בכיר ביטחוני ישראלי אמר לניו יורק טיימס כי ישראל מעוניינת בהפחתת המתיחות במפרץ הפרסי, ולא מתכוונת להגיב למתקפה האיראנית על ספינת Hyperion Ray הישראלית. גורם אמריקני אמר לעיתון כי בימים האחרונים ביקשה ישראל מארה"ב סיוע בהגנה על הספינה, מחשש שמשמרות המהפכה יפגעו בה בתגובה לחבלה בספינת הביון "סאביז". בינתיים, בכיר איראני חשף פרטים נוספים על התקרית בנתנז ועל פגיעות נוספות במתקני הגרעין, ובמערב מודאגים מכוונת איראן להעשיר אורניום ל-60%.
5 צפייה בגלריה
דיווח: ספינה ישראלית הותקפה ליד איחוד האמירויות
דיווח: ספינה ישראלית הותקפה ליד איחוד האמירויות
ישראל נפגעת יותר. הספינה שהותקפה ליד האמירויות
(צילום: מתוך אתר Marinetraffic)
5 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"מנגנוני הביטחון מאפשרים למרגלים להסתובב חופשי". הצנטריפוגות בנתנז בנובמבר 2019
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
הספינה האיראנית סאביז
הספינה האיראנית סאביז
צילום הלוויין של האוניה האיראנית סאביז אחרי המתקפה
(צילום: אימאג'סאט)
פרשננו רון בן ישי ציין אתמול לישראל יש אינטרס להוריד את גובה הלהבות בעימות הימי, ושהחלטה בעניין זה כבר התקבלה בירושלים בשבוע האחרון. לדבריו, המערכה הימית גורמת נזק לשני הצדדים - אך ישראל נפגעת יותר, שכן גורמי ספנות ישראלים סובלים מהפסדים כלכליים כבדים כתוצאה מהצורך באמצעי אבטחה כבדים ויקרים ודמי ביטוח גבוהים. לעומת זאת, הספינות האיראניות שישראל מתקיפה לפי פרסומים זרים מבוטחות לרוב בחברות ביטוח איראניות, או כאלו שקשורות באיראן.
הספינה Hyperion Ray, ששייכת לאיש העסקים רמי אונגר, הותקפה ליד נמל אל-פוג'יירה באיחוד האמירויות. בזמן הפגיעה היא לא הייתה בנמל, אלא שייטה באזור ומחוצה לו, בים הערבי. הנזק שנגרם לספינה היה שטחי בלבד, והיא המשיכה בדרכה. סוכנות הידיעות Unews המקורבת לאיראן דיווחה כי הספינה, שנושאת מכוניות, עמדה 48 שעות לפני התקיפה בנמל אל-אחמדי בכוויית.

תקיפת הספינה הישראלית מצטרפת לשורת מקרים שבהם הותקפו בחודשים האחרונים ספינות ישראליות ואיראניות. בכל המקרים שדווחו נגרם נזק לספינות בלבד, והן לא הוטבעו כתוצאה מהמתקפות. בין היתר, ב-6 באפריל ישראל הותקפה ספינת הביון האיראנית "סאביז" סמוך לחופי אריתריאה, ב-25 במרץ שוגר טיל לעבר הספינה הישראלית "לורי", ב-10 במרץ נפגעה ספינת המטען האיראנית "שארה קורד" וב-26 בפברואר נפגעה הספינה הישראלית HELIOS RAY - גם היא בבעלות רמי אונגר - במפרץ עומאן.

