למדי עם בן סלמאן, תוך שהוא מדגיש את חשיבותה האסטרטגית של הברית בין ארה"ב לבעלת בריתה המזרח-תיכונית והתגאה בעסקאות נשק ענקיות שחתמו שני הצדדים. טראמפ סירב במשך זמן רב לפרסם את הדו"ח שכעת נחשף.

סנקציות, לא על בן סלמאן: "הכללים השתנו"

הנשיא החדש ג'ו ביידן הבהיר מצדו, עוד בתקופת קמפיין הבחירות, שבכוונתו לשנות דרמטית את יחס ארה"ב לסעודיה, וזמן קצר לאחר השבעתו הודיע על הקפאת עסקאות נשק עמה ועל סיום התמיכה האמריקנית במערכה הצבאית הסעודית נגד החות'ים בתימן.
ביידן התעכב במשך כחודש שלם עם שיחת הטלפון הראשונה שלו עם ההנהגה בריאד, וגם כאשר עשה זאת הוא התקשר במופגן למלך סלמאן ולא לבנו, אף שבן סלמאן נחשב כאמור למנהיג דה-פקטו. ביידן סיפר בהמשך כי בשיחה עם המלך "הבהרתי לו שהכללים השתנו. אמרתי לו שאנחנו מתכוונים לראות בסעודים אחראים להפרת זכויות אדם".
4 צפייה בגלריה
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז בועידת הליגה הערבית בטוניז
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז בועידת הליגה הערבית בטוניז
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז. ביידן הבהיר לו: "הכללים השתנו"
(צילום: AP)
מיד לאחר פרסום הדו"ח ממשל ביידן הכריז על שורה של סנקציות נגד גורמים בריאד, וכן על איסור כניסה לארה"ב של 76 סעודים ששמותיהם לא פורטו – אולם השם המרכזי שמופיע בדו"ח, זה של יורש העצר, נגרע מרשימת הסנקציות. בכירים אמריקנים אמרו לתקשורת בארה"ב כי ביידן החליט שלא להעניש אותו מחשש שכל סנקציה אישית נגדו תפגע משמעותית במערכת היחסים של ארה"ב עם אחת מבעלות בריתה החשובות במזרח התיכון. במהלך סוף השבוע הבטיח ביידן כי כבר היום יודיע ממשלו על צעדים נוספים בנוגע לסעודיה, אולם אנשיו הנמיכו בהמשך ציפיות והבהירו כי היום יוכרזו רק פרטים נוספים על ההכרזות שכבר נעשו ביום שישי.

זעם בסעודיה: "אפשר לקנות נשק מרוסיה וסין"

ההחלטה שלא להעניש אישית את בן סלמאן עוררה ביקורת מצד גורמים מסוימים במפלגה הדמוקרטית, ובמהלך סוף השבוע ניסו בממשל ביידן להצדיק את ההחלטה. "מבחינה היסטורית, ואפילו בהיסטוריה היותר מאוחרת – ממשלים דמוקרטיים ורפובליקניים לא הטילו סנקציות על מנהיגים של מדינות זרות שעמן יש לנו יחסים דיפלומטיים, ואפילו כאלו שאין לנו יחסים דיפלומטיים עמן", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי בראיון אתמול ל-CNN. "אנחנו מאמינים שיש דרכים אפקטיביות יותר להבטיח שדבר שכזה לא ייקרה שוב".
בסעודיה, שכבר דחתה בעבר את ההאשמות נגד בן סלמאן, דחו בתוקף את מסקנות הדו"ח. בהודעה שפרסמה ריאד בסוף השבוע נאמר כי מדובר בהתערבות בענייניה הפנימיים, וכי הדו"ח כולל מסקנות "פוגעניות ושגויות". כמה מבעלות בריתה של סעודיה במפרץ נחלצו לעזרתה, ובאיחוד האמירויות מסרו בשבת כי הם "מביעים ביטחון ותמיכה בפסיקות של מערכת המשפט הסעודית".
4 צפייה בגלריה
מטוס מטוסי קרב סעודיים של סעודיה מסוג F-15 SA לצד מפציץ אמריקני מסוג B-52
מטוס מטוסי קרב סעודיים של סעודיה מסוג F-15 SA לצד מפציץ אמריקני מסוג B-52
מטוסי קרב סעודיים לצד מפציץ אמריקני, במטס הרתעה נגד איראן בינואר. ריאד תיאלץ לפנות לסין או לרוסיה?
(צילום: AFP PHOTO /US AIR FORCE/ROSLYN WARD/HANDOUT)
בתקשורת הסעודית התגובות למהלכים האחרונים בארה"ב – בכללם דיווח על כך שהממשל שוקל להקפיא עסקאות נשק נוספות עם סעודיה – היו זועמות. "לאמריקה אין זכות להתנהג בבריונות כלפי בעלת ברית אסטרטגית, וזה לא באינטרס שלה לתת לחילוקי דעות פנימיים בקרבה לפגוע באינטרסים האזוריים שלה ושל בעלות בריתה", כתב הפרשן חאלד אל-מליק בעיתון "אל-ג'זירה". במאמרו הזהיר אל-מליק כי ייתכן שסעודיה תפנה ליריבותיה של ארה"ב, סין או רוסיה, לרכישת מערכות נשק. "אבל הממלכה מעדיפה את אמריקה בגלל הקשרים ההיסטוריים והאסטרטגיים והיעדים המשותפים", הוא הדגיש, בהתייחסות לאיראן – יריבתה המושבעת של סעודיה.
פרשן נוסף, עבדאללה אל-עותייבי שכותב לעיתון הסעודי "א-שארק אל-אווסאט" היוצא לאור בלונדון, כתב כי סעודיה "אינה רפובליקת בננות שאפשר לטלטל באיומים". הוא הוסיף כי אף שהממלכה מעוניינת בחיזוק "קשריה העמוקים" עם ארה"ב, היא לא מוכנה לעשות זאת על חשבון ריבונותה: "מערכת המשפט וההחלטות שלנו הן קו אדום".