ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) העומד גם בראשות ועדת הכנסת אמר היום (ד') בריאיון לאולפן ynet: "סגר הוא לא תוכנית עבודה, הוא חשוב ברגעים מסוימים אבל צריך לדעת איך יוצאים ממנו ומה קורה ביום שאחרי". זאת על רקע כינוסה הצפוי של הממשלה היום לדון בהארכת הסגר מעבר ליום שישי ובתוכנית היציאה ממנו.
גינזבורג הגיב לדבריו של יו"ר הכנסת יריב לוין, שאמר קודם במשדר כי "כחול לבן מחכים לראות מה רה"מ רוצה ואז עושים את ההפך", וטען: "זאת לא הטקטיקה, לכל אורך הדרך אנחנו נוהגים באחריות וממלכתיות. אם לא היינו דורשים לכנס ישיבת ממשלה בנושא היציאה מהסגר, עד היום לא היו דנים בכך". עוד הוא אמר כי "החנויות פתוחות, הציבור ברחובות, אין הגבלה בפועל על יציאה למרחק של יותר מקילומטר. לכן צריך לבטל את זה".
2 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג בריאיון אולפן
איתן גינזבורג בריאיון אולפן
"לדעתי משרד הבריאות עדיין לא הגיש תוכנית יציאה". ח"כ איתן גינזבורג
(צילום: ירון ברנר)
- במקום להקשיב למה שאומרים גורמים במשרד הבריאות, הבאתם מומחים מטעמכם שאומרים 'לפתוח הכול', בלי להתחשב במצב בתי החולים. "הצוות הזה לא 'פתאום', הוא עובד איתנו מיום כניסתנו לממשלה. רה"מ מכיר אותו ומתייחס אליו ברצינות. פרופ' ערן סגל עומד בראש הצוות הזה, אין חולק על המומחיות והרצינות שלו, גם הממשלה מסתמכת על הנתונים שלו. עד היום הם נראו מדויקים".
- פרופ' סגל מתראיין פה בקביעות, השבוע אמר כאן שצריך לפתוח באופן זהיר מאוד, ממש לא את הכול. "זה מה שאנחנו אומרים, תקשיבו למילים. כחול לבן לא אומרת שצריך לפתוח הכול, מעולם לא אמרנו את זה. אנחנו כן אומרים שנדרשת פתיחה זהירה. גם פרופ' אש אמר את זה אתמול. אנחנו מדברים על חזרה זהירה, אחד על אחד, חנויות מסחר ברחוב, אנשים שיעבדו לפי תו סגול. למה משפחה גרעינית לא יכולה לנסוע לצימר? הגבלת הקילומטר רלוונטית? תגידו את האמת".
- אנשים מקשיבים למה שהמנהיגים שלהם אומרים, אם יוכרז שהסגר לא קיים סופית הם ייפגשו בבתים סגורים, ייווצרו התקהלויות. אם נצא מההגבלות ביום שישי או ביום ראשון, זו לא השאלה העקרונית. צריך לחשוב על פתיחה מבוקרת, מדידה, לפי מתווה החינוך. לדעתי במשרד הבריאות עד היום לא הגישו תוכנית יציאה. כל סיפור הסגר הוא לא תוכנית עבודה אלא פתרון למצב קיצון. תארו לכם מצב שבו נתון של יותר מ-1,100 חולים קשים יימשך עוד שלושה חודשים - אז נישאר עד אז בסגר? זה בלתי אפשרי. לצד העניין הבריאותי יש פה גם סיפור כלכלי. עסקים קורסים , לאנשים אין מה לאכול, קשה להישאר בבית מבחינה נפשית. אנחנו חייבים להתייחס לדברים האלה. לכן צריך להשאיר מגבלות, לפתוח בצורה מבוקרת ומדודה, לא מהירה, אבל לאפשר לאנשים לחיות לצד הקורונה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ והלוויה בירושלים
בנימין נתניהו בני גנץ והלוויה בירושלים
"נתניהו נכנע לסיעות החרדיות"
(צילום: רויטרס, הדר יואביאן, רועי עידן)
- ייתכן שאתם חוששים שאיזשהו סיפור אישי-פוליטי מנהל את המערכה? לכן הזדעקתם פתאום והתחלתם להציב תנאים? "ממש לא. מיום כניסתנו לממשלה התעקשנו על הקמת קבינט הקורונה, על הקמת מפקדת אלון, על חיסונים לצוותי ההוראה וגם לבני 16-18".
- לא דרשתם למשל לסגור את נתב"ג, אולי המהלך הכי קריטי במצב הזה. "לא הכול עשינו, אנחנו חצי מהממשלה הזאת. אנחנו מעלים הרבה נושאים והדיון שיתקיים היום בממשלה לא היה קורה אלמלא דרישת כחול לבן. החוק של סגירת מוסדות חינוך לא היה עובר ללא המאבק שלנו, רה"מ ויו"ר הכנסת תקעו את זה חודשיים בכנסת".
- יש לך נתונים שלפיהם משהו השתנה? "נתנו סמכויות שלא היו קיימות, למשטרה, למשרד הבריאות ולרשויות מקומיות לסגור מוסדות חינוך שנפתחים. אני לא יודע מה המצב שם, גם העלו קנסות, הם היו פחות חשובים בהקשר הזה מבחינתנו. לפתוח מוסדות חינוך כשאסור - זה בלתי נתפס".