פרטים חדשים על התקרית בנתנז

בתוך כך, בכירים איראנים חשפו פרטים נוספים על התקרית בנתנז, והודו למעשה שהנזק שנגרם באתר גדול משדווח בהתחלה. ראש מרכז המחקר של הפרלמנט האיראני אמר כי "כמה אלפי צנטריפוגות הושמדו לחלוטין" בתקרית, מה שמהווה פגיעה קשה ביכולת של הרפובליקה האיסלאמית להעשיר אורניום. הוא הוסיף כי ההצהרות על כך שהנזק יתוקן במהירות היו "הבטחות שווא". שלשום אמרו גורמי מודיעין אמריקנים וישראלים לניו יורק טיימס כי לאיראן ייקח תשעה חודשים לתקן את הנזק בנתנז.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ארה"ב מודאגת מ"ההודעה הפרובוקטיבית של טהרן". ביידן
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"המעבר מהעשרה ל-60% ל-90% ייקח לאיראן שבוע". הצנטריפוגות בנתנז
(צילום: EPA)
ראש מרכז המחקר התייחס גם למתקפות נוספות שפגעו בתוכנית הגרעין ויוחסו לישראל, ומתח ביקורת על מנגנוני הביטחון האיראניים, שלדבריו "מאפשרים למרגלים להסתובב חופשי והפכו את איראן למקלט עבור מרגלים". הוא הזכיר כי באחת התקריות ציוד גרעיני איראני נשלח לתיקון בחו"ל, וחזר ארוז עם 136 קילו חומר נפץ. באירוע אחר, לדבריו, חומרי נפץ הוטמנו בשולחן והוברחו לתוך מתקן גרעין איראני.
גורם מודיעין אמר אתמול לניו יורק טיימס כי הפגיעה בנתנז נגרמה ממטען נפץ שהוברח פנימה והופעל מרחוק. לפי אותו גורם, פיצוץ המטען פגע הן במערכות החשמל המרכזיות והן במערכות הגיבוי. פריידון עבאסי, ראש ועדת האנרגיה בפרלמנט האיראני, אישר זאת בריאיון בטלוויזיה האיראנית כבר שלשום. "תוכנית האויב הייתה יפה מאוד", אמר עבאסי, בעבר ראש סוכנות הגרעין של איראן שנפצע ב-2010 בניסיון התנקשות שגורמים זרים ייחסו לישראל. "אני מסתכל על זה מנקודת מבט מדעית. הם חשבו על זה והשתמשו במומחים שלהם ותכננו את הפיצוץ כך שהן מערכת הכוח המרכזית והן מערכת החירום ייפגעו".
אתמול הצהיר סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י כי טהרן תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60% - רמת ההעשרה הגבוהה אי פעם בתוכנית הגרעין האיראנית. הוא הוסיף כי 1,000 צנטריפוגות חדשות יתווספו לאתר העשרת האורניום שנפגע בנתנז. אראקצ'י אמר את הדברים בווינה, שם הוא שוהה כחלק מהשיחות הלא-ישירות בין איראן לארה"ב על חזרה להסכם הגרעין. כמה שעות לאחר ההודעה אמר שגריר איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי העשרת האורניום ל-60% תחל כבר בשבוע הבא.

במערב הגיבו להודעה האיראנית בדאגה רבה. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי ארה"ב "מודאגת מההודעה הפרובוקטיבית של טהרן ומתייחסת לעניין ברצינות". צרפת הודיעה כי החלה לתאם עם מעצמות העולם תגובה להכרזה האיראנית. מארמון האליזה נמסר כי המהלך של טהרן הוא "התפתחות רצינית שמצריכה תיאום עם הצדדים הנותרים בהסכם הגרעין מ-2015, ועם וושינגטון".
ההודעה של איראן על העשרת אורניום ל-60% מדאיגה בעיקר מכיוון שהמעבר ממנה להעשרה ל-90%, שנדרש לצורך פצצה גרעינית, אינו ארוך או מסובך. למעשה, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, אולי היינונן, אמר לניו יורק טיימס כי מעבר כזה ייקח שבוע בלבד. עם זאת, הוא הדגיש כי "בשלב הזה ההודעה על העשרה ל-60% היא הפגנתית בלבד. האיראנים רוצים להראות שהם יכולים לעשות את זה". לדבריו, המעבר הקשה יותר עבור איראן יהיה מהעשרת אורניום ל-90% לייצור פצצת אטום.
בינתיים, בארה"ב ממשיכים להעריך שחרף ההפרות האיראניות וחידוש העבודה על פיתוח חומרים גרעיניים, אין כל ראיה לכך שטהרן חידשה את העבודות הדרושות כדי להפוך את אותם החומרים לנשק גרעיני. בדו"ח הערכת האיומים השנתי של קהילת המודיעין האמריקנית אף נכתב כי "אנחנו ממשיכים להעריך שאיראן אינה עושה כרגע פעולות שחשובות לפיתוח נשק גרעיני". עם זאת, בדו"ח צוין גם כי אם איראן לא תקבל הלקה בסנקציות כפי שדרשה – מנהיגיה עשויים לשקול מגוון אפשרויות, מהעשרת אורניום נוספת ועד לבניית כור גרעיני שיכול, בטווח הארוך, לייצר נשק גרעיני. לפי הדו"ח, הדבר בכל מקרה ייקח שנים.
לפי ניו יורק טיימס, הערכת המודיעין האמריקנית מעניקה לביידן "מרווח נשימה" בשיחות הלא-ישירות עם איראן. עם זאת, העיתון מציין כי עדיין ישנם סיכונים – למשל, שאיראן תרכוש מצפון קוריאה טכנולוגיה מתקדמת של נשק גרעיני. אגב, השיחות בווינה עוכבו מכיוון שאחד מחברי המשלחת האירופית אובחן כחיובי לקורונה – אך הן עשויות להתחדש כבר ביום חמישי הקרוב, אם אותו אדם ייבדק שוב ויקבל תשובה שלילית.