ניצב בדימוס שחר איילון, אמר היום (ד') בריאיון לאולפן ynet כי "האסון המטלטל בהר מירון ימשיך לטלטל אותנו עוד זמן רב".
לדבריו, יש להלאים את המתחם - "אחת ולתמיד, בלי הסדרים זמניים. זה ייקח זמן, אבל המקום הזה חייב הסדרה". הוא גיבה את המפכ"ל יעקב שבתאי וטען: "כולנו מבינים את נושא האחריות, אבל לא כל כך את נושא האשמה. דרושה חקיקה מסודרת".
3 צפייה בגלריה
שחר איילון
שחר איילון
ניצב בדימוס שחר איילון. מגבה את המפכ"ל
(צילום: אורי דוידוביץ' )
- כמי שהיה אחראי לאירועים הללו, מה עבר לך בראש אחרי האסון? "גם אצלי עלתה מיד המסקנה המתבקשת. לאורך השנים חלקתי את דעתי עם שרים וגורמים שונים. המקום הקדוש הזה מושך אליו מאמינים כבר 2,000 שנים ואני מקווה שזה יימשך עוד 2,000. עם זאת, הוא חייב הלאמה. אין כוונה שבכל שנה יעלו לשם מאות שוטרים, מתרסים זמניים וכל מני הסדרים. צריך לפעול פעם אחת ולתמיד. זה לא ייקח יום אחד - אולי שנה או שנתיים או שבע שנים. צריך להתנהל עם תקציבים מתאימים, תחת ארגון עם סמכויות, כדי שהמקום יוסדר גם לביקורים לאורך כל השנה ויוכל להכיל מאות אלפים".
- כשאתה שומע את המפכ"ל מתנער מלקיחת האחריות, מטיל אותה על מפקד מחוז צפון, מה דעתך? "אני לא שמעתי את המפכ"ל יעקב שבתאי מתנער מאיזושהי אחריות, להפך. לפי מה שקראתי ושמעתי הוא נסע אל המחוז הצפוני, אמר שהוא מגבה את הכוחות, שהוא נושא באחריות עם מפקד המחוז".
3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
"עשו הכול לפי יכולתם המקצועית". המפכ"ל שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה )

"הבעיה שלנו היא לא לקיחת האחריות - אלא חקירה מסודרת ומאורגנת", המשיך איילון, "מי נושא באשמה ומה עונשו? אם בכלל יש אשמה - איך היא נחלקת?", הוא המשיך, "איך מסדירים את המקום? איך מטפלים במשפחות השכולות? בילדים שנשארו יתומים? איך המדינה הזאת מתאוששת? ואיך היא מאחדת בין מערכות רשויות החוק והמדינה לבין מערכת שלמה - מאורגנת היטב אבל לא מדברת מספיק טוב עם המדינה - והיא המערכת הרבנית, המערכת החרדית שהולכת וגדלה ומתעצמת? חייבים להתחיל לדבר בשפה אחת".
- המפכ"ל אישר את התוכניות ואת האירוע, הוא חתום על זה. אין כאן אחריות גדולה יותר? "זה לא המפכ"ל, זה לא ניצב כזה או אחר, זאת מערכת שלמה שעושה את האירוע הזה כבר שנים. היא מכירה את נקודות התורפה, מקבלת עוד מידע. המפכ"ל ומפקד המחוז הרגישו שהם עשו הכול לפי היכולת המקצועית שלהם, הקדישו את כל הזמן כדי לעבור סעיף סעיף, פריט פריט, ולאשר את התוכניות כמו שהן. הם חשבו שזה מספיק. האירוע הזה הוא חריג ושונה. לא הייתה כאן התמוטטות הנדסית אלא מפולת של אנשים, מגלשה אנושית. זה די נדיר באירועים המוניים".
לצד זאת אמר איילון: "כל הפרטים הקטנים חייבים להתברר, ולטעמי יש צורך בוועדת חקירה ממלכתית. לדעתי המשטרה מרגישה את מה שאני מרגיש".

3 צפייה בגלריה
אירוע הדלקת נרות בכיכר רבין לזכר הרוגי הר מירון
אירוע הדלקת נרות בכיכר רבין לזכר הרוגי הר מירון
לזכר ההרוגים. נרות זיכרון בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
- יש קולות בקרב קציני משטרה בכירים שמבקרים את התנהלות המפכ"ל, טוענים שהפקיר אותם. "אני לא חושב שהוא מפקיר מישהו. האחריות נמצאת אצלו, בכתב המינוי שלו. לדעתי, מי שמכיר את יעקב שבתאי בכלל לא יכול לחשוב שאדם שיש לו אותות מופת, שנחשב לאחד האמיצים במשטרה, לא חושב שהוא לא אחראי. כולנו פה מבינים את האחריות, אבל לא כל כך מבינים עד הסוף את האשמה, את המשקל שלה ואת החלוקה שלה".
- למה הוא לא אומר בקולו שדרושה ועדת חקירה ממלכתית? אנחנו יודעים שהוא היה מעוניין בזה. "הוא אמר - 'רבותיי, הכול פתוח וגלוי. לוועדת חקירה ממלכתית יש יכולת לזמן ולחקור כל אחד, ואנחנו בטוחים'. מה שאולי עובר בראשו זה שוועדת חקירה ממלכתית מרחיבה את היריעה ויכולה לראות עוד חלקים, של כל אחד מהמשתתפים באירוע - כל אחד מהאחראים ומהמשרדים הנוספים. בסוף, לדעתי חשוב לו שיהיו לקחים ומסקנות, וגם המלצות שיבוצעו בסופו של דבר".