2 צפייה בגלריה
איראן ספינה מכלית בדרך ל ונצואלה נפט
איראן ספינה מכלית בדרך ל ונצואלה נפט
מכליות נפט איראניות. ארכיון
(צילום: AP)
איראן הודיעה היום (שישי) כי ספינת מטען שלה ניזוקה לאחר שהותקפה בים התיכון. על פי סוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז", המקורבת למשטר האייתוללות, התקיפה התרחשה ביום רביעי האחרון.
דובר חברת הספנות הלאומית של איראן (IRISL), עלי ריאסי, כינה את התקרית "פיגוע טרור". לדבריו, "הספינה ניזוקה קלות מעצם שהתפוצץ. לא היו נפגעים על הסיפון".
עוד נטען כי הספינה, "שארה קורד", הייתה בדרכה לאירופה בעת התקרית. "נפעל דרך המוסדות הבינלאומיים כדי לגלות מי אחראי למתקפה", הוסיף ריאסי. גורמים בישראל נשאלו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס אם ישראל מעורבת בתקרית - אך לא מסרו תגובה.
2 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לספינה
הנזק שנגרם לספינה
איראן מואשמת. הספינה בבעלות ישראלית שנפגעה במפרץ עומאן
(צילום: Aurora Intel)
הדיווח על התקיפה של הספינה האיראנית מגיע כשברקע גם איראן עצמה מואשמת באחריות לשורה של מתקפות נגד מכליות וכלי שיט באזור המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן. האחרונה שבהן התרחשה בחודש שעבר, אז פיצוץ פגע במכלית "הליוס ריי" שבבעלותו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר.
גם במקרה הזה הספינה לא טבעה ואיש לא נפגע. בישראל האשימו ישירות את איראן באחריות לפיצוץ הזה - האשמה שאותה טהרן הכחישה נמרצות, והעלו את האפשרות שהוא בוצע בעזרת חיבור מוקשים לדופן הספינה.
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מעריך כי קיימת סבירות שהפגיעה ב"שארה קורד" האיראנית לפני יומיים בים התיכון הייתה פעולת תגמול על הפגיעה בספינת המטען בבעלות ישראלית במפרץ עומאן. הספינה נפגעה בדיוק באותה צורה כמו "הליוס ריי", וגם שם הנזק היה קטן ומדוד.
בתוך כך, אמש דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל תקפה משנת 2019 לפחות 12 ספינות שהיו בדרכן לסוריה ונשאו ברובן נפט איראני. המידע נמסר לעיתון מפי גורמים בארצות הברית ובמזרח התיכון. כל זאת, על רקע אסון הזפת שהשרה גילה גמליאל כינתה אותו "טרור סביבתי איראני", והפגיעה בספינה בבעלות ישראלית, לא הרחק מחופי איראן.

לפי הדיווח, ישראל השתמשה בין היתר במוקשים ימיים כדי לתקוף בים סוף ובאזורים אחרים כלי שיט איראניים או כאלה שנשאו מטען איראני, בעת שהיו בדרכם לסוריה. לפי גורמים אמריקניים, חלק מהתקיפות הימיות נועדו לפגוע במאמצים האיראניים להעביר כלי נשק לאזור ואחרות נעשו מחשש שהנפט מממן את הטרור נגד ישראל.
המתקפות על המכליות שנושאות נפט איראני לא נחשפו עד עתה. גורמים איראניים דיווחו על מתקפות אחרות בעבר ואמרו כי הם חושדים במעורבות ישראלית. איראן ממשיכה לסחור בנפט עם סוריה ולהעביר אליה מיליוני חביות נפט, על אף הסנקציות האמריקניות נגדה והסנקציות הבינלאומיות נגד סוריה.
בין היתר, הדיווח ייחס לישראל שלוש תקיפות ימיות בשנת 2019. בשנה שעברה היו לכאורה שש תקיפות ימיות. היום ערוץ טלגרם המקורב לצי האיראני פרסם תמונות שמראות לכאורה ספינה איראנית עולה באש ליד הנמל הסורי לטקיה. לפי הטענות, הספינה הותקפה בטילים - אך מהימנות מידע זה אינה ברורה.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי אף ספינה לא הוטבעה בתקיפות שיוחסו לישראל, אבל שתיים נאלצו לחזור לנמל באיראן, ובכולן נדחתה העברת המשלוח לסוריה. גורם המעורה בנושא אמר כי בתקופת ממשל טראמפ גורמים אמריקניים סיפקו סיוע בשתיקה לתקיפות.
בעבר אמרו בארצות הברית כי המכליות שנושאות נפט לסוריה נמצאות באחריות של בכירים ממשמרות המהפכה. לפי מסמכים שהובאו בפני בית המשפט, מטרת הפעולות האיראניות היא לעקוף את הסנקציות המוטלות הן על האיראנים והן על הסורים, ולממן את משמרות המהפכה. מכליות אלו נושאות לעתים נפט בשווי מאות מיליונים.
לא פעם, הקפטנים של אותן ספינות מכריזים על יעדים שקריים, משתמשים במכליות ישנות כדי לא להתגלות ואף מעבירים נפט מספינה לספינה בים כדי שלא יאותרו. כך אמרו גורמי צבא במזרח התיכון, בציטוטים שמזכירים מאוד את התחקיר שהתבצע בארץ לאחר אסון הזפת, שבו אמרו במשרד להגנת הסביבה כי קיימת סבירות גבוהה שהנפט נשפך ממכלית איראנית שהייתה בדרכה לסוריה.
גם ב-2019, אז נטען לפי הדיווח הערב שישראל החלה במתקפות לכאורה נגד המכליות האיראניות, התרחשה סדרה של פיצוצים "מסתוריים" באזור המפרץ, שמהם נפגעו כמה מכליות נפט - בהן שתי מכליות סעודיות. איראן הכחישה שהייתה מעורבת במתקפות הללו, אך צבא ארה"ב טען שהיא אחראית ובאחד המקרים אף פרסם תיעוד שבו נראים אנשי משמרות המהפכה מסירים מוקש שלא התפוצץ מדופן של מכלית.