4 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
מסעדות ועסקים סגורים בירושלים
(צילום: EPA)
הסגר השלישי והמהודק שהחל ב-8 בינואר אמור להסתיים השבוע, אך בשל נתוני התחלואה הגבוהים משרד הבריאות ימליץ להאריכו בשבוע לפחות. בינתיים, אלפי בתי עסק סגורים, וכך גם כשליש מהמסעדות. בעלי העסקים זועמים על המצב ועל המשך ההגבלות הצפויות, וטוענים כי "לא נותנים לנו יעד ליציאה, אנחנו לא מעניינים את הממשלה".
4 צפייה בגלריה
תומר מור, יו"ר מסעדנים חזקים יחד
תומר מור, יו"ר מסעדנים חזקים יחד
"הסגר לא מתקיים, מחיר ההרס לא משתלם". תומר מור
(צילום: גיל קרמר)
4 צפייה בגלריה
עודד בבאי
עודד בבאי
עודד בבאי. "לפתוח - כבר מחר"
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
אביעד בן סדון
אביעד בן סדון
"מספר המתים מדיכאון וקריסה כלכלית יעלה על קורבנות הקורונה". בן סדון
אחרי ששוחח עם העצמאים מקבוצת "אני שולמן" ועורר את זעמם, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיל את הכעס נגדו כשאמר היום ברשתות החברתיות כי "אנחנו ממשיכים במבצע החיסונים הענק וחוזרים לחיים". ראש העיר תל אביב שמתמודד במפלגת "הישראלים", רון חולדאי, הגיב בתוקפנות: "מי חוזר לחיים? יותר מ- 3,943 נפטרים? מיליון מובטלים? עשרות אלפי עסקים שנסגרו בגלל הניהול הכושל של ביבי?". דברים אלה הציתו מחדש את האש בקרב בעלי העסקים, שכבר מותשים מהתנהלות הממשלה ולא רואים אופק ליציאה מהמשבר שאליו נקלעו.
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" וחבר בפורום ראשי המסחר בישראל, חיזק את חולדאי ואמר: "הסגר לא מתקיים, והמחיר של הרס המסעדות והתרבות פשוט לא משתלם". כעת הוא קורא לממשלה לשקול את שינוי תנאי הסגר במידה שהוא יוארך. "צריך לצמצם את נזקי הסגר באמצעות אישור הטייק אווי והושבה בחוץ מיד", טען. "בכל יום שבו המסעדות סגורות - ההפסד עומד על עשרות מיליוני שקלים שיכולים להניע את הכלכלה ולמנוע קריסת מסעדנים".


עודד בבאי, בעל חנות בגדים שפעיל במחאת "אני שולמן" והשתתף בשיחה עם נתניהו, אמר: "הסגר הזה הורס לנו את העסקים וזה לא מעניין את ראש הממשלה. הם אטומים ומנותקים. בושה שאלה האנשים שקובעים את גורלנו".
לדבריו, לאור המהירות של מבצע החיסונים, יש לקדם את הדרכון הירוק. "רבע מדינה מחוסנת, למה אנחנו מחכים? לא נותנים לנו יעד יציאה, אנחנו פשוט לא מעניינים את הממשלה. צריך לפתוח כבר מחר". בבאי סיפר בכאב על הקושי הכלכלי שהוא וחבריו למקצוע חווים. "עם הזמן החסכונות שלי נגמרים. אני רואה עוד ועוד אנשים פושטים רגל - ובשביל מה? בשביל כמה אנשים בודדים שנכנסים לחנות ביום? בשביל זה לסגור אותנו? בושה".
יש לציין כי למרות מבצע החיסונים והסגר, תחלואת הקורונה בישראל עדיין גבוהה מאוד ובתי החולים הזהירו רק היום מפני קריסה אפשרית. לאור נתונים אלה מבקשים במשרד הבריאות להאריך את הסגר, כדי לצאת ממנו כששיעורי התחלואה יהיו נמוכים משמעותית מהמצב הנוכחי והשפעת החיסונים תבוא גם היא לידי ביטוי.

אביעד בן סדון, ראש תנועת תכל'ס שמייצגת עשרות אלפי עצמאים ובעלי עסקים, אמר: "ישראל בדרך לחצות את רף ה-4,000 מתים מקורונה בגלל ממשלה רשלנית, אטומה וכושלת. אם לא יחסנו במהרה את בעלי העסקים ולא יאפשרו פתיחה אחראית של המשק, מספר המתים מדיכאון וקריסה כלכלית יעלה בהרבה על מספר קורבנות הקורונה".
גם לטענת בן סדון הסגר הנוכחי לא יעיל: "אם סגירת העסקים הייתה מביאה לירידה ממשית בתחלואה, היינו מוכנים לספוג את המכה האנושה הזו. בפועל, מונעים מאיתנו פרנסה והורסים משפחות שלמות בזמן שהתמותה מהנגיף מטפסת מיום ליום".
גם איתי אשל, מנכ"ל מלון נחשולים בחוף דור, טען שהסגר פוגע בעסקים - ולצד זה לא מוריד את התחלואה. "אם היו מטילים סגר על כולם כמו שצריך, זה היה עוזר לנו יותר", הוא אמר. "במקומות אחרים בעולם כשטיפלו בסגר בצורה יותר החלטית יכלו להחזיר את החיים למסלול הרבה יותר מהר, אבל אצלנו הישראלים כל אחד עושה מה שבא לו. אנחנו לא מחכים כבר לשמוע מהממשלה, אנחנו רק מקווים שיחסנו את כולם כמה שיותר מהר כי הסגר כפי שהוא עכשיו פשוט לא עוזר. הכול חייב לקרות יותר מהר, יש עסקים שכבר שנה סגורים ולא שורדים".