- בנט אומר שהוא מזהה שהחרדים הפכו להיות בעלי הבית והם מנהלים את הסיפור. גם אתה מרגיש את זה? "אי אפשר להתעלם מכך שכשהביאו את תוכנית הרמזור וכולם תמכו ברעיון, מי שטרפד זאת היו הסיעות החרדיות, ועדת חוקה. הייתי שם בדיונים, אני זוכר את זה. מי שהתעקש לא לאפשר את חוק סגירת מוסדות חינוך ותלמודי תורה היו הסיעות החרדיות, ומי שנכנע לכך היה נתניהו. כשהיום מדברים על מושגים של רמזור, ערים ירוקות וערים אדומות, מי שמתנגד לכך הוא שר הבריאות יולי אדלשטיין ורה"מ בנימין נתניהו. אי אפשר להתעלם מכך שהסיעות החרדיות מתוות דרך שמתאימה לאורח החיים שלהן".
- אז כולנו בעצם חיים את המתווה של הסיעות החרדיות? גם בתל אביב, כפר סבא ורעננה? "התחלואה הגבוהה ביותר היא באותן ערים אדומות, ברובן במגזר החרדי והערבי. צריך להגיד את האמת ולא לעצום עיניים. צריך לקחת אחריות, אחריות הממשלה היא על כל המדינה. אנחנו נאבקים שדברים ייעשו בצורה מושכלת, על בסיס נתונים ולא על בסיס שיקולים פוליטיים".


- חיים ביבס הציע שיהיה מודל חדש לפתיחה, לפי מדד החיסונים באותה עיר. אתם תומכים בזה? "אני לא חבר בממשלה אבל אני חושב שיש בזה הרבה שכל, וגם שצריך לתת הרבה סמכויות לראשי הערים כדי לנהל את הקורונה. הם הוכיחו את היעילות שלהם יותר מהממשלה. אני לא חושב שדין מצפה רמון שיש בה מעט מאומתים הוא כדין תל אביב או בני ברק. גם בנושא החינוך צריך לראות את מתווה משרד הבריאות, להתייחס לפקטור החדש של המחוסנים. הנושא הזה לא עלה בממשלה, בשיח האחרון שם התייחסו לסגר כאילו שאין חיסונים, כאילו שאין מיליוני אנשים שחוסנו".
- אנשים שפרשו מדברים על אחריות כלפי הגוש, מה מעכב אתכם מלהחליט לפרוש ולא לסכן קולות? אתם באזור הארבעה מנדטים, זה יכול גם לרדת. "זה יכול גם לעלות. מערכת הבחירות נפתחת היום למעשה, משום שכעת מוגשות הרשימות. כשהן יוגשו יתחיל המשחק הפוליטי האמיתי, אני מאמין שכחול לבן תתחזק, אנחנו רואים יציבות במקום שלנו".
- אם לא, אתם תגלו אחריות כלפי המחנה ותפרשו? "אני מאמין שבסופו של דבר הציבור מבין את האחריות שלנו בממשלה. אנחנו שומרים על משרדים מאוד חשובים לדמוקרטיה, לתרבות, לביטחון ולחוץ. נהגנו באחריות לאורך כל הדרך".
- אתה מתחייב שלא תבזבזו קולות חשובים למחנה? "גנץ הודיע שמתמודדים עד הסוף. אלה עדיין 200 אלף אנשים שמאמינים בדרך כחול לבן, היחידים שיגידו לנו אם לעזוב או לא הם הציבור עצמו".
- אם לקראת הבחירות עדיין תעמדו על ארבעה מנדטים בסקרים, תמשיכו במרוץ? "אי אפשר לחזות בפוליטיקה מה יקרה עד הסוף. הדברים נגמרים כשהם נגמרים, לא ניתן לנחש היום מה יקרה בליל הבחירות כמו שאי אפשר להגיד איך תקום הממשלה הבאה. אנחנו מתמודדים כי אנחנו מובילים דרך - חשובה, ממלכתית ואחראית, של יושר מול תחמנות של הליכוד ורה"מ ששיקר לנו ולציבור כולו כשאמר שהוא רוצה אחדות ו'צו השעה', אבל עשה כל טריק ושטיק כדי לפנצ'ר את הממשלה הזאת ולא להעביר תקציב בתקופה הכי קשה של המדינה. נמשיך קדימה עד שהציבור יגיד לנו 'די'".
- יצא לך לדבר לאחרונה עם ניסנקורן? "כן, שוחחנו, אנחנו חברים. הוא החליט לקחת פסק זמן מהפוליטיקה ואני מכבד אותו. הוא תרם תרומה גדולה לשמירת הדמוקרטיה, תארו לכם מה היה קורה אם כל התיקים היו נתפסים בידי הליכוד? משפטים, תרבות, רווחה".
- כל מי שהיה בממשלה בדרך הביתה, אתם מגרדים את אחוז החסימה. אולי זה הזמן להגיד 'סליחה טעינו'? "בני גנץ אמר בקולו, 'טעינו כשהאמנו לנתניהו', ובוודאי שעשינו טעויות בדרך ואנחנו לומדים מהן. מה שאי אפשר לקחת מאיתנו זה את מידת האחריות שגילינו, גם כששילמנו מחיר פוליטי כבד".
- הרבה אנשים שיצאו מכחול לבן הסתדרו במקומות אחרים, אתה החלטת להישאר עד הסוף. שלם עם זה? "שלם לחלוטין עם ההחלטה הזאת. התייצבתי מאחורי גנץ שהזמין אותי להצטרף לכחול לבן, ויש ערכים שנקראים חברות וערבות הדדית. אדם נמדד דווקא ברגעים הקשים. אני מאמין בדרך הממלכתית של מפלגת המרכז שלנו, ומאמין שנהיה גם בכנסת הבאה ונראה לציבור כמה אנחנו משמעותיים".