שעות קריטיות במערכת הפוליטית, ועדיין לא ברור איך יצביעו מחר (ד') חברי כחול לבן בהצבעה על פיזור הכנסת. השרה לשוויון חברתי מירב כהן התחמקה הבוקר ממתן תשובה ברורה, אולי כי גם היא עצמה עדיין לא יודעת כיצד יכריע בסוגיה ראש מפלגתה בני גנץ, אך אמרה כי גם כעת נמשכות השיחות עם הליכוד, אף שהביעה ספק באשר לרצינות כוונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם מצד הליכוד לא נשמעת אופטימיות רבה באשר להצלחת השיחות, והשר זאב אלקין הביע פליאה מהתנהלותה ה"הזויה" של כחול לבן, שלדבריו עלולה למצוא את עצמה מתחת לאחוז החסימה בבחירות עתידיות.
"חשבתי שפיו ולבו אינם שווים", אמר השרה כהן בראיון לאולפן ynet, בהתייחסות לדבריו אתמול של נתניהו, כשהכריז שחברי הליכוד יצביעו נגד הצעת יש עתיד-תל"ם לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות, כדי לספק "אחדות" לעם ישראל בתקופת משבר הקורונה. "לתחושתי כולנו בני ערובה לאינטרסים פוליטיים ומשפטיים צרים מאוד של בן אדם אחד", האשימה כהן את נתניהו, על רקע התנגדות הליכוד להעברה מיידית של תקציב מדינה לשנת 2021 – על רקע הערכות במערכות הפוליטיות שמדובר בניסיון לספק לו "חלון יציאה" לבחירות בחודשים הבאים.
2 צפייה בגלריה
מירב כהן זאב אלקין
מירב כהן זאב אלקין
כהן ואלקין. לאן פני המערכת הפוליטית?
(צילום: אוהד צויגנברג, רפי קוץ)
כהן התחמקה כמה וכמה פעמים בראיון מלענות באופן ישיר לשאלה כיצד תצביע מחר כחול לבן בהצעה שיעלה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. חשוב להדגיש כי גם אם כחול לבן תתמוך מחר בהצעה, מדובר בקריאה טרומית - והמערכת הפוליטית עדיין תוכל למצוא פשרה שתמנע בחירות רביעיות בתוך שנתיים.
"ההצעה של האופוזיציה היא לא נקודה קריטית, כי האופוזיציה מעלה כל שני וחמישי הצעות לפיזור הכנסת והליכה לבחירות", אמרה כהן, "כך הם תופסים את תפקידם וזה לגיטימי. בעיניי זה מעניין לראות מה רה"מ יעשה ולא האופוזיציה".
לדבריה, אם נתניהו יאפשר לקדם תקציב לשנה הבאה, "אז עם כל המשקעים וכל הקושי - זה צו השעה". היא הוסיפה: "אנחנו חייבים לעבוד לעם ישראל ואז נמשיך לעשות את כל מה שצריך, כי בחירות זה לא מה שכרגע מדינת ישראל צריכה. אם הוא לא יבוא עם תקציב אז באמת שלא תהיה לנו ברירה. כי תקציב זה כלי עבודה בסיסי - לתת מענה כרגע למובטלים, לקשישים ולניצולי השואה. בלי זה פשוט אי אפשר לעבוד".

אלקין: "מגלגלים אותנו לבחירות"

כשנשאלה מה "הדד-ליין" מבחינתה למשא ומתן מול הליכוד, אמרה כהן כי המועד אינו ההצבעה מחר, אלא 23 בדצמבר, שהוא התאריך האחרון שבו ניתן להעביר את תקציב המדינה. בלי אישור של תקציב מדינה, תתפזר הכנסת. "אנו נמצה את התהליך הזה והלוואי שזה יצליח, כי באמת זה חובת מדינת ישראל. רק אם לא תהיה ברירה והם יתעקשו בכל זאת להחזיק מדינה שלמה כבני ערובה, אנו נאלץ ללכת חזרה לבוחר", הוסיפה כהן.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
איך יכריע גנץ? שעות קריטיות במערכת הפוליטית
(צילום: אבי מועלם)
השרה מכחול לבן נשאלה בראיון על הודעתם הבוקר של שרי העבודה עמיר פרץ ואיציק שמולי, בתום דיונים שנמשכו לאורך הלילה, על תמיכתם בהצעה לפיזור הכנסת. היא אמרה שהיא לא קוראת להם לחזור בהם מההודעה הזו. "אני מכבדת את השיקולים שלהם, זו החלטה בהחלט לגיטימית, גם אנו באותה דילמה, עד כמה מו"מ הזה רציני. עד כמה הם הולכים להביא הצעות שבשורה התחתונה שלהם יאפשרו לנו כלי עבודה לתפקד מתוך הממשלה הזו. גם אני חושבת שאם אין לנו כלי עבודה, אין טעם בישיבה בממשלה הזו, אנו לא באים לחמם את הכיסא, אבל עם כל הכבוד אני לא עובדת לפי הדד-ליינים שמציבה לנו האופוזיציה. אני מסתכלת על המהות. האם יש כאן סיכוי להביא תקציב למדינת ישראל".
לאולפן ynet התראיין בהמשך גם השר למשאבי המים ולהשכלה הגבוהה זאב אלקין. הוא טען שאין זה רצונו של הליכוד, אך כי נראה שפניה של המערכת הפוליטית הוא לבחירות. "ברור לאן זה הולך", אמר. "למרות שזה לא הגיוני, למרות שזה לא אינטרס של המדינה ואנו לא רוצים בחירות ורה"מ דיבר על זה בצורה ברורה - כשהדברים מתנהלים כמו שהם ואיך שכחול לבן ובני בריתם מנהלים זאת, זה נראה שמגלגלים אותנו לבחירות".

