לפי כל הדיווחים אחרי הפגיעה באתר הגרעין בנתנז, שאיראן וגורמי מודיעין במערב ייחסו לישראל, טהרן ספגה מכה קשה - אבל עדיין לא ברור לחלוטין כיצד בדיוק נגרם הפיצוץ הגדול באתר העשרת האורניום המרכזי של המדינה. כעת יש תיאוריה חדשה.
בדיווח ב"ניו יורק טיימס" הבוקר (יום ג') צוטט גורם מודיעין שאמר כי מטען נפץ הוברח לאתר בנתנז, והופעל מרחוק. לפי אותו גורם, פיצוץ המטען פגע הן במערכות החשמל המרכזיות והן במערכות הגיבוי.
4 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
צילום לוויין של האתר בנתנז
(צילום: AP)
פריידון עבאסי, ראש ועדת האנרגיה בפרלמנט האיראני, אישר למעשה זאת בריאיון בטלוויזיה האיראנית אתמול. "תוכנית האויב הייתה יפה מאוד", אמר עבאסי, בעבר ראש סוכנות הגרעין של איראן שנפצע ב-2010 בניסיון התנקשות שגורמים זרים ייחסו לישראל. "אני מסתכל על זה מנקודת מבט מדעית. הם חשבו על זה והשתמשו במומחים שלהם ותכננו את הפיצוץ כך שהן מערכת הכוח המרכזית והן מערכת החירום ייפגעו".
איראן דיווחה על התקרית ביום ראשון בבוקר, יממה לאחר שהשלטונות בה חשפו צנטריפוגות חדשות ומתקדמות יותר באתר הגרעין, ולפי הדיווחים בפיצוץ נפגעה המערכת שמספקת חשמל לצנטריפוגות בנתנז, שנמצאות בחלק התת-קרקעי שלו. בדיווח קודם של "ניו יורק טיימס" נכתב כי לאיראן עשויים להידרש כעת לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את העשרת האורניום בנתנז.
למרות זאת, באיראן טוענים כי מלאכת העשרת האורניום בנתנז התחדשה במהירות. קאזם גריבאבדי, נציגה של טהרן בארגונים הבינלאומיים השונים בווינה, בהם גם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמר בראיון שפורסם הבוקר בערוץ האיראני PressTV כי העשרת האורניום לא נפסקה. לדבריו, הצנטריפוגות שנפגעו - מהדגם הישן IR-1 - הוחלפו במהירות בצנטריפוגות מתקדמות יותר, שיכולות להעשיר אורניום ביעילות של 50% יותר מאותן צנטריפוגות ישנות.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בוחן צנטריפוגות חדישות בשבת. יום לאחר מכן - פיצוץ בנתנז
נשיא איראן חסן רוחאני בוחן צנטריפוגות חדישות בשבת. יום לאחר מכן - פיצוץ בנתנז
נשיא איראן חסן רוחאני בוחן צנטריפוגות חדישות בשבת. יום לאחר מכן - פיצוץ בנתנז
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף שצנטריפוגות מדגמים מתקדמים עוד יותר יותקנו באתר "בעתיד הקרוב". דברים דומים אמר כבר אתמול ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, עלי אכבר סלאחי, אך בהתבטאויות שלהם לא נראה שהאיראנים שללו את האפשרות שהעשרת האורניום נפגעה ומתבצעת כעת בשיעור חלקי בלבד.
הפגיעה באתר הגרעין הגיעה על רקע השיחות הלא-ישרות בין איראן לארה"ב בווינה, במסגרת הניסיונות להחיות את הסכם הגרעין מ-2015. פרשנים שונים רואים בפעולה הזו ניסיון לכאורה מצד ישראל לחבל בשיחות, אך אחרים מסבירים כי ייתכן שהפגיעה ביכולת העשרת האורניום בנתנז מחלישה את יכולת המיקוח של האיראנים במשא ומתן. כך או כך, האמריקנים הכחישו אמש מעורבות בפגיעה באתר הגרעין בנתנז, והבוקר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים המעורבים בפרטים ש"ככל הנראה" בכירים בממשל ביידן לא קיבלו התראה מראש על התקיפה.
גורמים בבית הלבן ובמחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי עדיין אינם יודעים אם האיראנים יופיעו להמשך שיחות הגרעין בווינה, שאמורות להתחדש מחר. בטהרן, מחוקקים קראו לשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף להשעות את השיחות, ואמרו כי איראן אינה יכולה לשאת ולתת כשהיא תחת מתקפה. "לשיחות תחת לחץ אין משמעות", אמר עבאס מוגטאדי, סגן יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט. "זה מסר שהעברנו באופן מאוד ברור".

הבוקר התייחס שר החוץ זריף לשיחות הגרעין בווינה במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב בטהרן. זריף פנה בדבריו לארה"ב ואמר כי לא תשיג אף יתרון במשא ומתן באמצעות פעולות של חבלה או סנקציות. הוא הזהיר את האמריקנים שפעולות כאלו "יסבכו את הסיטואציה עבורם".
אתמול זריף פנה במכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וכתב לו שהאחראים לפעולת החבלה בנתנז ביצעו "פשע מלחמה חמור" וצריכים להיענש בהתאם. לפי זריף תקיפת אתר גרעין מאובטח עלולה לגרום לפליטה "חסרת הבחנה" של חומרים רדיואקטיביים – ולכן מדובר ב"טרור גרעיני".
"ישראל איימה, ועכשיו מתרברבת, בפעולה שתמנע את החזרה להסכם הגרעין אחרי הבחירות בארה"ב", כתב זריף בטוויטר. לדבריו כל מי שידע על פעולת החבלה המתוכננת בנתנז - ואפשר לה לקרות - צריך להיענש על כך.
זריף היה אתמול הבכיר האיראני הראשון שהטיל במפורש על ישראל את האחריות לאירועים במתקן הגרעין. "הציונים רוצים לנקום בגלל ההתקדמות שלנו לעבר הסרת הסנקציות", אמר זריף, והצהיר: "הם הצהירו בפומבי שהם לא יאפשרו זאת, אבל אנחנו ננקום בציונים". במסיבת העיתונאים הבוקר בטהרן זריף חידש את איומיו, ואמר שטהרן "תגיב בנחרצות" לפגיעה בנתנז.
4 צפייה בגלריה
בהרוז קמלבנדי דובר סוכנות ה גרעין של איראן נפצע בסיור ב נתנז
בהרוז קמלבנדי דובר סוכנות ה גרעין של איראן נפצע בסיור ב נתנז
דובר סוכנות הגרעין האיראנית, שנפצע בסיור במתקן ההעשרה, אחרי הפיצוץ
דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן נפצע בסיור במתקן ההעשרה, אחרי הפיצוץ באתר. פציעתו של הדובר, בהרוז קמלבנדי, ממחישה את הנזק שנגרם לאתר הגרעין. לפי סוכנות הידיעות AP, כשקמלבנדי סייר באתר אחרי הפיצוץ (בחלק שנבנה מעל הקרקע) הוא דרך על הריסות אלומיניום ונפל לפיר אוורור. בעקבות נפילה מגובה של 7 מטרים קמלבנדי שבר את שתי הרגליים ונפצע בראשו. הוא הועבר לאשפוז בבית החולים בעיר קשאן.
דניאל סלאמה השתתף בהכנת הידיעה