5 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
הקנצלרית מרקל. "איך בכלל אפשר להתלונן?"
(צילום: EPA)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה לאזרחיה אתמול (חמישי) להפסיק להתלונן על האיטיות של מבצע החיסונים, שכרגע לא עומד ביעדים. היא הגנה על החלטת הממשלה וראשי מדינות המחוז להאריך את הסגר עד אמצע פברואר, ואמרה שהדבר נחוץ כדי לבלום את המגפה.
במסיבת עיתונאים אמרה מרקל שזו תהיה טעות להסיר חלק מההגבלות בהתחשב בעובדה שבגרמניה – המדינה המאוכלסת באירופה – התגלו נדבקים במוטציה הבריטית של הקורונה, שמידבקת בעד 70% יותר מהנגיף המקורי. היא ציינה שלפי שעה המוטציה הבריטית לא נפוצה בגרמניה. מרקל הביעה תמיכה בהחלטה לרכוש את החיסונים לקורונה באמצעות הנציבות האירופית, ודחתה את הקריאות של חלק מהגרמנים לנהל מבצע חיסונים עצמאי לחלוטין – וכך להגביר את קצב החיסונים ולא להיות תלויים באיחוד האירופי.

גרמניה נאלצה לדחות את פתיחתם של חלק ממתחמי החיסונים במדינה, מכיוון שקיבלה פחות מנות ממה שהייתה אמורה לקבל מהחיסון של פייזר האמריקנית וביונטק הגרמנית. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול שפייזר קיצצה בחצי את כמות החיסונים שהיו אמורים להגיע השבוע לכמה מדינות באיחוד האירופי: רומניה קיבלה רק מחצית מהכמות המתוכננת, וסגן שר הבריאות במדינה אמר שהאספקה תחזור לסדרה רק בשבוע הבא.
גם בפולין מאוכזבים מפייזר וביונטק: פולין קיבלה ביום שני 176,000 מנות חיסון – 50% מהכמות שציפתה לה. גם ממשלת צ'כיה האטה את מבצע החיסונים בעקבות ירידה באספקת החיסונים של פייזר. החברה האמריקנית סירבה להגיב לדיווח. בשבוע שעבר הודיעה שתפחית מספר המנות ובמקביל תגדיל את המאמצים לייצור חיסונים באירופה.
5 צפייה בגלריה
אין חגיגות בגרמניה
אין חגיגות בגרמניה
הסגר בברלין
(צילום: AP)
"אני מבינה את חוסר הסבלנות", אמרה מרקל, כשנשאלה אם היא חייבת לגרמנים התנצלות. "בכל אופן אין שום סיבה לבקר את ביונטק. האנשים האלה עובדים יום ולילה – ואנחנו מרוויחים מזה. איך אנחנו בכלל יכולים להתלונן?".
גרמניה, שנמצאת בסגר מתחילת נובמבר, דיווחה אתמול על יותר מ-1,000 מתים מקורונה ועל יותר מ-20,000 נדבקים חדשים בנגיף – מספר נדבקים נמוך ב-5,000 מהנתונים בשבוע שעבר. מרקל וראשי מדינות המחוז הסכימו להאריך את הסגר – שכולל את סגירת בתי הספר, המסעדות והעסקים שאינם חיוניים – עד 14 בפברואר.
5 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
גרטרוד האסה, בת 101, מקבלת חיסון בברלין
(צילום: רויטרס)
הקנצלרית ציינה שכרגע ההגבלות נחוצות אף יותר לאור החשש מהתפשטות המוטציה הבריטית. "אנחנו לא יכולים להמתין שהסכנה הזאת תכה בנו. היא תוביל לעלייה אגרסיבית במספר הנדבקים ויהיה מאוחר מדי למנוע את הגל השלישי של המגפה. אנחנו עדיין יכולים למנוע את זה. עדיין יש לנו קצת זמן", הדגיש הקנצלרית.
על האפשרות לסגור את גבולותיה של גרמניה אמרה מרקל שחשוב להמשיך את מעבר הסחורות בגבולות האיחוד: "אנחנו לא יכולים לשלול את סגירת הגבולות, אבל רוצים להימנע מכך לאור שיתוף הפעולה באיחוד".

עוצר לילי בהולנד, שוקלים הגבלות נוספות

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה תטיל הולנד עוצר לילי על אזרחיה, כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. כך נקבע בתום דיון בפרלמנט שבו רוב המחוקקים הביעו תמיכה בהטלת העוצר.
ההצעה המקורית של הממשלה של מרק רוטה – שהתפרקה בסוף השבוע – הייתה להתחיל את העוצר ב-20:30. בדיון בפרלמנט התקבלה הצעת פשרה להטיל את העוצר הלילי מדי ערב ב-21:00.
5 צפייה בגלריה
חנות נעליים נסגרת אמסטרדם הולנד לקראת סגר קורונה
חנות נעליים נסגרת אמסטרדם הולנד לקראת סגר קורונה
הולנד סגורה - ועכשיו גם נכנסת לעוצר לילי
(צילום: EPA)
העוצר יאפשר לאזרחים לצאת מהבתים רק במקרים דחופים, בין 21:00 ל-04:30. הוא צפוי להימשך לפחות עד 9 בפברואר. מי שיוחרגו מהעוצר הם עובדי מערכת הבריאות, עובדים חיוניים ומי שיוצאים מהבית עם חיות המחמד שלהם. מפרי העוצר ייקנסו ב-95 אירו.
בתי הספר והעסקים הלא חיוניים בהולנד סגורים מאמצע דצמבר. חודשיים קודם לכן נסגרו המסעדות והפאבים. בשלושת השבועות האחרונים חלה ירידה הדרגתית במספר הנדבקים בהולנד, אך הרשויות חוששות שהמוטציות החדשות של הנגיף יגרמו לגל חדש של הידבקויות אם לא יחולו הגבלות נוספות.
5 צפייה בגלריה
מקבלים את 2021 בפריז
מקבלים את 2021 בפריז
ערב השנה החדשה בפריז. צרפת תטיל סגר שלישי?
(צילום: EPA)
בצרפת דיווח אמש משרד הבריאות על 22,848 נדבקים חדשים בקורונה ביממה האחרונה, לעומת 26,784 יום קודם לכן. עוד 346 בני אדם מתו מהנגיף בהשוואה ל-310 ברביעי.
בשבוע שעבר הקדימה ממשלת צרפת את העוצר הלילי ברחבי המדינה מ-20:00 ל-18:00. גורמים בצרפת אמרו שהמדינה תזדקק ככל הנראה לסגר כללי שלישי אם העוצר הנוכחי לא יצליח לעצור את התפשטות הנגיף.
פורסם לראשונה: 19:59, 21.01.21