אלקין הביע פליאה של ממש מהתנהלות כחול לבן. "בכל מבחן מעשי הוכחנו שאנו מוכנים לפשרה ורוצים למנוע בחירות", טען, "מולנו שותף שמתנהל בצורה הזויה בעיניי. הוא שותף שאני לא מבין מה האינטרס הפוליטי שלו ללכת לבחירות, הוא יכול שלא לעבור את אחוז החסימה בסופם. לא ברור עם איזה מסר הוא יילך לבחירות, מה הוא יגיד? 'אנחנו נוביל את מחנה אנטי-נתניהו'?", תהה אלקין.
בסוגיית התקציב הודה למעשה אלקין כי הליכוד מפר את ההסכם הקואליציוני, שבו נקבע כי הממשלה תאשר תקציב דו-שנתי לשנים 2021-2020 – אולם טען כי הליכוד הוא שהעלה את הדרישה לתקציב דו-שנתי בהסכם, ולא כחול לבן. "זה נכון שבהסכם הקואליציוני מופיע דו-שנתי, אני לא מתכחש לזה. מי שביקש זאת זה אנחנו, זה לא דרישה של כחול לבן. כשאתה עושה הסכם עם מישהו ובא בדרישה להסכם, אח"כ אתה משנה את דעתך. מותר לך לחזור מהדרישה שלך".

שמולי: "נישאר עצם בגרון של נתניהו עד הרגע האחרון"

גם על הודעתם של שרי העבודה עמיר פרץ ואיציק שמולי הביע אלקין תדהמה, וכינה אף אותה "הזויה". לדברי אלקין, "דבר כזה אני לא זוכר מהניסיון הפוליטי שלי. קמים שני שרים בכירים בממשלה ששייכים למפלגה שבשום סקר לא עוברת את אחוז החסימה, מפלגה גוססת, העבודה, ומוציאים הודעה שהם יתמכו בפירוק הממשלה. ואתה יודע מה הם שוכחים לעשות בדרך? מה בדרך כלל מקובל, כשמישהו קצה נפשו בממשלה והוא רוצה לפרק אותה, בדרך כלל לפני שהוא מודיע על רצונו לפרקה ומצביע על הבחירות, או תוך כדי, הוא גם שם מכתב התפטרות, אבל לא. השרים פרץ ושמולי יישארו דבקים לכיסאותיהם, תהיה בטוח, כל תקופת הבחירות".

לטענה זו של אלקין, לפיה שרי העבודה יישארו "דבוקים" לממשלה גם במערכת בחירות, ענה לו זמן קצר לאחר מכן שר הרווחה איציק שמולי, שהתראיין גם הוא לאולפן ynet. שמולי טען כי הוא ויו"ר מפלגתו עמיר פרץ לא מתפטרים על מנת להמשיך לשמש כ"קו ההגנה האחרון בתוך הממשלה", כלשונו, מפני פגיעה בדמוקרטיה ובשלטון החוק. "אני יכול להבטיח לך שאנו נישאר תקועים כמו עצם בגרון של נתניהו עד הרגע האחרון, אחרת ייעצרו המשפט וגם הדמוקרטיה", אמר שמולי.
שמולי הוסיף כי החלטתו שלו ושל פרץ לתמוך בפיזור הכנסת מחר היא "המעשה הנכון". הוא האשים שנתניהו "דוחף מדינה שלמה לתהום", ולדבריו "פשוט הזוי שמדינה שלמה נמצאת בתוך סרט מלחמה ורה"מ מחפש לעצמו נקודות בריחה", אמר. שמולי הדגיש שבחירות הן "חלופה איומה ונוראה", אך הוסיף שבמצב הנוכחי, אין מקום להמשיך לספק "הנשמה מלאכותית" לממשלה הנוכחית.
בראיונות הבוקר לאולפן עלתה גם סוגיית מינוי פרקליט המדינה, אחרי המלצתה אמש של ועדת האיתור על מינויו של עמית איסמן לתפקיד. השרה מירב כהן אמרה כי למרות ההתנגדות שעשויה להגיע מכיוון הליכוד, סירוב לאשר את המינוי בממשלה יעמוד בפני קשיים משפטיים גדולים. "המדינה צריכה לתפקד. אי-אפשר יותר עם השיתוק הזה, נעשה ככל יכולתנו להביא את המינויים האלה, וצריך להבין, אם הוא (נתניהו) לא יביא את זה בטוב, זה יקרה ברע, בלחץ של בית המשפט. כי אנחנו מדינת חוק, זה לא מדינה של בן אדם כזה או אחר", אמרה כהן.
השר אלקין מצדו טען שהליכוד לא בהכרח יתנגד מינוי איסמן, אך אמר שכעת, כשאפשרות הבחירות הופכת לממשית, אין טעם בכך. "אחרי מחר זה לא יהיה בכלל רלוונטי", אמר. אלקין טען עוד גם כי הליך המינוי מנוגד להסכמים הקואליציוניים. "יש סעיף בנושאי המינויים שם, של הקמת וועדה משותפת. שר המשפטים (אבי ניסנקורן) באופן ברור מצפצף על הסעיף הזה, אומר שהוא לא מתכוון לקיימו. ולכן מלכתחילה התהליך מאוד בעייתי".