2 צפייה בגלריה
איראן ספינה מכלית בדרך ל ונצואלה נפט
איראן ספינה מכלית בדרך ל ונצואלה נפט
מכליות איראניות. ארכיון
(צילום: AP)
באיראן גובר החשד שישראל נושאת באחריות לתקיפה של ספינת המטען "שארה קורד" בים התיכון לפני שלושה ימים. סוכנות הידיעות "נור ניוז", המקורבת למשטר האייתוללות, דיווחה מפי גורם בצוות החקירה האיראני כי לפי המיקום של הספינה והנזק שנגרם לה, פעולה ישראלית היא אחת מהאפשרויות המובילות של החוקרים.
כמו כן, דובר במשרד החוץ האיראני ציין כי מדובר בתקיפה שבוצעה בניגוד לחוק הבינלאומי, וכי בטהרן פועלים כדי לעלות על זהותם של האחראים לנזק. בחברת הספנות הלאומית של איראן (IRISL) כינו את התקרית "פיגוע טרור". דובר החברה ציין כי הספינה, שהייתה בדרכה לאירופה, ניזוקה קלות ולא היו נפגעים בסיפון, ובכוונת החברה לפעול דרך גופים בינלאומיים כדי לגלות את התוקפים.
הדיווח על התקיפה של הספינה האיראנית מגיע כשברקע גם איראן עצמה מואשמת באחריות לשורה של מתקפות נגד מכליות וכלי שיט באזור המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן. האחרונה שבהן התרחשה בחודש שעבר, אז פיצוץ פגע במכלית "הליוס ריי" שבבעלותו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר. גם במקרה הזה הספינה לא טבעה ואיש לא נפגע. בישראל האשימו ישירות את איראן באחריות לפיצוץ הזה - האשמה שאותה טהרן הכחישה נמרצות, והעלו את האפשרות שהוא בוצע בעזרת חיבור מוקשים לדופן הספינה.
2 צפייה בגלריה
ספינת Helios Ray
ספינת Helios Ray
הספינה של איש העסקים הישראלי שנפגעה במפרץ עומאן
(צילום: רויטרס)
ביום חמישי דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל תקפה משנת 2019 לפחות 12 ספינות שהיו בדרכן לסוריה ונשאו ברובן נפט איראני. המידע נמסר לעיתון מפי גורמים בארצות הברית ובמזרח התיכון. פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מעריך כי קיימת סבירות שהפגיעה ב"שארה קורד" האיראנית לפני יומיים בים התיכון הייתה פעולת תגמול על הפגיעה בספינת המטען בבעלות ישראלית במפרץ עומאן. הספינה נפגעה בדיוק באותה צורה כמו "הליוס ריי", וגם שם הנזק היה קטן ומדוד.
לפי הדיווח האמריקני, ישראל השתמשה בין היתר במוקשים ימיים כדי לתקוף בים סוף ובאזורים אחרים כלי שיט איראניים או כאלה שנשאו מטען איראני, בעת שהיו בדרכם לסוריה. לפי גורמים אמריקניים, חלק מהתקיפות הימיות נועדו לפגוע במאמצים האיראניים להעביר כלי נשק לאזור ואחרות נעשו מחשש שהנפט מממן את הטרור נגד ישראל. המתקפות על המכליות שנושאות נפט איראני לא נחשפו עד עתה. גורמים איראניים דיווחו על מתקפות אחרות בעבר ואמרו כי הם חושדים במעורבות ישראלית.