2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
מרבית הפלסטינים תומכים בהדחתו. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
המכון הפלסטיני למדיניות וסקרים פרסם היום (שלישי) את תוצאות הסקר הרבעוני שלו, שנערך אחרי חידוש התיאום הביטחוני בין הרשות הפלסטינית לישראל, וממנו עולה תמיכה משמעותית במהלך בקרב הציבור הפלסטיני בגדה המערבית וברצועת עזה.
על פי הסקר שערך המכון של הסוקר ד"ר חליל שקאקי, 44% מהנשאלים הביעו תמיכה בחידוש התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל, לעומת 53% שהתנגדו לכך. אמנם רוב הנשאלים הביעו התנגדות, אולם אחוז התומכים במהלך גבוה מאוד בהינתן העובדה שמדובר באחת הסוגיות הרגישות והנפיצות ביותר בחברה הפלסטינית. בקרב הפלסטינים המתגוררים בגדה המערבית יש רוב של 54% התומך בתיאום עם ישראל.

כאשר נשאלו אם הם מסכימים לעצירת התיאום הביטחוני גם אם הדבר יגרור את עצירת העברת כספי המסים, 38% השיבו כי הם מתנגדים לעצירת התיאום הביטחוני בתנאים כאלו. זאת לעומת 41% שהביעו תמיכה בכך. גם כאן מדובר בתמיכה לא מבוטלת בהמשך התיאום עם ישראל.
על רקע משבר הקורונה והתפשטות המגפה ברשות הפלסטינית, 60% הביעו סיפוק מחידוש התיאום בנושאים רפואיים בין ישראל לרשות הפלסטינית. זאת לאור הציפייה ברשות הפלסטינית כי ישראל תסייע באספקת והעברת חיסונים לנגיף.
60% מהנשאלים מאמינים כי הרשות הפלסטינית שילמה מחיר כבד יותר מישראל על עצירת התיאום האזרחי והביטחוני. 53% סבורים כי ישראל יצאה עם ידה על העליונה ממשבר הפסקת התיאום.
2 צפייה בגלריה
שוטרים פלסטינים
שוטרים פלסטינים
על רקע משבר הקורונה: שביעות רצון מחידוש שיתוף הפעולה הרפואי עם ישראל. שוטרים פלסטינים בחברון
(צילום: EPA)
הסיבה המקורית לניתוק התיאום היה תוכניתה של ישראל לספח חלקים מבקעת הירדן, שנגנזה לפי שעה. עם זאת 87% מהנשאלים סבורים כי ישראל לא נטשה את התוכנית לסיפוח חלקים מהבקעה.
באשר לסוגיות מדיניות, 58% מהנשאלים סבורים כי החלפת הממשל בארה"ב תוביל לשיפור יחסי הרשות הפלסטינית עם וושינגטון. שני שליש מהנשאלים סבורים כי ארה"ב תחזיר את סיוע החוץ שלה לרשות הפלסטינית, שהופסק בימי ממשל טראמפ. מרבית הנשאלים גם הביעו תמיכה בהשבת הדיאלוג עם הממשל האמריקני החדש.
באשר לתהליך השלום עם ישראל, שיעור התמיכה בפתרון שתי המדינות עדיין נמצא בירידה מתמדת. רק 40% מהנשאלים הביעו תמיכה בפתרון שתי המדינות. 75% אמרו כי הם לא מאמינים שמדינה פלסטינית תקום בחמש השנים הקרובות.
בכל הנוגע לשלטון הקיים, שני שליש מהנשאלים דורשים את התפטרותו של אבו מאזן מתפקידו כיו"ר הרשות. הפת"ח עדיין מוביל באחוזי התמיכה בגדה המערבית, לעומת תמיכה גדולה יותר בחמאס ברצועת עזה. נתונים אלו נותרים יציבים כבר תקופה ארוכה.