הסגר יוארך? השבוע יתכנס קבינט הקורונה לדיון מכריע בנושא - ובעוד שבמשרד הבריאות צפויים לדחוף להארכת הסגר בשבוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין ממתין לנתוני התחלואה הקשה בטרם יקבל החלטה. בינתיים, סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) אמר היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי "אם לא נראה שינוי דרמטי בדמות ירידה משמעותית במספרים - שמאוד קשה להאמין שנראה בשבוע - נצטרך להישאר בסגר לשבוע נוסף".
"אני מניח שביום רביעי יהיה דיון", אמר סגן השר קיש, "ועד אז יהיו לנו את מספר הימים שעדיין לא ראינו. מה שראינו עד עכשיו זו התייצבות. כל השבוע שעבר, כולל נתונים שיש לנו עכשיו, מדברים על כך שבגדול המספרים התייצבו, אבל הם התייצבו על מספר גבוה מאוד. זה לא קשור לחיסונים ולא לכלום. אתה לא יכול במספרים כאלה להמשיך לשלוט בתחלואה ומזה גם נובעות, לצערי, תחלואה קשה ותמותה".
-בשלב הראשון תבקשו שבוע, או כבר מעכשיו תבקשו שבועיים של הארכה בסגר?
"אנחנו אפילו עוד שבוע לא החלטנו לבקש. אני אומר עוד פעם: נחכה ליום רביעי לפני שנקפוץ להסיק מסקנות. אני יכול להגיד דבר אחד על המגפה הזו - היא תמיד מפתיעה. לכן אני פשוט אחכה בסבלנות כדי שנבוא עם נתונים עדכניים, עם תמונת מצב רלוונטית לאותה נקודת זמן".


-תבקשו הארכה בדיוק באותה מתכונת או שיהיה שינוי בגלל אותה התייצבות שאתה מדבר עליה? אולי פתיחה חלקית של מערכת חינוך? אולי עוד הקלות נוספות במהלך השבוע הזה?
"אני חייב לומר שיש דבר אחד שמה שמשרד הבריאות חושב ורוצה לעשות, ויש דבר שני - וזה מה שקורה בציבור. אם אני שומע אמירות הזויות כמו של רון חולדאי שהוא מחליט על דעת עצמו שהוא מנהל את התרבות, אז אנחנו בבעיה קשה. אני מבין שיש לו בחירות ושהוא על סף אחוז החסימה, אבל לא על חשבון הקורונה. אני יכול לומר גם מהצד השני, גם במגזר החרדי, אם אנחנו נחליט שחייבים להישאר בסגר ושם תהיה מרידה במערכת החינוך, זה אירוע קשה מאוד. אני מסתכל על מכלול הדברים ואני אומר בצורה הכי ברורה: קודם כל נחליט מה נכון בריאותית ולשם נכוון. אולי אפילו נחמיר".
-באיזה אופן?
"עוד צריך לראות מה יהיו הנתונים".
-הציבור מנסה להבין מה יהיה בשבוע הזה
"אז אני אומר לציבור: אנחנו לא יכולים להחליט עכשיו. החלטה עכשיו תהיה טעות. חייבים לחכות לימים שלישי-רביעי, לקחת את המסקנה וההחלטה על בסיס נתונים לאותה נקודת זמן. זה ליווה אותנו לכל אורך המגפה, ההחלטות האלה שכביכול נעשות בדקה ה-90. הן נעשות בדקה ה-90, כי הן כמו קרב; אתה חייב להיערך למציאות והדברים משתנים ואם אתה מחליט מוקדם מדי, יכול להיות שתעשה טעויות".


-אבל כשאתה אומר החמרה, מה עוד נותר להגביל או להחמיר בסגר הזה?
"גם הסגר הזה, בוא נגיד ככה, בתקופות שהיו לנו תחלואה אולי אפילו פחות גבוהה, ידענו לעשות מגבלות וסגרים יותר משמעותיים שהורידו את התחלואה יותר טוב. אני אגיד לך עוד מילה שחשוב להבין איפה הבעיה. אני קורא לסגר הזה 'סגר המוטציה הבריטית'".
"דרך אגב", המשיך קיש, "זה בכל העולם. אנחנו בשינוי של המחלה, המחלה הופכת להיות הרבה יותר מדבקת, לא יותר מסוכנת, אבל מתפשטת הרבה יותר. לכן כל העולם בסגרים ולכן גם קשה מאוד להוריד את המספרים. כי מה שחשבנו שהיה מוריד בעבר את המספרים מול הווירוס הרגיל, מול המוטציה הבריטית הרבה יותר קשה. עכשיו, אנחנו יודעים שהמוטציה הבריטית נמצאת כבר בישראל במספרים משמעותיים. ולכן אני חושב שהאירוע הוא כל כך מורכב, כל כך קשה, ולכן גם יכול להיות כמו בתחילת הדברים שנאלץ להמשיך לעוד שבוע סגר".
-יש גם המון ביקורת על זה שבעצם משרד הבריאות לא חיזק את מערך כוח האדם בבתי החולים. זה התגלגל לפתחך למרות שזה לא באשמתך "לא, זה לא נכון. חיזקנו ולקחנו את כל כוח האדם הפנוי. אני כן יכול לומר לך שהתקציב והקרב עכשיו על התקציב שמנהלים בתי החולים מול האוצר, יחד איתנו, מיותר לחלוטין. פה האוצר צריך להגיד 'עזבו, קחו, תנהלו את המגפה וקחו מה שאתם רוצים, אחר כך נדבר'. חבל שהיום הם מתעסקים בבתי החולים הפרטיים בקרבות על תקציב. אני פונה מפה לשר ישראל כץ שיתערב ויגמור את האירוע הזה כבר היום.

