בית המשפט המחוזי בלוד החמיר בצהריים (יום א') בעונשו של המורה לשעבר אביתר גרוס, שהורשע בפגיעה מינית בתלמידה בת 9. במקום תשעה חודשי עבודות שירות בלבד, ירצה גרוס 20 חודשי מאסר בפועל. בכך התקבל ערעור המדינה על גזר הדין של בית משפט השלום בפתח תקווה. בפרקליטות ביקשו לקבוע מאסר בפועל שינוע בין שנתיים לארבע שנים. שני שופטים החליטו עם המורה, בעוד שופט אחד שנותר בדעת מיעוט סבר שיש לדחות את ערעור הפרקליטות.
בהסדר הטיעון שנחתם עם גרוס לפני הרשעתו הוחלט שיודה במעשים מגונים בלבד. בכתב האישום המתוקן נכתב כי הוא יזם עם הילדה פגישות יומיות במשך שלושה שבועות והוציא אותה משיעורים. בשני מקרים הוא לקח אותה לכיתה, סגר את הדלת, הוציא את איבר מינו ואמר לה לגעת בו. לאחר מכן הזהיר אותה לא לספר את שאירע.
2 צפייה בגלריה
אביתר גרוס בבית המשפט המחוזי לוד
אביתר גרוס בבית המשפט המחוזי לוד
אביתר גרוס בבית המשפט המחוזי בלוד
(צילום: אבי חי)
השופטים אברהם טל ושמואל ברנשטיין החליטו כאמור להחמיר עם גרוס ולשלוח אותו למאסר, בעוד השופט צפי דותן קבע בדעת מיעוט כי היה צריך לדחות את ערעור הפרקליטות ולהשאיר את עונשו של המורה על עבודות שירות.
אמה של הילדה בת ה-9 בירכה על ההחמרה בעונש. "כמשפחה היינו רוצים עונש חמור יותר, אבל זה שהוא קיבל מאסר זה נותן מסר לכל הפדופילים והאנסים שאין יותר עבודות שירות. ההחמרה בעונש יכולה להביא אותם לחשוב פעמיים אם לבצע את זממם", אמרה האם והוסיפה: "עברנו שנתיים מאוד קשות, של גיהנום. נפלו עלינו השמיים. הורים, תהיו תמיד עם האצבע על הדופק ותשמרו טוב על הילדים".
עו"ד נעמה תור-זאבי מפרקליטות מחוז מרכז אמרה כי "בית המשפט קיבל את הטענה העיקרית בערעור המדינה לפיה פגיעה מינית בקטינה על ידי מי שהיה המורה שלה חייבת להיענות בענישה ממשית". היא הוסיפה: "אנחנו מברכים על ההחמרה בעונש וסבורים שיש בזה מסר לילדה, למשפחה, לקהילה ולציבור הרחב. ילדות וילדים צריכים להיכנס לביה"ס שלהם כמו שנכנסים למבצר. אנחנו ניאבק לענישה ממשית למי שפוגע מינית, כפי שעשינו בתיק הזה ובתיקים נוספים".
2 צפייה בגלריה
אביתר גרוס
אביתר גרוס
אביתר גרוס
(מתוך פייסבוק )
בספטמבר האחרון נגזרו על גרוס תשעה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי לצד צו מבחן למשך שנה וחצי, ופיצוי של 40 אלף שקל. השופט עודד מורנו ציין אז כי התחשב בשיקולי השיקום של גרוס, אולם מדובר היה בעונש קל שחורג ממתחם הענישה המקובל במקרים כאלה, וההחלטה גררה ביקורת קשה מצד משפחת הילדה וברשתות החברתיות בכלל.
השופט הוסיף כי חוות הדעת המקצועיות שהוצגו בפניו הראו כי מדובר ב"נאשם בר טיפול שהביע חרטה עמוקה וכנה ובחר שלא לנהל את התיק ולהודות בשלב ראשוני מוקדם. החרטה לא התבטאה רק במילים אלא גם במעשים".
בהודעת הערעור, שנכתבה על ידי עו"ד נעמה תור-זאבי, מפרקליטות מחוז מרכז נכתב כי "עונשו סוטה לקולא באופן משמעותי ממדיניות הענישה הנוהגת במקרים בעלי נסיבות דומות. אין בעונש שהושת כדי להלום את חומרת המעשים ואת היקף העבירות ואין בו כדי לענות על הפגיעה בקטינה".
סנגורו של גרוס, עו"ד אביעד לנצ'נר, מסר בתגובה: "מדובר בתיק שהייתה בו מעורבות מאוד קשה של התקשורת, וככל שאראה שיש עילה להגיש בקשת ערעור לעליון נעשה כן. מרשי התנצל ושילם פיצויים למתלוננת, הוא עבר הליך שיקום רציני ומשמעותי שיש לו משמעות על הענישה. בשלב הזה אני סבור שפסק הדין הוא מחמיר מאוד ועוד נלמד אותו".
עו״ד ועו״ס לירון אשל, מנהלת מרכז הליווי לילדים נפגעי עבירה במועצה לשלום הילד, שליוותה את הקטינה הנפגעת לאורך ההליך הפלילי, מסרה היום כי "הגם שחומרת המעשים מחייבת רף ענישה חמור מזה, יידע כל אדם הפוגע מינית בילדים שיש דין ויש דיין ושהוא צפוי לעונש מאסר מאחורי סורג ובריח. בית המשפט התבונן היום לנפגעת בעיניים ותיקן את המסר הפסול והקשה שהועבר לה, לנפגעי עבירה, למבצעי עבירות בילדים ולחברה בכללותה עם גזר הדין המקל שניתן ע"י בימ"ש השלום בפתח תקוה".