4 צפייה בגלריה
ניסים חסין ומשפחתו
ניסים חסין ומשפחתו
"כן ירבו הסכמים כאלו". ניסים חסין ומשפחתו במימונה
הדיווחים על הסכם נורמליזציה עם מרוקו עוררו אתמול (חמישי) שמחה רבה בקרב יוצאי מרוקו בישראל, וכן בקרב יהודים שעדיין מתגוררים בממלכה המוסלמית.
"מרגע שהכריזו על ההסכם התקשרו אליי מכל מרוקו ובכינו ביחד, זה כל כך מרגש", סיפר ראש הקהילה היהודית במרקש ג'קי קדוש על חידוש היחסים עם מרוקו, אחרי 20 שנה. "גם הערבים מתקשרים אליי ואומרים 'מברוק'. כולנו חיכינו לשעה הזו".
4 צפייה בגלריה
ג’קי קדוש ראש הקהילה היהודית במרקש
ג’קי קדוש ראש הקהילה היהודית במרקש
"חיכינו לשעה הזאת". ג’קי קדוש, ראש הקהילה היהודית במרקש (משמאל)

תושב קזבלנקה דניאל פרץ סיפר: "מדווחים פה על ההסכם בהתלהבות ברדיו ובטלוויזיה". הוא העיד: "אני מאוד שמח על ההסכם, ובעזרת השם הכול מעכשיו יהיה טוב". הוא הביע תקווה כי "ברגע שמרוקו תיפתח לטיסות יגיעו לפה הישראלים בדיוק כפי שהם מגיעים בכמויות לדובאי".
כבר כיום יכולים ישראלים לבקר במרוקו במסגרת טיולים מאורגנים. קדוש, שליווה עשרות אלפי ישראלים שביקרו בעירו בשנים האחרונות, הביע שמחה על כך שעכשיו יהיה קל יותר לישראלים לבקר בארצו. "עד היום הם יכלו להישאר פה רק שבועיים. הביקורים האלו היו מתחת לרדאר, ועכשיו הם יוכלו להסתובב פה חופשי. אנחנו רגילים לקבל את הישראלים בידיים פתוחות ועכשיו יגיעו יותר".
4 צפייה בגלריה
קובי יפרח ממרוקו
קובי יפרח ממרוקו
"מלך מרוקו אולי יגיע לישראל". קובי יפרח במרוקו (משמאל)
גם בעדה המרוקאית בישראל, שלפי הערכות מונה כמיליון בני אדם, חוגגים את ההתפתחות. "יש לי דמעות בעיניים", שיתף אבי בוחבוט (30) מדימונה, שהוריו עלו ממרוקו וכיום הוא מארגן מסעות של סטודנטים להוראה למדינה. "זו אולי הבשורה הכי גדולה שקיבלתי בחיי. התחברתי למקום הזה. אני בטוח שיהיו מרוקאים שיגיעו לישראל".
קובי יפרח (38), ישראלי שמתגורר בחמש השנים האחרונות במרוקו ומנהל את מוזיאון הקהילה היהודית במרקש, הגדיר זאת כיום חג. "המחשבה שמלך מרוקו אולי יגיע לישראל מרגשת אותי, וזה מן הסתם יעזור לנו לשמר את הזהות היהודית במרוקו", אמר.
4 צפייה בגלריה
פיני סבח עם מירי רגב
פיני סבח עם מירי רגב
"הישג אדיר לטראמפ וביבי". פיני סבח עם מירי רגב
ויש מי שלא הופתע מן ההסכם: יו"ר ברית יוצאי מרוקו בישראל ד"ר שמעון אוחיון אומר כי ראש הממשלה שוחח איתו כבר לפני חודש וחצי וביקש ממנו לסייע במגעים. "נתניהו אמר לי שהוא יעשה מאמץ, ואכן הוא עשה. זה הסכם טבעי ביותר כי מרוקו ידועה כמדינה שנמצאת ביחסים אוהדים כלפי ישראלים שמגיעים לבקר אותה. ברגע שהחלו הסכמי אברהם היה ברור שמרוקו תהיה הבאה בתור", אמר ד"ר אוחיון.
החג המזוהה עם יוצאי מרוקו בישראל הוא המימונה, ושניים ממארגני המימונות הגדולות בישראל סיפרו כי בבתיהם נשמעו צהלולים אתמול בערב. "אני יושב אצל חמי בן ה-81, שלפני חודש אמרתי לו שהוא יבקר שוב במרוקו בעתיד, והנה זה קורה", סיפר ניסים חסין מקריית ים. "בשנה הבאה ניסע למרוקו בלי ויזות בטיסה ישירה. כן ירבו הסכמים כאלו".
פיני סבח, יליד מרוקו מאשקלון שמארח בכל שנה את אחת המימונות הגדולות בארץ, אמר כי הוא מאוד גאה בהסכם הן כיליד מרוקו והן כישראלי. "זה הישג אדיר של טראמפ וביבי. אנחנו רואים כבר איך הסכמי השלום והתיירות שיש בדובאי עוזרים, ופה גם בלי הסכם הייתה תיירות במרוקו. עד השנה ביקרתי שם בערך שמונה פעמים בשנה. עכשיו יהיה אפשר לחלום בלילה על מרוקו ובבוקר להיות על המטוס".
פורסם לראשונה: 21:54, 10.12.20