"לגבי כוח האדם, כל כוח האדם שיכולנו גויס. אני חושב שהבעיה בבתי החולים והעומס הגדול בבתי החולים שעדיין, אנחנו החלטנו לתת למנהלי בתי החולים את החופש לנהל את הרפואה האלקטיבית אצלם: במקומות שהם ירגישו שהעומס גדול מדי - לסגור ולצמצם. אני חושב שהגענו לנקודה הזאת. זה קשה, כל אחד קשה לו לעשות את המהלך הזה אצלו פנימה, אבל כשאנחנו רואים שהמספרים כל כך גבוהים, אני חושב שאין ברירה ואני חושב שאנחנו נצטרך להתכנס למקום הזה".
-אתה חושב שמקרה כמו זה שקרה שלשום באיכילוב, שבו נפטר משה חרזי, יכול לקרות בעתיד? "תשמע, בוא רגע נעזוב את ישראל ונראה מה קרה באירופה ובארה"ב. יש בתי חולים בעולם המערבי שאומרים 'אל תביאו לנו אמבולנסים עם חולי קורונה'. יש פה קריסה ועומסים עצומים על מערכות בריאות בכל העולם והמשמעות היא שבאמת הטיפול בחולים נפגע. אנחנו מנסים להימנע מהדבר הזה ככל שאפשר. בגלל זה אנחנו בסגר. זה לא סתם. הציבור צריך להבין את זה. יש עומסים, יש לחצים, יש תחלואה גבוהה מאוד - גם בבתי החולים".
-אבל אתה חושב שבעתיד, בגלל עומס וקריסה של הצוותים הרפואיים, חולים ישלמו בחייהם? "זה קרה באיטליה, זה קרה בספרד, זה קורה בארה"ב, זה קורה בעולם. אז, אני, אנחנו ובמשרד הבריאות וכל מערכת הרפואה במשרד הבריאות עושים הכול כדי שלא נהיה שם. האם זה קרה בעולם? כן, זה קרה. אני לא יודע בדיוק עוד מה קרה שם. היה רק תחקיר ראשוני. אבל שחיקת הצוותים אכן קיימת, העומס קיים. זה לא שיש רק חולה אחד בטיפול נמרץ וכל הצוותים מסתכלים עליו לראות מה קורה. המצב הוא קשה, עמוס, מורכב ואני לא יודע מה קרה שם בדיוק, הנושא ייבחן לעומק. אבל להגיד לך האם הצוותים יש עליהם עומס והם נשחקים? התשובה היא כן, זה בוודאות, בלי קשר למקרה.
-סגן השר קיש, מתי להערכתך מבצע החיסונים ייפתח לכלל האוכלוסייה? "אני אומר בצורה מאוד ברורה, ברגע שיגמרו את השלב הזה של ה-150 אלף למנות הראשונות והמנות השניות, ותיווצר הקיבולת של ה-150 אלף איש כל יום שאתה יכול לחסן עוד פעם מנה ראשונה, אז כנראה שהפתיחה תהיה מאוד משמעותית".
-אגב, עד כמה אתם מוטרדים מהווריאנטים? מהמוטציות השונות? "מאוד מאוד מוטרדים. אנו הולכים לנקוט פעולות מאוד אגרסיביות כלפי כל חוזר באשר הוא מנתב"ג".
-הגיע הזמן, דרך אגב "זה מורכב מאוד, אני לא מקבל את ה'הגיע הזמן' הזה".
-למה? "לא הכנסו לפה אף אדם שהוא לא ישראלי. לא חזרו, לא באו תושבים זרים לפה. מדינת ישראל התעסקה אך ורק בישראלים וזה נכון. נתנו לישראלים לתת ולחזור, את זה אני מקבל. יכול להיות שבזה יש ביקורת ואולי טעינו. אבל אני אומר שבתקופות מסוימות, עם תחלואה נמוכה בעולם, אפשר גם לתת לישראלים לצאת ולחזור. אנחנו היום במקום שהתחלואה בחוץ היא מאוד מאוד גבוהה ולכן צריך להתנהג אחרת".
-אגב, מה זה טיפול אגרסיבי שאתה מציין כאן? על מה אתה מדבר? תן לנו דוגמה "אם אנחנו רואים שהמוטציות הן דבר שחייב להיעצר ואנחנו באירוע, כמו שעשינו דרך אגב כשרק שמענו על המוטציה הבריטית. לקחנו את כולם למלוניות לבידוד כפול".
-עשיתם וחזרתם. "חזרנו אחרי שבוע-שבועיים, כשהבנו שהמוטציה הבריטית כבר נמצאת ובמספרים כנראה משמעותיים בישראל ועדיין, היום אנחנו מטפלים ככה במוטציה הדרום-אפריקנית: אנשים שמגיעים מדרום-אפריקה ומהסביבה נכנסים אוטומטית למלונית. עדיין אנחנו מחייבים את מי שלא עושה בדיקה בנתב"ג ללכת לבידוד במלונית. אז יש פה עוד הרבה מגבלות ואני אומר שאנחנו כנראה במגמה להחריף אותן, כי באמת מבינים עכשיו שיש עוד מוטציות והאירוע הזה אירוע שחייבים לרסן".
-אז בדיקה תקינה לפני שמגיעים לישראל, זה יהיה עכשיו הכרח? זה יהיה חובה? "יש לא מעט בעיות כשאין לך כנסת גם להעביר חקיקה. גם כשהייתה כנסת, היא עשתה הרבה מאוד בעיות. אנחנו עושים את הכול כדי לצמצם למינימום את הסכנה גם מנתב"ג".