שר הבריאות יולי אדלשטיין משך הערב (יום ב') את הצעת החוק שמאפשרת פתיחה של מלונות באילת ובים המלח. הוא התנגד למילים "במקום אחר" שנוספו לנוסח החוק - כלומר מקום אחר שיעמוד בתנאים יקבל את ההקלות. אדלשטיין ראה בכך פתח לערים אחרות. הוא העלה הסתייגות וביקש להסיר את המילים הללו. כאשר ההסתייגות נפלה במליאה, הוא משך את הצעת החוק. ראש העיר אילת מאיר יצחק-הלוי הגיב: "בושה וחרפה".
אדלשטיין אמר לחברי הכנסת במהלך הדיון הסוער במליאה כי הצעת החוק שהייתה מאפשרת "איים ירוקים" באילת ובים המלח לא תעלה להצבעה בגלל אותה תוספת. לדברי שר הבריאות, "חברי כנסת פופוליסטים לקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור. כל אחד נהיה אפידמיולוג ומומחה בריאות מטעם עצמו.
"הגשתי את הצעת החוק בשיתוף פעולה עם ראש עיריית אילת כדי להציל את אילת. אמרתי מראש שלא אאפשר לנצל זאת כדי להביא להפקרות בריאותית. ברגע שהגיע לכנסת, העמיסו על זה אזורים נוספים ופעולות מסוכנות אחרות. אמרתי: בואו נצביע על הצעת החוק הממשלתית. לצערי הפופוליזם ניצח. אחזיר את הצעת החוק בתנאים שלא יסכנו את תושבי אילת ואת תושבי יתר המדינה. הגל הפופוליסטי העכור הזה צריך לעבור מהעולם".
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
השר אדלשטיין לאחר שהודיע על משיכת החוק
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
לאחר נעילת הדיון במליאה שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הבריאות וכן עם השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם ועם יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר. בשיחה סוכם כי השרים ויו"ר הוועדה ייפגשו מחר במטרה להגיע להבנות על מנת לסיים את החקיקה של חוק "האיים הירוקים" בהקדם האפשרי. אדלשטיין אמר לאחר השיחה: "אני מחויב לאילת, לכן הגשתי את הצעת החוק להכריז על אילת ועל ים המלח כאיים ירוקים. זו לא 'טובה' שאנחנו עושים לתושבי אילת. זו המחויבות שלנו כלפיהם".
הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשפ"א-2020, היא הצעה ממשלתית שאליה מוזגו הצעות פרטיות של חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיקי זוהר, מיקי חיימוביץ', משה ארבל, מתן כהנא, אלי אבידר, מאיר כהן וניצן הורוביץ.
בעוד הצעת החוק הממשלתית כוללת רק את העיר אילת ואזור עין בוקק בים המלח, הנוסח שאושר בוועדת החוקה, בניגוד לעמדת הממשלה, ביקש להעניק לה את האפשרות להכריז גם על אזורים נוספים כאזורי תיירות מיוחדים, אם הם עומדים בקריטריונים שנקבעו בהצעה.
בעקבות כך הגיש שר הבריאות אדלשטיין הסתייגויות לחוק שמבקשות למחוק מההצעה את האפשרות לכלול בה גם אזורים נוספים מלבד העיר אילת ואזור עין בוקק. ההסתייגות נדחתה ברוב של 49 תומכים מול 46 מתנגדים ובעקבות כך החליט השר אדלשטיין למשוך את ההצעה.
יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הנחה את יו"ר הסיעה ח"כ גינזבורג לקדם בהקדם את הצעת החוק הפרטית שהגיש לפתיחת אזורי התיירות אילת וים המלח. לדברי גנץ, "שפכו את התינוק עם המים בשל התנהלות רשלנית. לא נפקיר את העיר אילת ואת עתידה התיירותי והבריאותי. כחול לבן תדאג להביא לפתרון עבור תושבי אילת וים המלח בהקדם האפשרי".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ברגע משיכת החוק
מליאת הכנסת ברגע משיכת החוק
חברי כנסת מהאופוזיציה זעמו על משיכת החוק
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ברגע משיכת החוק
מליאת הכנסת ברגע משיכת החוק
יו"ר ועדת החוקה ח"כ אשר ליד יו"ר הקואליציה ח"כ זוהר
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ברגע משיכת החוק
מליאת הכנסת ברגע משיכת החוק
ח"כ מארק מגיבה לביקורת מהאופוזיציה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
חברי כנסת הגיבו בזעם. יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר בתגובה: "מצער שמשרד הבריאות הולך שבי אחר יועצי תקשורת ומתנהג בכוחנות שלוקחת את אילת כבת ערובה במאבקי אגו שאינם רואים את טובת העיר וענף התיירות.
"כפי שראש העיר אילת אמר בוועדה, החוק ללא ההסתייגויות שהעברנו בוועדה לא יוכל לסייע לעיר. חבל שמשרד הבריאות מסרב להכיר בסמכות הכנסת לחוקק ומשך את החוק".

"הממשלה ממשיכה להתעלל בתושבי אילת"

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) אמר כי "יולי אדלשטיין וממשלת המחדל הפקירו עכשיו את תושבי אילת. עיר שלמה תקרוס כי שר הבריאות נעלב מזה שהסתייגות שלו לא עברה. חרפה".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם) אמרה: "בושה. בגלל פוליטיקה קטנה הממשלה ממשיכה להתעלל ב-60 אלף תושבי אילת שכבר יותר מחצי שנה נאבקים לשרוד. אנחנו נלחמים למען תושבי העיר ועתידם וברגע האחרון עולה שר הבריאות ומצביע נגד התושבים והכלכלה של עיר שלמה".
5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
המלונות באילת יישארו סגורים
(צילום: דורון ניסים, רט"ג)
גם ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגיבה בזעם למשיכת החוק מצדו של השר אדלשטיין. לדבריה, "שר הבריאות הקריב מאות אלפי אזרחים ישראלים כשלא נתן לחוק שמאפשר לים המלח ולאילת לפעול כאיים ירוקים. הוא עשה זאת רק משיקולים של משחקי כוח נטו ואין לזה שום קשר לקורונה ולבריאות. מה שחשוב לליכוד זה שלושת הכ"פים- כוח, כסף וכבוד. חרפה ממדרגה ראשונה".
יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "מריבות קטנוניות של הקואליציה הפילו עכשיו את הצעת החוק שאמורה הייתה לאפשר הזרמת חמצן קריטי לעיר אילת. ממשלה שלא מסוגלת לתפקד ועסוקה בלשים מקלות בגלגלים של עצמה לא ראויה לאמון הציבור ולא יכולה להמשיך לתפקד. בושה וחרפה".
ח"כ איילת שקד (ימינה) ציינה: "בגלל קואליציה לא מתפקדת ומסוכסכת אילת תמשיך לדמם".

ברקע הדברים יצוין כי ראש העיר אילת יצחק-הלוי הגיע הבוקר לכנסת והסתובב במסדרונות כדי לוודא שהחוק עובר. הוא סיים את היום במשכן כשהיה ברור לו כי המלונות נפתחים לנוכח נתוני אבטלה קשים שהציג.
אחרי שאדלשטיין משך את הצעת החוק, אמר ראש העיר אילת במסדרונות הכנסת: "יושבים פה כל מיני בריונים, פשוט לא להאמין, זה לא להאמין. על מה? יש כאן איזה אישיו? יש כאן איזה סיפור? יש כאן איזה אירוע? מה יש כאן? הכול פוליטיקה. זה פח אשפה, בושה וחרפה, בושה וחרפה. יש כאן איזה אירוע, מה קרה? מישהו יכול להסביר לי שאני אבין?
"יש 6,000 אנשים שלא יכולים לעבוד באילת, ששני בני הזוג לא עובדים כבר חצי שנה. לא אני זה מה שחשוב".
ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, אמר: "בשבועות האחרונים קיימנו דיונים והיערכויות שהובילו לבנייתה של הצעת החוק שעלתה הערב ולצערי לא עברה. אני מברך ומודה לשרת התיירות אורית פרקש הכהן ולכל העוסקים במלאכה על הניסיון והכוונה הטובה להחיות את התיירות באזור ים המלח ואילת.
"כולי תקווה שבימים הקרובים יגיעו כולם להבנות והסכמות לטובת תושבי הנגב המזרחי וים המלח, כדי שכל עם ישראל יוכל לבוא ולנפוש באופן בטוח. עיניהם של רבים שאיבדו את פרנסתם נשואות לממשלת ישראל ומשכן הכנסת. חייבים לפתור זאת במהרה".