6 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לנתיבות בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לנתיבות בעקבות הסגר הלילי
המל"ל מציע: סגר לילי מיום חמישי. ארכיון
(צילום: הרצל יוסף)
שרי קבינט הקורונה מכונסים הערב (יום ב') אחרי ישיבה עקרה מהחלטות אתמול, ובצל העלייה בתחלואה שנרשמה בימים האחרונים. השרים צפויים לקבל הערב החלטות מעשיות, ולדון בשורת צעדים לריסון העלייה בתחלואה.
כבר בפתח הדיון הציע ראש המל"ל מאיר בן שבת להטיל סגר לילי מערב נר ראשון של חנוכה, ביום חמישי הקרוב, ועד 2 בינואר. במל"ל הציעו בדיון שלוש מדרגות של הגבלות, עם יעד של פחות מ-1,000 נדבקים חדשים ביום ומקדם הדבקה נמוך מ-1. המדרגה הראשונה, שתחל ביום חמישי הקרוב לפי הצעת המל"ל, כוללת סגר לילי שימנע גם התקהלויות בחג המולד ובראש השנה הלועזית, ובנוסף גם את הרחבת השימוש בהגדרת אזורים מוגבלים, החמרת הבידוד לשבים מחו"ל וקיום יותר בדיקות במערכת החינוך.
במדרגה השנייה, אם לא יושגו היעדים ויעלה מספר הנדבקים החדשים על 1,000 ביום ב-20 בחודש, יופעל מתווה "ריסון מהודק" של משרד הבריאות. במל"ל מציעים להפעיל את המדרגה השנייה בתוכנית במקרה שמקדם ההדבקה R יעמוד על 1.35 ומספר הנדבקים היומי יעלה על 3,500.
6 צפייה בגלריה
יולי אדשלטיין, פרופ' נחמן אש וד"ר שרון אלרעי פרייס בביקור בבי"ס בגבעת שמואל
יולי אדשלטיין, פרופ' נחמן אש וד"ר שרון אלרעי פרייס בביקור בבי"ס בגבעת שמואל
פרופ' אש וד"ר אלרעי פרייס. נגד מתווה המל"ל
(צילום: יובל חן)
במקרה שב-2 בינואר לא יחול שינוי ומספר הנדבקים היומי עדיין יעלה על 1,000, ממליץ המל"ל במסגרת המדרגה השלישית להטיל סגר מלא. במל"ל ממליצים להקדים את הטלת הסגר המלא במקרה שמספר הנדבקים יעמוד על 4,500 ומקדם ההדבקה R יהיה 1.45.
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הסתייג מעט מהצעת המל"ל ופקפק באפקטיביות של הסגר הלילי. "לא יהיה שינוי גדול בזמן מיידי", אמר. שרת התחבורה מירי רגב קטעה אותו ותקפה אותו - ושר הבריאות יולי אדלשטיין ביקש לאפשר לו להציג את הדברים.
6 צפייה בגלריה
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
אילת. סגר לילי יבטל את מתווה "האיים הירוקים"
(צילום: מאיר אוחיון)
גם ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, מתומכי השימוש בתוכנית הריסון המהודק שכוללת בין היתר סגירת עסקים, ביקרה את הצעת המל"ל, שלא כוללת כלשונה צעדים להורדת מקדם ההדבקה בצורה משמעותית. ראש המל"ל מאיר בן שבת השיב לה ולאש: "ניסינו סגר מהודק בשבוע הראשון של הסדר והוא לא היה אפקטיבי". אש ציין בפניו בתגובה שבשבוע אחד אי אפשר לבחון אפקטיביות, ואלרעי-פרייס הוסיפה: "המספרים כעת לא קטסטרופליים ולכן ריסון מהודק יכול להוריד לאלף חולים".
השפעה נוספת של סגר לילי, אם יוחלט עליו, הוא ביטול מתווה האיים הירוקים שמאפשר כניסת אזרחים עם בדיקות קורונה שליליות לאילת ולאזור המלונות בים המלח. שר הפנים דרעי העיר על כך בפני השרים, והיועץ המשפטי לממשלה הבהיר: "נכון, זה החוק".
6 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
לא להסתכל רק על מקדם ההדבקה. מ"מ מנכ"ל האוצר ערן יעקב
(צילום: דנה קופל)
שר החוץ גבי אשכנזי הביע תמיכה בעמדת גורמי הבריאות. "הסגר הלילי בעייתי ולדבר עליו בערב, מוקדם, זה לא ריאלי. הצעדים נכונים, אבל אני רוצה לומר שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו אחת ולתמיד איך הגענו לכאן", אמר. "יש פער בלתי נסבל בין החלטות הקבינט למצב בשטח".
השר יובל שטייניץ אמר מנגד: "הסגר הלילי חשוב. אפשר לקבוע שבאחד הימים הוא יתחיל ב-22:00 ובשאר ב-20:00, כדי לאפשר ערב אחד ארוך בשבוע. יצאנו מוקדם מדי". ד"ר אלרעי פרייס העירה כי "אם רוצים להימנע מסגר צריך להתחיל כמה שיותר מהר בריסון מהודק", ושטייניץ הוסיף: "אם נמתין עם הריסון המהודק נגיע לסגר מלא".
6 צפייה בגלריה
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי ולגמלאים
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי ולגמלאים
השרה מירב כהן. מחליטים ולא מבצעים
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה בדיון: "הנתונים מלמדים על כך שאנחנו בתוך גל שלישי. בעיניי, הכי חשוב, זו מערכת החינוך. זה משהו שאנחנו צריכים לזכור. אותי מפחיד שעוד פעם ניקח את התלמידים ונשים אותם בבית. אני מוכנה בפירוש לשלם מחיר מאוד יקר של מסחר כדי להבטיח שבתי הספר ימשיכו להיפתח לאורך זמן".
היא מתחה ביקורת על ההוצאה לפועל של החלטות הקבינט. "אנחנו חוזרים אחורה. העקביות שלנו הלכה. זה מאוד קשה שבדיון אחד אומרים לפתוח את הקניונים ובדיון השני מדברים על סגר", אמרה כהן. "יש לנו בעיניי בעיה מאוד קשה בביצוע. הקנסות שלנו לא יוצאים לפועל יותר מחודש, אמרנו שיהיה גם מספר גדול יותר של ערים אדומות וזה לא קרה. אם היינו עובדים יותר חזק על הביצוע זה היה עוזר יותר לתוצאות".

