2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן יעקוב אבו אלקיעאן
אבי ניסנקורן יעקוב אבו אלקיעאן
אבי ניסנקורן ויעקוב אבו אלקיעאן
(צילום: מוט קמחי)
שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה הבוקר (יום א') לנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, בבקשה שיפתח בבדיקת הטענות שהועלו בשבוע שעבר בקשר לאירועי הפינוי של אום אל-חיראן ב-2017, שבמהלכם נהרגו השוטר ארז עמדי לוי ויעקוב אבו אלקיעאן. בהתאם לסמכויותיו צפוי הנציב רוזן לערוך בירור בנוגע לטענות שעלו על אודות האופן שבו טיפלו הפרקליטות ומח"ש בעניינו של אבו אלקיעאן.
במקביל החליטו ניסנקורן ושר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ על הקמת צוות בראשות מנכ"לי המשרדי שלהם, לבחינת הטיפול במפוני אום אל-חיראן. הצוות יגבש דרכים להסדרת פתרונות עבור מפוני הכפר.
ניסנקורן: "בתקופה שבה שלטון החוק נתון תחת מתקפה יום-יומית ונטולת רסן, שכל מטרתה לייצר דה-לגיטימציה לשומרי הסף, עלינו לבור את הבר מן התבן על מנת להמשיך ולשפר את המערכת. כפי שהבהרתי מאז כניסתי לתפקיד, לצד הגנה בלתי מתפשרת על עצמאותה של מערכת אכיפת החוק אני מחויב לבדוק כל ביקורת עניינית, באופן מקצועי וחסר פניות. וכך אני פועל".
2 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן. "סוגייה כאובה"

לדברי השר ניסנקורן, הדיווחים העלו לסדר היום את הסוגייה "הכאובה והחשובה" ועוררו שאלות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ומח"ש. "על כן, ביקשתי מהנציב רוזן לבדוק את הטענות בעניין זה", כתב. "הבדיקה תסייע לחזק את המערכת ואת אמון הציבור בה. אבל אסור להתבלבל: כל ניסיון לקשור את האירוע הטראגי באום אל-חיראן לתיאוריות קונספירציה שקריות הוא תלוש ומחפיר, ובינו לבין בירור ענייני אין כל קשר.
"במקביל, עלינו להבטיח שלצד הבדיקה המערכתית, יוכלו מפוני הכפר לשקם את חייהם באופן מיטבי. לכן, יחד עם שר הכלכלה, אשר מופקד גם על רשות הבדואים, החלטתי להקים צוות בראשות מנכ"לי משרדינו, שייבחן כיצד ניתן לסייע בפתרון הקשיים הביורוקרטיים והכלכליים עמם מתמודדים מפוני אום אל-חיראן".
על פי הפרסום של העיתונאי עמית סגל בשבוע שעבר, מח"ש קבעה - בניגוד לדברי המפכ"ל דאז רוני אלשיך - שאבו אל-קיעאן לא היה מחבל אלא חף מפשע. אלשיך זעם על הקביעה ולפי הפרסום הדליף נגד מח"ש. ראש מח"ש דרש לנקוט צעדים נגד המפכ"ל.
בתגובה כתב פרקליט המדינה דאז שי ניצן: "מודה שאני מתלבט. מחד, זו התנהגות בלתי נסבלת. מאידך, ללכת בדרך המפכ"ל ולפעול כמוהו קשה לי. מה גם שאם מתרוממים מעל האירוע ומסתכלים במבט על כלל מערכת יחסי הפרקליטות-משטרה, להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, וד"ל (ודי לחכימא ט"צ). המפכ"ל אכן פעל פה באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול".