יותר משלוש שנים נלחמו בני משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן לנקותו מכל אשמה לאחר מותו, ולהוריד ממנו את התווית "מחבל" שהודבקה אליו. אמש (שלישי) התנצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני בני משפחתו של המורה למתמטיקה שנורה למוות על ידי שוטרים במהלך פינוי הכפר הבדואי הבלתי מוכר אום אל חיראן - כחלק מהצהרה שבה תקף בחריפות את מערכת אכיפת החוק.
"המשטרה והפרקליטות הפכו אותו למחבל כדי לפגוע בי", טען נתניהו. שלוש שעות לאחר הצהרת נתניהו, גם המשטרה שינתה את המינוח ולראשונה לא התייחסה לאבו אלקיעאן כמחבל, אלא כ"תושב המקום שמצא את מותו באירוע מצער". הנה השתלשלות הפרשה.
ליל 18 בינואר 2017. במהלך הפינוי הלילי של אום אל חיראן מתקרב רכבו של אבו אלקיעאן לכוח משטרה שהיה במקום במטרה לאבטח הריסת מבנים בלתי חוקיים בכפר. הרכב מעורר את חשדם של השוטרים, והם פותחים לעברו בירי, ממנו נפצע אבו אלקיעאן בן ה-47. הרכב ממשיך בנסיעה ודורס למוות את רס"ב ארז עמדי לוי (34), שהיה בכוח האבטחה. אבו אלקיעאן מת מאוחר יותר מפצעיו.
9 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, אלכס קולומויסקי)

בוקר 18 בינואר 2017. שעות לאחר הירי הקטלני, במשטרה אומרים כי הנהג שעט לעבר הכוח, והדוברת מכריזה בנחרצות: "זה אירוע לאומני, פיגוע דריסה בדיוק כמו בשבוע שעבר בירושלים. המחבל שעט ברכבו לעבר הכוחות וביצע פיגוע דריסה".
9 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן
המורה אבו אלקיעאן בכיתתו. שמו טוהר אחרי כמעט 4 שנים

אבל כבר אז הועלו ספקות. מיכל הרמתי, פעילה ירושלמית, מספרת כי המשטרה ירתה על הנהג לפני שפגע בשוטרים: "המשטרה מנסה לטייח את מה שקרה. האדם שבו השוטרים ירו והרגו לא נסע לכיוונם. הם פתחו בירי ורק אז הוא איבד שליטה".
צהרי 18 בינואר 2017. במשטרה אומרים כי אבו אלקיעאן, מורה למתמטיקה, "הוא מחבל שנבחן הקשר שלו לדאעש". השר לביטחון הפנים דאז גלעד ארדן אומר כי "מחבל פעיל התנועה האיסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי".

9 צפייה בגלריה
אום אל חיראן
אום אל חיראן
אום אל חיראן
(צילום: הרצל יוסף)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנה זאת "פיגוע טרור נפשע", והמפכ"ל באותה עת, רב-ניצב רוני אלשיך, אומר ארבעה ימים אחר כך: "כיניתי את הנהג הדורס 'מחבל' כי כל מה שראינו מול העיניים זה פיגוע דריסה, ואין כרגע ממצא שסותר את זה".
22 בפברואר 2017. כחודש לאחר הפיגוע מעלה בדיקת המחלקה לחקירות שוטרים ממצאים אחרים לחלוטין. ממצאי בדיקת מח"ש מעלים בסבירות גבוהה כי לא היה צורך מבצעי בירי האזהרה לעבר רכבו של אבו אלקיעאן, וכי הוא בוצע מוקדם מדי. כמו כן, עולה מהבדיקה כי בהמשך אירעה תקלה מבצעית נוספת, כששוטרים ביצעו ירי לא פרופורציונלי, מבלי להתחשב במיקום שוטרים נוספים בזירה.
9 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
אלשיך. "לא מצטרף לחגיגה", גם אחרי בדיקת מח"ש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
 הפגנה לאחר הירי באבו אלקיעאן
 הפגנה לאחר הירי באבו אלקיעאן
הפגנה לאחר הירי באבו אלקיעאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במח"ש לא מצאו ראיות כי אבו אלקיעאן ניסה לבצע פיגוע, אולם תוצאות אותה בדיקה לא היו סופיות והיא לא התמקדה בדברים אלו, אלא בתפקוד השוטרים באירוע. המפכ"ל אלשיך לא מתרצה, ובתגובה לממצאי הבדיקה הוא מגיב: "אני לא מצטרף לחגיגה". בינתיים, עולות שאלות רבות: למה ירו לעבר המכונית, מה גרם לשוטרים רבים כל כך לירות וכיצד התקבלה המסקנה הראשונית שלפיה מדובר בפיגוע?
23 בפברואר 2017. לאחר פרסום ממצאי מח"ש נתניהו משנה במידת מה את הטון ואומר: "בדקתי שלוש פעמים עם המשטרה לפני שהצטרפתי לאמירות על הפיגוע. צריך להמתין ולבדוק את המקרה ולהגיע לחקר האמת. אם הייתה טעות יהיה צריך לומר שטעינו, אבל אני אמתין לדו"ח רשמי".

9 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בטקס חילופי השרים במשרד לביטחון הפנים
גלעד ארדן בטקס חילופי השרים במשרד לביטחון הפנים
ארדן. "לתחושתי זה פיגוע"
(צילום: לע"מ)
השר לשעבר ארדן משמיע אף הוא אמירה דומה ומצהיר כי "אם יתברר שלא היה מדובר בפיגוע, אז ודאי שצריך גם להתנצל בפני בני משפחתו". עם זאת, חודשיים לאחר מכן אומר ארדן: "לתחושתי, יש הסתברות גבוהה שהדריסה באום אל חיראן הייתה פיגוע".
1 במאי 2018. פרקליט המדינה דאז שי ניצן מודיע כי אין חשד סביר לעבירה פלילית מצד השוטרים ומחליט לסגור את תיק אום אל חיראן בקובעו כי "לא ניתן להכריע בשאלה אם מדובר בפיגוע". במשטרה "מברכים על ההחלטה", ואילו משפחת אבו אלקיעאן דורשת לחדש את החקירה: "הותירו אותו לדמם למוות". ניצן סוגר את התיק על אף דו"ח של רכז שב"כ שקבע כי הדריסה - כשל מבצעי של המשטרה ולא פיגוע.
9 צפייה בגלריה
שי ניצן
שי ניצן
שי ניצן. סגר את התיק
(צילום: יאיר שגיא)
7 בספטמבר 2020. על פי פרסום של העיתונאי עמית סגל בחדשות קשת השבוע, המפכ"ל לשעבר אלשיך זעם על קביעת מח"ש לפיה אבו אלקיעאן לא היה מחבל, והדליף נגד מח"ש. ראש מח"ש דרש לנקוט צעדים נגד המפכ"ל.
"מודה שאני מתלבט", כותב שי ניצן במייל שפורסם שלשום. "מחד, זו התנהגות בלתי נסבלת. מאידך, ללכת בדרך המפכ"ל ולפעול כמוהו קשה לי. מה גם שאם מתרוממים מעל האירוע ומסתכלים במבט מגבוה על כלל מערכת יחסי הפרקליטות-משטרה, להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, ודי לחכימא. המפכ"ל אכן פעל פה באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול". לדברי סגל, ניצן מנע צעדים של מח"ש נגד המפכ"ל אלשיך מחשש שהדבר ישמש נשק בידי נתניהו.
8 בספטמבר 2020, 18:30. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכינה את אבו אלקיעאן "מחבל" שעות ספורות לאחר האירוע, מתנצל בפני המשפחה - כחלק מהצהרה על הסגר הלילי שהפכה לכתב אישום שלו נגד רשויות אכיפת החוק. נתניהו טען בנוגע לאירוע באום אל חיראן כי לאחר שקיבל דיווח, "שאלתי שלוש פעמים וקיבלתי תשובה של המפכ"ל לפיה התברר שזו דריסה, אירוע טרור".
9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
נתניהו. מתנצל, ומאשים את המשטרה והפרקליטות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני קודם כל רוצה להביע התנצלות בשמי בפני משפחת אלקיעאן על כך שאבי המשפחה נהרג", אמר נתניהו. "אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ולפגוע בי". לדברי נתניהו, "לקחו אזרח ישראלי שבפעם הראשונה נהרג בטעות ובפעם השנייה עשו לו רצח אופי לאחר מותו".
8 בספטמבר 2020, 21:30. גם במשטרה כבר לא מכנים את אבו אלקיעאן כמחבל. בתגובה רשמית שנמסרה מהם, נאמר כי "מדובר באירוע מצער במהלכו מצאו את מותם שוטר ותושב המקום, במהלך פעילות מבצעית שבוצעה במקום כחוק. אנו משתתפים בצער המשפחות על אובדנם. האירוע נבדק על ידי הגורמים המוסמכים, ממצאי הבדיקה פורסמו לציבור, וללא קשר אליהם מחובתנו לפעול למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד".
9 צפייה בגלריה
ג'בר, אחיו של יעקוב אבו אלקיעאן
ג'בר, אחיו של יעקוב אבו אלקיעאן
ג'בר, אחיו של יעקוב אבו אלקיעאן
אחיו של יעקוב, ד"ר ג'בר אבו אלקיעאן, אמר בתגובה על דברי נתניהו כי "אנחנו כל הזמן ידענו את האמת. אנחנו עתרנו נגד מי שהפקיר אותו. ההתנצלות של ראש הממשלה היא צעד חשוב. צריך לגלות את כל האמת. וזה חלק ראשון בגילוי. אני מקווה שההתנצלות היא כנה ואמיתית ולא רק בגלל התיקים שיש נגדו. אני חושב שגם ארדן ואלשיך צריכים להתנצל, מראש הממשלה ועד אחרון קציני המשטרה".
לדברי האח, "מיליארדים לא יחזירו אותו אלינו, אבל אנחנו פועלים גם למתן פיצויים למשפחה על אובדנו. הוא הותיר אחריו יתומים וצריך לעזור להם. צריך להתייחס למשפחה כנפגעת פעולות איבה". האח הוסיף כי "ידענו שהצדק איתנו מהרגע הראשון, אבל ההצהרה הזו חשובה. האמירה שהוא מחבל פגעה בנו קשות. אנחנו ידענו מי הוא - איש חינוך, אדם קדוש. הוא לא יכול היה לפגוע בזבוב. אני קורא גם למשפחה של השוטר שנהרג להתבטא בנושא. הרכב של יעקוב הידרדר ופגע בו. זו הייתה טרגדיה. אני קורא גם לנשיא לבוא לאימא של יעקוב ולהתנצל על דבריו".
אמל (46), אלמנתו של יעקוב אבו אלקיעאן, אמרה לאחר ההתנצלות של נתניהו ואחרי תגובת המשטרה כי "למרות שזה הגיע באיחור, תמיד אומרים - מוטב מאוחר מאשר אף פעם. טוב שהמשטרה הודתה, למרות שמאוחר. אבל למה לא אמרו את הדברים בזמן אמת? מחש אמרה זאת. הצילומים מסביב אמרו זאת. למה רק עכשיו? על זה אני לא אוכל לענות". 
"אני מקווה שההתנצלות של ראש הממשלה מגיעה ממקום אמיתי", הוסיפה. "עצם העובדה שהתנצל, זה כבר משהו. התנצלות לא מחזירה אף אחד, אבל אולי זה יוביל לדברים טובים יותר". לדבריה, "יעקוב היה מחנך, ייצג את ישראל בחו"ל. אין לנו שנאה לאף אחד, אנחנו רק רוצים צדק. עוד מעט עברו ארבע שנים ואני עדיין בלי בית, בלי אדמה, בלי שום דבר. אני לא יכולה להמשיך כך. עשו לנו עוול לכל החיים. במיוחד לילדים הקטנים".
אלי סניור השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:10, 08.09.20