האוצר: סגר נוסף יעלה 5.6 מיליארד שקל בחודש

שר האוצר ישראל כץ אמר בדיון כי שימוש בכלי של סגר לילי צריך לצאת מנקודת הנחה שהוא מצמצם יציאת אזרחים מהבתים. מ"מ מנכ"ל משרד האוצר, ערן יעקב, ציין בפני שרי הקבינט: "לא סיימנו את הסגר השני ויש דברים שחודשים רבים לא פתוחים. עלות סגר נוסף למסחר היא 5.6 מיליארד שקל בחודש. אנחנו מפצים את העסקים, אבל צריך לזכור שלחלק מהם לא יהיה לאן לחזור".
יעקב הציע לבחון גם את מספר החולים במצב קשה, ולא רק את מקדם ההדבקה ואת הנדבקים החדשים, והציג מתווה דומה לזה של הריסון המהודק של משרד הבריאות, עם סייג אחד - השארת החנויות פתוחות.
שר הכלכלה עמיר פרץ ציין: "או שהכול פתוח או שהכול סגור. צריך חלוקה שווה בנטל. במקום שבו יש תחלואה צריך להפעיל הגבלות. אני מעדיף את הצעת המל"ל - שידעו שנלך לסגר אלא אם התחלואה תהיה נמוכה מהיעדים. אם לא נעמוד במשימה - כולם יישאו בנטל וישלמו את המחיר".
השרים דנים הערב בקבינט בין השאר בתנאים להטלת מתווה "ריסון מהודק", בכדאיות השימוש בסגר לילי, במענה לשבים ממדינות אדומות - בהתאם למתווה של משרד הביטחון שפורסם לראשונה ב-ynet, וגם בקיום יותר בדיקות במערכת החינוך ובפתיחת קניונים ומוזיאונים נוספים, או בסגירתם הכוללת.

בדיון אתמול עמדו על הפרק שורת צעדים כגון סגירת הקניונים והמסחר בחנויות, צמצום הצפיפות בתחבורה הציבורית, בידוד לכל השבים מחו"ל והפסקת הלימודים לפחות בערים האדומות - לנוכח תחזית קודרת של 7,400 נדבקים חדשים ביום בעוד שלושה שבועות. בכיר במשרד הבריאות אמר ל-ynet לאחר הדיון: "אם זה נראה כמו התפרצות, נשמע כמו התפרצות ומרגיש כמו התפרצות - אז זו התפרצות חדשה. מספיק לעצום עיניים".
לפי המצגת שהופצה לשרי הקבינט לפני הישיבה היום, לאחרונה נרשם שיפור דרמטי במערך קטיעת שרשראות ההדבקה. 92% מהחולים נחקרים כבר ביום שאובחנו, ו-70% מהמגעים נחקרים תוך שבע שעות. במצגת צוין כי כמות המגעים בחקירה עלתה משלושה מגעים וחצי בחודש אוקטובר ל-11 מגעים וחצי בדצמבר, כלומר היעילות של החקירות השתפרה. גם יחס המבודדים לחולה עלה. אם ביולי הנתון עמד על מבודד אחד לחולה אחד - בשבוע האחרון היחס עלה לשבעה מבודדים על כל חולה.
לצד זאת, בכל הנוגע לעמידה בהנחיות הקורונה, מנתוני המשטרה שהוצגו לשרים עלה כי בחודש נובמבר חולקו כ-47 אלף דו"חות, רובם המוחץ (39,738) על אי-עטיית מסכה, והשאר על הפרות בבתי עסק, יציאה למרחב הציבורי, הפרות בידוד, שהייה במקום אסור וסירוב לפזר התקהלויות.