ברקע העימותים בקואליציה סביב שאלת פתיחת המסחר, המשך פתיחת הלימודים ולקראת כינוס קבינט הקורונה ב-16:00, נשא אחר הצהריים (יום ב') יו"ר כחול לבן השר בני גנץ דברים בפתח ישיבת הסיעה. הוא אמר: "אם נתניהו לא יתעשת - הכנסת תתפזר".
3 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
"הנחיתי את ח"כ איתן גינזבורג לרכז את כל ההצעות החוק הרלוונטיות שיקדמו שיוויון, מלחמה בשחיתות וערכים נוספים שחשובים לנו", הדגיש גנץ. "אם נצא לבחירות - ידעו אזרחי ישראל מי גרר אותם לשם".
גנץ הוסיף: "אנחנו לא יכולים להמתין להחלטות. הציבור רוצה, ובצדק, לדעת איך נכון לנהוג ומה הולך לקרות". יו"ר כחול לבן קרא לציבור "ללכת להיבדק ולצמצם מגע ככל שאפשר. רק כך נוכל להוריד את התחלואה".
דבריו של גנץ מגיעים לאחר שאמש דן קבינט הקורונה במשך יותר שש שעות בהחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר, אך התפזר ללא החלטה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לשרי הקבינט כי הוא ושר הביטחון גנץ יגבשו יחד הצעה היום, ויביאו אותה להצבעה. בעקבות ההחלטה, שר הפנים אריה דרעי עקץ את נתניהו: "אנחנו, השרים, כנראה מיותרים. נסמיך את נתניהו וגנץ לקבל החלטה - ושהם יחליטו במקומנו".
בתום הדיון נמסר כי ראש הממשלה נתניהו הנחה את ראש המל"ל ואת גורמי המקצוע לגבש עד היום הצעות נוספות למגבלות, "כדי שנוכל להמשיך לפתוח את הכלכלה והחינוך באופן אחראי", לשון ההודעה. עוד נמסר כי נתניהו וגנץ יקיימו התייעצות ויביאו הצעת החלטה לקבינט הקורונה.


פתיחת המסחר: בכיר המל"ל נגד משרד הבריאות

מוקדם יותר היום קיבלה עמדת משרד האוצר והסוחרים גיבוי מפתיע מהמשנה לראש המל"ל איתן בן דוד, שאמר בוועדת הקורונה: "הפרויקטור החדש ומשרד הבריאות בדעה שצריך להימנע מפתיחה של המסחר. אני לא מסכים עם זה. כדאי לפתוח".
במהלך הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד): "אולי אין היגיון במה שאנחנו עושים? הציבור לא מבין מה אנחנו רוצים ממנו". פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות היוצא, השיב: "בתוכנית שהצגנו יש הרבה היגיון ברמת המאקרו של ניהול המדינה וניהול האירוע. זה די דומה למה שקורה במדינות אחרות בעולם".
שאשא-ביטון השיבה: "במדינות אחרות המסחר פתוח. משהו צריך לקרות כאן. אנשים קורסים, עסקים מתו".
3 צפייה בגלריה
 טיפול בחולי קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. ארכיון
 טיפול בחולי קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. ארכיון
טיפול בחולי קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. ארכיון
(צילום: AFP)
חי גאליס, מנכ"ל "ביג", הטיח בפרופ׳ גרוטו: "יצרתם אנרכיה, כי כשאין היגיון - אין אמון של הציבור ואין אמון של העסקים. לצד האנרכיה, יש התעללות של המשטרה בבעלי העסקים. הייתם צריכים להגיש לבג"ץ את תגובתכם ולא הגשתם כי אתם מצפים שהקבינט יציל אתכם. חשוב מאוד שתתקנו את העוול הזה".
3 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בביג אשדוד
חנויות סגורות בביג אשדוד
חנויות סגורות במתחם "ביג" באשדוד
(צילום: רועי עידן)
גאליס הוסיף: "אם לא יפתחו את הקניונים, עולם האופנה עלול להגיע לקריסה, כי לחלק גדול מהם לא תהיה תקומה וחלק גדול מהם יפשטו את הרגל בינואר-פברואר. צריך למצוא את הדרך לפתוח. אנחנו ב'ביג' מוכנים להתנות כניסה למתחמים שלנו בבדיקת קורונה. שמשרד הבריאות יבוא ויעשה בדיקה. צריך יצירתיות".
המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, אמר בדיון: "אנחנו בקשר רציף עם כל הארגונים על מנת לשמוע ממקור ראשון גם את הבעיות וגם על הדרכים שבהן אפשר לפתוח את המגזר הזה, תוך שאנחנו מנטרלים תחלואה. כל הדברים באלה משוקפים לקבינט הקורונה. דיוני הקבינט יותר ויותר עמוקים".
בן דוד המשיך ואמר: "הקבינט ייתכנס היום פעם נוספת ויקבל החלטות לגבי החינוך והמסחר. היו אתמול דיונים לתוך הלילה סביב הנושא הזה. הממשלה רואה את התחלואה. תראו איך אירופה נסגרת מדינה אחר מדינה. סוגרים את החינוך, את המסחר".
שאשא ביטון השיבה לבן דוד: "יש פה תעשייה שחורה שלמה שצומחת לנו. אנשים נמצאים במצב הישרדות עד למצב שהם לוקחים את החוק לידיים. למה לא לשנות דיסקט?".
נזכיר כי בשבוע שעבר נפתחו חנויות הרחוב לראשונה מאז תחילת הסגר השני שהחל בסוף ספטמבר, אך ההנחיות הותירו בלבול רב בקרב בעלי החנויות. המהלך, שאליו התנגדו שר הבריאות יולי אדלשטיין, השרה לשוויון חברתי מירב כהן ושר הכלכלה עמיר פרץ, התבצע במסגרת תנאי "התו הסגול" וכל חנות מורשה להכניס רק ארבעה לקוחות בו זמנית.
בעלי חנויות הרחוב קיבלו אמנם מעט אוויר לנשימה, אך מי שנותרים חנוקים הם הסוחרים בשווקים ובעלי החנויות בקניונים. בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר שהוא בעד פתיחת חנויות רחוב רק בערים "ירוקות", הוא הדגיש כי טרם הגיעה העת לפתיחת השווקים והקניונים. בשל כך, התאחדות הרשתות ומרכזי "ביג" פנו לנתניהו ואיימו כי יפנו לבג"ץ.
אמש הציג המטה לביטחון לאומי בפתח ישיבת קבינט הקורונה את החלופות השונות: פתיחת השלב השלישי בהקלות, באופן מלא או חלקי - לצד אפשרות של תכנון "גלי פתיחה-סגירה". השלב השלישי אמור להכיל את חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב ללימודים חלקיים בבתי הספר, וכן את פתיחת הקניונים, השווקים וחדרי הכושר.